Davidbagare Davidbagare skrev:
Tack för svar och synpunkter. Jag har dock inte marginalerna att höja bärlinan så mycket från marken, därav att den blir i impregnerat.
Vad får du för avstånd från mark till färdigt golv med din konstruktion?

Davidbagare
F fribygg skrev:
Vad får du för avstånd från mark till färdigt golv med din konstruktion?
Typ 25-27cm till undersida golvbgädorna i bastun.
(2-3cm luft till 145mm bärlina, 95mm skruvregel, sen slutgolvwt)

Har du stor spännvidd eller varför behöver du bärlina?

Jag föreslår från markytan 10cm plint, 2mm syllpapp, 195mm golvregel. 25 mm golvbräda

• Gilla
spinwes
  • Laddar…
Det finns inget problem med att välja impregnerat. Det luktar inte eller avger något giftigt. Det är väl inte helt ovanligt med impregnerad trall som golv i den typen av byggen.

• Gilla
Davidbagare och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är väl inte helt ovanligt med impregnerad trall som golv i den typen av byggen.
Jo, det är ovanligt med impregnerad trall i bastun.

• Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Jag har impregnerade reglar och gles impregnerad trall (ca 5mm springor) som golv i min fristående bastu. Upplever ingen dålig lukt. Funkar jättebra om man vill tvätta sig med rikligt med vatten inne i bastun.

Golvet i en bastu blir ju aldrig riktigt varmt, och definitivt inte när det är öppet underifrån.

• Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Davidbagare
F fribygg skrev:
Har du stor spännvidd eller varför behöver du bärlina?
Det blir för många plint att gjuta om jag skippar bärlinan.
H hakfre skrev:
Jag har impregnerade reglar och gles impregnerad trall (ca 5mm springor) som golv i min fristående bastu. Upplever ingen dålig lukt. Funkar jättebra om man vill tvätta sig med rikligt med vatten inne i bastun.

Golvet i en bastu blir ju aldrig riktigt varmt, och definitivt inte när det är öppet underifrån.
Det blir impregnerad bärlina och skruvreglar, sen obehandlad finhyvlad gran till bastugolvet. Blir nog kanon!

Det blir för många plint att gjuta om jag skippar bärlinan.

Det blir impregnerad bärlina och skruvreglar, sen obehandlad finhyvlad gran till bastugolvet. Blir nog kanon!
Hur stor blir bastun?

Davidbagare
F fribygg skrev:
Hur stor blir bastun?
4,5x3m ungefär, och behöver 50cc på skruvreglarna

4,5x3m ungefär, och behöver 50cc på skruvreglarna
Med 3 m spännvidd behöver du ingen bärlina, det räcker bra med golvbjälkar 45*195mm

Davidbagare
F fribygg skrev:
Med 3 m spännvidd behöver du ingen bärlina, det räcker bra med golvbjälkar 45*195mm
Här är en snabb grovskiss ovanifrån. Hur menar du att jag kommer undan med färre, eller samma antal, plintar utan bärlina när jag behöver ha 50cc på skruvreglarna? Jag missar kanske nåt? Med bärlina (med 45x145 reglar) får jag det till 11 reglar med spännvidd på max 150cm. Bärlina då nerifrån och upp i bild.
Jag är öppen för nya tankesätt👍🏻
Grovskiss av byggprojekt ovanifrån med mått; röda markeringar visar plintar, bärlinjen nerifrån uppåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: plintar jag tänkt är rött

Tack för svar och synpunkter. Jag har dock inte marginalerna att höja bärlinan så mycket från marken, därav att den blir i impregnerat.
Varför ska du ha bärlina? Spika ihop ett bjälklag av 2*8 (med cc50 cm om du vill) virket bär upp till tre meter utan stöd under med 60cm cc avstånd
OM du ska ha nån extra plint tänker jag att den bör vara mitt under kaminen.

• Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Davidbagare
F fribygg skrev:
Varför ska du ha bärlina? Spika ihop ett bjälklag av 2*8 (med cc50 cm om du vill) virket bär upp till tre meter utan stöd under med 60cm cc avstånd
OM du ska ha nån extra plint tänker jag att den bör vara mitt under kaminen.
Tack för input! Ska tänka ett varv till med detta i åtanke

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.