Inga problem, genom att tvingas tänka lär man sig och tipset om PathPing var kanon! Sedan ringer man upp sin ISP och berättar vilken burk de skall fixa ;)

Jodå tappar paket så det stinker om det, oavsett isp och det sitter inte i någon av de fem burkar eller fem modemen jag har testat utan det är Telia som har lite transmissionsproblem mellan "min" station och stora bakbenet. Enklaste beviset på det, tar man en lång tråd från grannen på andra stationen så funkar det fint. Innan nån tror att jag är gjord av pengar så var de flesta burkarna lånade bärbara från jobbet

Anledningen till mitt inlägg var just att det endast är ett fåtal personer som har insyn hur ett nät fungerar/ser ut. T ex vid ett sådant problem med tappade paket.

Detsamma gäller när det klagas på att man inte får ut xx Mbit/s på sin internetuppkoppling när det visar sig att de kör mot sin polares ftp som har "två kanaler ISDN" som ftp'n kör på...........

Därför är ett forum som detta ett underbart ställe att lära samt att lära ut.

asterixer är inte alls packet loss , kan lika gärna vara routrar som inte svarar på ping eller brandväggar för den delen...

får man packet loss på flera procent är det fel på uppkopplingen inte någon del i nätet mellan dig och dn.se eller någon annan site...

enstaka paket får man räkna med att tappa bort då ping inte är ett särskilt prioriterat paket där ute...

jonfri skrev:
asterixer är inte alls packet loss , kan lika gärna vara routrar som inte svarar på ping eller brandväggar för den delen...
Jag sa ju det 8)
jonfri skrev:
får man packet loss på flera procent är det fel på uppkopplingen inte någon del i nätet mellan dig och dn.se eller någon annan site...
Det kan vara det, t ex fel i ISP backbone.
jonfri skrev:
enstaka paket får man räkna med att tappa bort då ping inte är ett särskilt prioriterat paket där ute...
8)
Absolut är det så, eller som man säger i branchen:
När man kör MC får man räkna med en och annan fluga mellan tänderna ;D ;D

Nu förstår jag inte logiken. Varför skulle det vara fel i uppkopplingen om det är en burk tre hopp bort som tappar paket?

Enstaka paket, ja. TCP-Protokollet hanterar ju det. Men då vi börjar komma upp i 5-10% så är det för mycket.

I mitt fall ligger felet i ISPns ADSL nät, precis som jag sade och de (ISPn) har medgett detta.

vill man så kan man ju alltid testa med tcp ping istället. TCP är betydligt mer prioriterat i stora sladden

Om en router tappar paket i storleksordningen 5 % så mår den så illa att varningslampor lyster åt alla håll för ansvarig. Det är dock väldigt sällan som det sker på "core routers" på internet (i alla fall i västvärlden) Alternativet är ju att burken du pingar tappar paket förståss men då är det ju ingen felsökning att göra direkt om du bara har problem med en burk (t.ex. dn.se)

Att det är en burk tre/fyra hopp bort som tappar ditt paket är nog ovanligt. ett par hopp bort är nära nog alltid en router hos isp, strulet brukar vara på adslutrustning snarare än routrar.

Förtydligande kan göras dock - med uppkoppling menar jag uppkopplingen mot internet som din isp ger dig. Om det sedan är fel på din burk, din router, din telesladd, telias sladdar, telestationen, adslkortet i stationen eller isp gateway är frågan. Har du paketförluster i storleksordningen 5 % är nog isp mest sannolikt.

OK. Då är vi överens. Testade igen i går. Hemifrån tappades paket hej vilt. Från London, till samma host som jag vet sitter inne hos ISPn tappades inget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.