Jag har beställt en ny panna med rökröret utgående över pannan. På gamla pannan gick det ut 30cm under.
Pga att röret inte får luta neråt hade jag en murare hos mig som skulle få höja upp hålet för i skorstenen,
Han har gjort det värsta nu och hackat upp hålet. men han stötte på bekymmer.

Det verkar som att den delen där rökkanalen går in i skorstenen, ej är en del av den "rätta" skorstensmuren, För när han började hacka så stötte han på betong och natursten precis i överkant på den "nya" rökkanalen".
Han trodde att det från början har varit en stödmur för skorstensmuren, och att man sedan bestämt sig för att sätta in en panna. Man har då hackat ur "stödmuren" så mycket som behövdes för att mura rökkanalen..
Jag är lite dålig på att förklara men.... till frågan..

Tror ni att det blir problem om det blir tegel bara i botten och på sidorna i rökkanalen. Och sten och betong på den övre delen? Eller är det förenat med fara?

Vore jättetacksam om nån har någon tanke om detta för han kommer tillbaka imorgon och murar färdigt

Albinsson

Troligtvis INTE
se bara till att inte mura /gjuta fast rökröret i skorsten ,lämmna en1cm runt röret som tätas med berg/glas ull -röret lever rör på sig på grund av den växlande temperatur det utsätts för

Mvh pr95

pr95 skrev:
Troligtvis INTE
se bara till att inte mura /gjuta fast rökröret i skorsten ,lämmna en1cm runt röret som tätas med berg/glas ull -röret lever rör på sig på grund av den växlande temperatur det utsätts för

Mvh pr95

Det låter lovande!

Jag har gjort en stålstos, som har ca 1cm glapp till rökröret på alla sidor, och är ca 10cm lång, den tänkte jag mura fast.. Sen täta som du beskriver!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.