Vi har flyttat till nytt hus. Där tidigare ägaren har limmat/fixerat frigolit plattor över taket, vilket han tyckte var snyggt. Ush. Vi rivit ner alla frigolitplattor men nu är det 1 miljon klumpar på taket som finns kvar. Vi har provat med slipmaskiner men det tar 10000 år, vi har provat att hugga/skrapa dem bort från gipsskivorna, tar oxå 10000 år. Vi kmr inte riva ner taket o lägga nytt men vi funderar på att föröska slipa ner dme sem buktar ur för mkt sen bara spackla över? Känns det rimligt??? Även om det innebär mkt spackel?

• Tak med många vita limklumpar efter borttagna frigolitplattor, träbjälkar syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med kvarvarande klumpar av lim efter borttagna frigolitplattor och spackel.
    Skapa konto
  • Renovering av hus med taktak med klumpar av limrester efter borttagning av frigolitplattor.
    Skapa konto
Hur mycket bygger limmet ? ett alternativ är att sänka taket och dra på nytt gips

Jag skulle lägga ny renoveringsgips.
Det måste vara det enklaste.

• Gilla
RompisKompis och 1 till
  • Laddar…
S saltet skrev:
Jag skulle lägga ny renoveringsgips.
Det måste vara det enklaste.
Det beror på hur tjockt limmet är. Är det några millimeter så lär renoveringsgipset knäckas. Men om man bygger ner taket med 10-20 mm med läkt eller liknande och drar gips på det sedan så blir det nog bra.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Det beror på hur tjockt limmet är. Är det några millimeter så lär renoveringsgipset knäckas. Men om man bygger ner taket med 10-20 mm med läkt eller liknande och drar gips på det sedan så blir det nog bra.
Men det var smart! Jag håller på att skrapa bort så att limmet inte är tjockt. Tror ni det går om det är högst 2 mm? Kan säkert slipa till mindre men då slipper vi gå in ett spackel helvete där det aldrig kmr bli jämt o fint

S Sanaz skrev:
Men det var smart! Jag håller på att skrapa bort så att limmet inte är tjockt. Tror ni det går om det är högst 2 mm? Kan säkert slipa till mindre men då slipper vi gå in ett spackel helvete där det aldrig kmr bli jämt o fint

I värsta fall sänka ner o bygga gipsskivor på det

S Sanaz skrev:
Svårt att säga, bäst är väl att testa :) Ett alternativ annars är att dra dit OSB skivor först som tar ut ojämnheterna och sedan gips. Ta då ett tjockare gips som kan hantera kvarvarande ojämnheter bättre :)
Det kommer ju tyvärr fortfarande bli lite att spackla och slipa.

Vad är det för tak som dom har limmat frigoliten i ?

Ja spackla och slipa är jag berädd på men inte på detta tak som är nu... Det ser ut som tjocka gipsskivor typ

S Sanaz skrev:
Ja spackla och slipa är jag berädd på men inte på detta tak som är nu... Det ser ut som tjocka gipsskivor typ
Varför river du inte bara ner gipsen och sätter dit nya isåfall ?

Kanske borde vi göra det..... Hade hopp om att vi skulle slippa riva så mkt..

S Sanaz skrev:
Kanske borde vi göra det..... Hade hopp om att vi skulle slippa riva så mkt..
Ska du ändå gipsa nytt och eventuellt bygga ner nytt så kanske det är lika bra. man kan ju limma gips med, men det är kanske svårt när det är tak och ni har ojämnheter. Vet du vad det är ovanför gipset ?

Jag skulle riva ner allt och sätta nytt.

Eller sänka taket och sätt nytt.

Att slipa och skrapa dom där känns som de finnd andra saker att lägga dom timmarna på.

Om ni inte verkligen behöver hålla budgeten nere på detta.

Renoveringsgips (6mm) tror jag blir svårt i taket. Svårt att få den plan. Sätt nya gipsskivor det är inte dyrt och det går fort. Hyr en skivhiss över en helg. Vissa byggmarknader lånar ut gratis om du köper skivorna där. Man kan överväga att riva ned skivorna som sitter där. Och det är viktigt att lokalisera var glespanelen sitter, så du hittat något att skruva i.

H hempularen skrev:
Renoveringsgips (6mm) tror jag blir svårt i taket. Svårt att få den plan. Sätt nya gipsskivor det är inte dyrt och det går fort. Hyr en skivhiss över en helg. Vissa byggmarknader lånar ut gratis om du köper skivorna där. Man kan överväga att riva ned skivorna som sitter där. Och det är viktigt att lokalisera var glespanelen sitter, så du hittat något att skruva i.
Det blev att vi ska göra så! River ner allt och lägger dit nya. Insåg att det var det bästa och mest praktiska att göra. Så typiskt att förra ägaren hade gjort så dant.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.