Hej, kommer ni ihåg att jag i somras fick ta hand om ett antal rejäla golvplankor från 1600-talet?

Jag fick en idé om att göra ett litet skrin att ge till kära hustrun i julklapp - plankorna kommer från hennes gamla släktgård så det kändes passande. Jag har lyckats dona till något som jag känner mig hyfsat nöjd med, det har lite småskavanker här och var redan nu mest beroende på att materialet är kopiöst poröst (kan virke bli föööör torrt ;-)

Jag hade tänkt olja in alstret med ”danish oil” men börjar fundera om jag skulle stryka på två varv vattenbaserad polyuretanlack istället. Jag tänker att skrinet kanske blir liiiite mer tåligt och det inte lika lätt blir märken i det…

Vad tror den samlade expertisen?
Cheers!
/Rikard

Ett gammalt golvplank från 1600-talet fastklämt på ett arbetsbord redo för hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkstad med träspån på golvet och nygjort träskrin på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hantverksmässigt tillverkat träskrin av gammalt golvplank på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
ConnyK och 9 till
  • Laddar…
Snyggt! på tok för fin för att förstöras med lack, danish oil kommer få det att se fantastisk ut.
 
  • Gilla
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
Osmo hårdvaxolja sidenmatt i några tunna lager är också ett alternativ
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
H HaendigeHerrn skrev:
Osmo hårdvaxolja sidenmatt i några tunna lager är också ett alternativ
Ska lägga det på minnet till nästa gång, nu har jag lagt på ett varv med ”danskoljan” :)

/Rikard
 
  • Gilla
Staggelito
  • Laddar…
Danish ger absolut tillräckligt med skydd och är i mina ögon lite mer naturligt i utseendet. Jag gjorde lite jämförelser förra året innan jag byggde köket. https://www.byggahus.se/forum/threads/vilken-ytbehandling-i-morgon-vet-vi.384581/ Det jag kom fram till då var att för intorkat kaffe var Osmo bättre än Danish, men annars lika bra och Danish lite snyggare. Eftersom jag gissar att inte kaffe är det ditt stiliga skrin kommer utsättas mest för, så tycker jag du gjort ett bra val.

Åtminstone tre riktigt tunna lager danskt tycker jag blir bäst. Kleta på och torka bort rubbet efter fem minuter, så är risken för plastighet eller ojämnheter noll och det blir tåligt nog ändå. Så här ser fyra lager danskt ut på valnöt. Vattnet fick ligga någon timme och rann sedan av utan något spår när jag lutade på skivan.

Vattendroppe på valnötskiva behandlad med fyra lager Danish skyddande finish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ergonomen och 2 till
  • Laddar…
Det blev alltså Danish Oil, har lagt på ett lager men nu slås den in i presentpapper och får något varv till sen efter jul :)

Tack för feedback/hjälp!
/Rikard

Träsoffbord behandlat med ett lager Danish Oil står på parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
Det råkar inte vara så att du tog några bilder medan du gjorde den och som du vill dela med dig av? Det skulle vara intressant att få veta lite mer om bygget, då den är väldigt snygg och jag alltid är ute efter handfast inspiration och kunskap.
 
Hep Hep skrev:
Det råkar inte vara så att du tog några bilder medan du gjorde den och som du vill dela med dig av? Det skulle vara intressant att få veta lite mer om bygget, då den är väldigt snygg och jag alltid är ute efter handfast inspiration och kunskap.
Nej några bilder tog jag inte under snickrandet men jag inspirerades av de här två YouTubefilmerna:


Så dom kanske kan agera inspiration för dig också :)

/Rikard
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Kanon. Då kan göra som du utan att känna att jag stjäl din idé helt. Ännu bättre.
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.