6 603 läst ·
32 svar
7k läst
32 svar
Snabbt tips på fk-färger/alt märkning
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 224 inlägg
Och även fast TS sade att Solar inte hade det så går det ju att handla FK på andra ställen. *Så* djkla stor skillnad är det inte på FK och FK, om man bara skall göra någon enstaka installation (jobbar man dagligne och stundligen så förstår jag att man kan vilja ha det smidigaste i alla lägen).elmont skrev:
Så kolla du efter "ful" FK på bygghandeln osv också så skall du se att du hittar en räfflad.
Men som andra sagt. Det viktigaste är att du kan skilja mellan obruten fas, nolla, skyddsjord (förstås) och tändtrådar som sådana. Om någon tändtråd är lik en annan är inte hela världen.
Bara så länge man inte förväxlar det med någon av de andra typerna så kan man kanske leva med att man tänder den vänstra lampan med den högra knappen tills man fått ork att växla dem. Att få fas in och nolla ut på andra plinten i en brytare är mycket värre...
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
I ett nytt hus så har jag inga problem alls med att använda röd FK och det tycker uppenbarligen inte regelmakarna heller eftersom dom valt att tillåta röd FK igen.
//Patrik
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ser man till hempulare, så är det väl bara dom riktigt gamla pularna som känner till att röd har varit jord eftersom att det nu har "runnit så mycket vatten under bron" så det är allmän kännedom att det är gulgrön som är jord.
Märk trådändarna vartefter du drar i dem i rören så klarar du dig med färre färger, skala upp, tälj märken, slå knut, tejp eller nåt och koppla dosorna medsamma medan du kommer ihåg hur du tänkt dig det hela. (Ändar med täljmärken måste givetvis klippas bort.)
Oj vad det hade trillat in svar här.
Jag vill helst använda olika färger/nyanser eller räfflad fk till de olika funktionerna. Pss inbillar jag mig att det blir enklare i centralen eftersom all aktorer sitter där.
Plan a blir att försöka hitta ngn fk som skiljer sig från de jag har.
Plan b blir att märka fk:n i ändarna med tejp.
Brun, blå och gulgrön kommer att vara L, N och jord.
Jag vill helst använda olika färger/nyanser eller räfflad fk till de olika funktionerna. Pss inbillar jag mig att det blir enklare i centralen eftersom all aktorer sitter där.
Plan a blir att försöka hitta ngn fk som skiljer sig från de jag har.
Plan b blir att märka fk:n i ändarna med tejp.
Brun, blå och gulgrön kommer att vara L, N och jord.
Medlem
· Halland
· 4 511 inlägg
Är allt detta draget i en grupp? Den uppenbara lösningen om det är öppet är ju annars att dra fler grupper (slangar) och sätta fler kopplingsdosor.Mattiaz skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 224 inlägg
Alfredo skrev:
Ja vi är ju även några stycken med gamla hus. Jag har t ex någon dosa med röd till gulgrön, vit till svart, svart till blå och gul till brun...
Jag brukar märka med svart tuschpenna längs med en ljusare färg...kanske hela sträckan på en gång om det är en kortare bit annars några meter i taget medans jag drar i....
Har dragit i lite trådar idag och det var inga som helst problem. Som mest (hittills) blev 9st i ett och samma rör. Inte heller det innebar några problem 
färgerna blir enl följande:
brun - obruten fas
blå - nolla
gulgrön - jord
svart - tändtråd 1
grå - tändtråd 2
svart räfflad - tändtråd 3
grå räfflad - tändtråd 4
vit - styrda vu
orange - fönsteruttag
röd - nattbelysning
färgerna blir enl följande: