M
Jag bor i ett äldre (~200 år) gammalt trähus med vattenburen värme som jag inte vet när den är ifrån men som vad jag kan se verkar vara installerad i etapper, vissa delar ser iaf. betydligt modernare ut än andra. I övrigt har jag väldigt dålig koll på vad det är för system, jag tror jag kom fram till att en del av övervåningen har 1-rörssystem medan andra delen av övervåningen+nedervåningen skulle ha 2-rörssystem, om det ens kan vara byggt så? Det finns i alla fall en bergvärmepump i ett pannrum på nedervåningen och där sitter även ett expansionskärl, så systemet bör vara slutet.

Oavsett, till dagens fråga. Upptäckte att tryckmätaren på expansionskärlet stod på 0. Jag stängde av bergvärmepumpen (och därmed även cirkulationspumpen, är jag ganska säker på) och fyllde på systemet upp till 1 bar. Inom några minuter, utan att jag startade värmepumpen igen, sjönk trycket till strax under 0.3 bar.

Där har det nu hållit sig i alla fall i en timme. Jag startade värmepumpen efter ett tag och trycket har nu efter det gått upp till mer exakt 0.3 bar (på grund av att värmen ökat antar jag)

Jag är lite orolig att jag skulle ha en läcka någon stans i det gamla värmesystemet (vet faktiskt inte hur gammalt det är, verkar vara lite varierande ålder i olika delar av huset). Men varför skulle trycket då stanna vid 0.3 bar, borde det inte då sjunka ända ner till 0 ganska direkt?

Jag kan eventuellt se att någon droppe har kommit ur expansionskärlets spillrör efter ett tag, men inte alls i paritet med mängden påfyllnad. Den lilla hatten på expansionskärlet är märkt med 1.5 bar, så jag antar att det är trycket som säkerhetsventilen bör lösa ut vid, och det trycket har ju systemet inte varit uppe i.

Så frågan är, hur tolkar jag det som händer? Behöver jag vara orolig för att det finns en läcka någonstans, och hur går jag isåfall vidare med att hitta läckan? Om det inte är en läcka, vad beror det på och är det något som påverkar min uppvärmning negativt och hur åtgärdar jag isåfall det?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

C
Börja med att lufta radiatorerna, åtminstone på övervåningen. När trycket sjunkit så pass mycket har det sannolikt kommit in luft i systemet som måste släppas ut. Sen kan du fylla på igen. Sen får du troligen repetera några gånger innan all luft är borta.

Sen ta reda på varför det försvinner vatten. Någonstans läcker det ut. Gå med hushållspapper på säkerhetsventil och alla radiatorventiler så du lätt ser om det bildas en droppe någonstans.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.