4 168 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Snabb hjälp någon!?!
Nu har vi kommit ned till två husleverantörer ;D Problemet är bara att det är skitsvårt (f´låt :-[) att välja.. Det är nästan samma pengar det rör sig om.
Det står mellan Eksjöhus Sunnanvind och Anebyhus "Tulpanstigen". Det ingår högre standard på Aneby, men Sunnanvind är fetstort och helt perfekt storleksmässigt.
Den största och viktigaste frågan är dock, vilket hus har bästa konstruktionen? Ett exempel:
Eksjöhus: "Vägg består av vindspärr, lättregelstomme, 240 mm mineralsullsisolering, plastfolie, 9mm byggborad och lös 13 mm gipsskiva."
I Anebyhus beskrivning står det "Fabrikgr stående panel, sikläkt, vindskydd 195 mm mineralullsisol. mellan liggande sekundärreglar 13 mm gipsskiva 0.15 m plastfolie, 45 mm mineralullsisol, mellanliggande sekundärreglar. 13mm gipsskiva.. "
Vad säger ni om detta, vilket är "bäst" eller är det "hugget som stucket". Vilken av dessa två anser ni ha bästa konstruktionen rent generellt (om ni nu vet ngt om aneby och Eksjöhus)
Säljaren för Eksjöhus pratade lite väääl mkt om hur välrenomerat Eksjöhus är, är det verkligen så?+ Är det ett bra kvalitetshus? ???
Det står mellan Eksjöhus Sunnanvind och Anebyhus "Tulpanstigen". Det ingår högre standard på Aneby, men Sunnanvind är fetstort och helt perfekt storleksmässigt.
Den största och viktigaste frågan är dock, vilket hus har bästa konstruktionen? Ett exempel:
Eksjöhus: "Vägg består av vindspärr, lättregelstomme, 240 mm mineralsullsisolering, plastfolie, 9mm byggborad och lös 13 mm gipsskiva."
I Anebyhus beskrivning står det "Fabrikgr stående panel, sikläkt, vindskydd 195 mm mineralullsisol. mellan liggande sekundärreglar 13 mm gipsskiva 0.15 m plastfolie, 45 mm mineralullsisol, mellanliggande sekundärreglar. 13mm gipsskiva.. "
Vad säger ni om detta, vilket är "bäst" eller är det "hugget som stucket". Vilken av dessa två anser ni ha bästa konstruktionen rent generellt (om ni nu vet ngt om aneby och Eksjöhus)
Säljaren för Eksjöhus pratade lite väääl mkt om hur välrenomerat Eksjöhus är, är det verkligen så?+ Är det ett bra kvalitetshus? ???
Hej, av eksjöhus konstruktionsbeskrivning framgår det inte om det är liggande reglar i väggen...
Stående och liggande reglar ger bättre isolering. sedan är det ju 240mm i båda vilket är fullt tillräckligt om du inte bygger i Pajala..
Annars kan du begära att de specar vilka U-värden resp. leverantörs väggar har. Om det är bra isolerat skall det ligga på 0.2 har jag för mig. Finns mer info i forumet om detta.
/Mitnick
Stående och liggande reglar ger bättre isolering. sedan är det ju 240mm i båda vilket är fullt tillräckligt om du inte bygger i Pajala..
Annars kan du begära att de specar vilka U-värden resp. leverantörs väggar har. Om det är bra isolerat skall det ligga på 0.2 har jag för mig. Finns mer info i forumet om detta.
/Mitnick
Kolla om Eksjöhus också har sin isolering uppdelad på 195 + 45 (vilket är det vanligaste. Om inte: hur dras elrör ect? Större risk för köldbryggor? Ligger elen utanför plastfolien? Det vanliga är att man drar elen i 45 mm lagret innanför plastfolien för att slippa göra hål i denna. Med hål i plastfolien kan fukt tränga igenom.
Å andra sidan tycker jag det låter konstigt/omotiverat med en gipsskiva mellan de två isoleringslagren, som hos Anebyhus.
Sådärja - inga svar men fler frågor
Å andra sidan tycker jag det låter konstigt/omotiverat med en gipsskiva mellan de två isoleringslagren, som hos Anebyhus.
Sådärja - inga svar men fler frågor
Hittade det inte heller under husmodeller, men under bildarkiv.
http://www.eksjohus.se/bildarkiv/hus.asp?HusId=36&what=5&ModellId=28&page=bildarkiv
// linda
Sunnanvind säljstoppas 1 november pga de ska förändra utbudet av deras "Egnahem" serie. Därför är det lite halvbråttom att bestämma sig. Vi kan dock skriva i avtalet att vi inte behöver bygga om det blir för dyrt osv, så det blir ett prel så vi kan backa så vi ändå har relativt god tid på oss.Mady skrev:
Egnahemserien har samma konstruktion som övriga Eksjöhus, så frågan är om det är bra kvalité på Eksjöhus generellt.. vad tror ni?
Eksjöhus har det inte Aneby har och tvärt om... så det är så svåååårt. Det är två helt olika sorters hus..
Tja, vad tycker du om konstruktionen på huset. Jag är inte lika förtjust i Harmoni, iom att det är mkt mindre än Sunnanvind... Men det är helt klart ändå ett fint hus,, men då blir den nog Aneby seddu ;-)Larzon skrev:
Klicka här för att svara