Hej
Finns det snabbkopplingar för tryckluft som "stänger" på båda sidor när man drar ut?

Tanken är att ha en mobil kompressor + liten tank, och när jag vill kan jag via en snabbkoppling också koppla på en större tank och ladda upp den.

Alltså, från kompressorn, en T-koppling, där ena går som tidigare till den lilla tanken. Den andra ska då ha en snabbkoppling för att kunna koppla på en större tank. Jag vill sedan kunna koppla ifrån kompressorn utan att förlora tryck varken i den lilla eller stora tanken.

Alternativet gissar jag blir en kulventil (fixar kulventiler tryckluft) innan den stora tanken som jag manuellt får vrida av och på. Snabbkoppling på kompressorsidan.

TEMA hona 1800N hane 18410MN. Båda är självstängande.

Redigerat:
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
Finns som sagt självstängande t.ex. de pernitta nämner, men kulventiler fungerar också, vi använder rätt många i anläggningen i verkstaden och har inte haft några problem där.

• Gilla
nimhed
  • Laddar…
Jag kör med kulventil till min extratank i garaget...

Om kompressor, liten tank och stor tank uppehåller sig permanent och ihopkopplade på samma plats förstår jag inte vilken uppgift en kulventil har, även om den gott duger för att stänga av ett luftflöde.

Men om Du vill ta med Dig kompressorn och den lilla tanken till annan plats så måste Du kunna koppla ifrån den stora tanken och det sker enklast med den materiel jag tidigare nämnt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.