Snabbtorkande betong?

5k läst  5 svar

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hej, Är det någon som vet var man köpa snabbtorkande betong i Uppsala trakten? Jag ska nämligen gjuta igen runt en utbytt golvbrunn och hålet är ca 20-30cm djupt.

Tacksam för tips, då själv inte har hittat någon handlare som har detta.

/ Hälsningar Pär

2. J
    Medlem Nivå 15
    Du kan köra på ett snabbt golvbruk/slipsats. Ardex produkter (företrädesvis A34 eller A35 Mix) finns på Colorama i Fyrislund, Finjas 460 eller 480 finns på Järlåsa brädgård (Woody), till exempel. Men jag lovar att det finns produkter som är lämpliga för detta i nästan varenda bygghandel.

3. H
    Medlem Nivå 1
    OK, och det funkar även fast det är relativt djupt eller gjuter man i flera lager?

Jag pratade med en på maxit, tidigare idag och han rekomenderade snabbtorkande betong före slipsats, tror deras heter ABS318/319.

/ Hälsningar Pär

4. J
    Medlem Nivå 15
    A34 kan man gjuta hur tjockt som helst, Finjas upp till 100 mm. Men även Finjas kan läggas tjockare när det rör sig om så små ytor som runt brunnar eller när man gjuter igen rördiken i betongplattor. Men du kan ju köra i två omgångar om du har tid, men det är fullständigt riskfritt att lägga allt på en gång såvitt jag (och Finja själva) kan bedöma.

5. H
    Medlem Nivå 1
    OK, lite mera info:

Förutom plattan som ligger på grusbädd, så ligger det 40mm frigolit och sen golvavjämning. Jag bilade ur så att det delvis gick hål i plattan.

För att kompensera den borttagna frigoliten, så skummade jag ett lager i botten med fogskum. Sen tänkte jag prima sidorna och gjuta i hålet, runt brunnen. Det sticker också ut lite armeringsjärn och så borrade jag och slog i några långa expander för att få bra fäste.

När jag läser produktinformationen om ex A34 så ska underlaget vara torrt, fast och bärkraftigt, vilket det känns sommitt underlag inte är(bärkraftigt). Vidare ska man grunda med en sk slamma. Går det bra att ersätta denna slamma med primer istället?

/ Hälsningar Pär

6. J
    Medlem Nivå 15
    Jag har, med Ardex goda minne, gjutit igen diken på en bädd av lecakulor, så jag antar att det inte ska vara några problem att göra som i ditt fall. Men det skadar inte att få klartecken från den leverantör du nu väljer.

Det borde fungera okej med en primer också, men varför inte följa anvisningarna och blanda till en slamma istället?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: