4 688 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Snabb hjälp angående furu
Tål och tål. Var skall du ha det och hur får det åldras? Furu inomhus måste inte behandlas. Men olja kan göra det tåligare för både vatten och stötar. Det enda träslag som är billigare än furu torde vara gran.
Bok är mer känsligt för fukt än furu. Av de inhemska träslagen är det enbart ek, furu, gran och lärk som inte är i klass 5, dvs "icke beständigt" enligt EN 350-2. Ek ligger i klass 2, sibirisk lärk i klass 3, svensk lärk, furu och gran ligger i klass 4. För åtminstone ek, lärk och furu är det enbart kärnvirket som är klassat, splintveden uppfyller inte kraven. Hur det är med granen vet jag inte, använder inte gran.
Med det sagt så kommer en bit furu att kräva en ytbehanding för att klara sig i den miljön.
Med det sagt så kommer en bit furu att kräva en ytbehanding för att klara sig i den miljön.
A Avemo skrev:
Detta är ett slöjdprojekt och vi har endast furu som material. Det ska vara en ”badbricka” som man har över badkaret där man kan ha tex en bok på. Är det möjligt att utföra detta projekt med furu, eller bör jag fundera ut något nytt att göra?A Avemo skrev:
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Min amatörmässiga åsikt:
På ek hade linolja funkat. Furu däremot känns som en svamp med linolja... Det finns giftiga sickativ(?) härdare för linolja som kanske skulle fixa biffen innan du gått ut universitetet. Jag hade testat Tungolja (kinesisk träolja) som inte mörkar ned furun och härdar mycket fortare. Målet skulle vara att mätta trät till den mån det går med en olja som "härdar" som en halvhård lack. Jag tror att Tungolja skulle vara bra till ditt projekt.
Jag har själv försökt hitta folk som kan detta men det finns förvånandsvärt få som vet något. Fönsterfirmor som renoverar fönster borde ha god kunskap.
Skicka gärna en bild senare, blir lite nyfiken.
På ek hade linolja funkat. Furu däremot känns som en svamp med linolja... Det finns giftiga sickativ(?) härdare för linolja som kanske skulle fixa biffen innan du gått ut universitetet. Jag hade testat Tungolja (kinesisk träolja) som inte mörkar ned furun och härdar mycket fortare. Målet skulle vara att mätta trät till den mån det går med en olja som "härdar" som en halvhård lack. Jag tror att Tungolja skulle vara bra till ditt projekt.
Jag har själv försökt hitta folk som kan detta men det finns förvånandsvärt få som vet något. Fönsterfirmor som renoverar fönster borde ha god kunskap.
Skicka gärna en bild senare, blir lite nyfiken.
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
sen beror det på hur man ser på saken, vad är man ute efter? En fullständigt oskadad bricka som ser ut som ny i trettio år eller är man rädd att det ruttnar och pulveriseras omgående dagen efter? De flesta saker återgår till naturen vare sig man vill eller inte och det kommer brickan göra om man så dränker den i olja eftersom du troligen kommer att tröttna på den rent naturligt.
Om du inte oljar den så kommer den att bli ful, den spricker och ser allmänt tråkig ut. men den kommer säkert stå pall i 20 år för det. Oljar du den kanske den ser lite roligare ut ett tag men livslängden ökar nog marginellt.
Det troligaste och mest sannolika är alltså att du tröttnar på den långt innan den kollapsar så då spelar det ju egentligen ingen roll hur du gör.
Om du inte oljar den så kommer den att bli ful, den spricker och ser allmänt tråkig ut. men den kommer säkert stå pall i 20 år för det. Oljar du den kanske den ser lite roligare ut ett tag men livslängden ökar nog marginellt.
Det troligaste och mest sannolika är alltså att du tröttnar på den långt innan den kollapsar så då spelar det ju egentligen ingen roll hur du gör.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden