Hej, kommer ni ihåg att jag i somras fick ta hand om ett antal rejäla golvplankor från 1600-talet?
Jag fick en idé om att göra ett litet skrin att ge till kära hustrun i julklapp - plankorna kommer från hennes gamla släktgård så det kändes passande. Jag har lyckats dona till något som jag känner mig hyfsat nöjd med, det har lite småskavanker här och var redan nu mest beroende på att materialet är kopiöst poröst (kan virke bli föööör torrt ;-)
Jag hade tänkt olja in alstret med ”danish oil” men börjar fundera om jag skulle stryka på två varv vattenbaserad polyuretanlack istället. Jag tänker att skrinet kanske blir liiiite mer tåligt och det inte lika lätt blir märken i det…
Vad tror den samlade expertisen?
Cheers!
/Rikard
Jag fick en idé om att göra ett litet skrin att ge till kära hustrun i julklapp - plankorna kommer från hennes gamla släktgård så det kändes passande. Jag har lyckats dona till något som jag känner mig hyfsat nöjd med, det har lite småskavanker här och var redan nu mest beroende på att materialet är kopiöst poröst (kan virke bli föööör torrt ;-)
Jag hade tänkt olja in alstret med ”danish oil” men börjar fundera om jag skulle stryka på två varv vattenbaserad polyuretanlack istället. Jag tänker att skrinet kanske blir liiiite mer tåligt och det inte lika lätt blir märken i det…
Vad tror den samlade expertisen?
Cheers!
/Rikard
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbysnickare
· Västra Götaland / Mölnlycke
· 174 inlägg
Osmo hårdvaxolja sidenmatt i några tunna lager är också ett alternativ
Danish ger absolut tillräckligt med skydd och är i mina ögon lite mer naturligt i utseendet. Jag gjorde lite jämförelser förra året innan jag byggde köket. https://www.byggahus.se/forum/threads/vilken-ytbehandling-i-morgon-vet-vi.384581/ Det jag kom fram till då var att för intorkat kaffe var Osmo bättre än Danish, men annars lika bra och Danish lite snyggare. Eftersom jag gissar att inte kaffe är det ditt stiliga skrin kommer utsättas mest för, så tycker jag du gjort ett bra val.
Åtminstone tre riktigt tunna lager danskt tycker jag blir bäst. Kleta på och torka bort rubbet efter fem minuter, så är risken för plastighet eller ojämnheter noll och det blir tåligt nog ändå. Så här ser fyra lager danskt ut på valnöt. Vattnet fick ligga någon timme och rann sedan av utan något spår när jag lutade på skivan.
Åtminstone tre riktigt tunna lager danskt tycker jag blir bäst. Kleta på och torka bort rubbet efter fem minuter, så är risken för plastighet eller ojämnheter noll och det blir tåligt nog ändå. Så här ser fyra lager danskt ut på valnöt. Vattnet fick ligga någon timme och rann sedan av utan något spår när jag lutade på skivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det råkar inte vara så att du tog några bilder medan du gjorde den och som du vill dela med dig av? Det skulle vara intressant att få veta lite mer om bygget, då den är väldigt snygg och jag alltid är ute efter handfast inspiration och kunskap.
Nej några bilder tog jag inte under snickrandet men jag inspirerades av de här två YouTubefilmerna:Hep skrev:
Så dom kanske kan agera inspiration för dig också
/Rikard
Klicka här för att svara
