3 454 läst ·
30 svar
3k läst
30 svar
Snabb fråga om golvkonstruktion bastustuga
Det finns inget problem med att välja impregnerat. Det luktar inte eller avger något giftigt. Det är väl inte helt ovanligt med impregnerad trall som golv i den typen av byggen.
Allt är väl beroende om det kan komma fukt till reglarna under en längre tid? Hur stort avståndet till markfukt är och hur bra ventilerat det är under bastun. Jag körde alla reglar i obehandlat virke och sedan lärkträ till golvet. Se gärna mitt ( och andras ) inlägg i tråden :
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-har-vi-byggt-vara-fristaende-bastuar.297312/
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-har-vi-byggt-vara-fristaende-bastuar.297312/
Jag har impregnerade reglar och gles impregnerad trall (ca 5mm springor) som golv i min fristående bastu. Upplever ingen dålig lukt. Funkar jättebra om man vill tvätta sig med rikligt med vatten inne i bastun.
Golvet i en bastu blir ju aldrig riktigt varmt, och definitivt inte när det är öppet underifrån.
Golvet i en bastu blir ju aldrig riktigt varmt, och definitivt inte när det är öppet underifrån.
Det blir för många plint att gjuta om jag skippar bärlinan.F fribygg skrev:
Det blir impregnerad bärlina och skruvreglar, sen obehandlad finhyvlad gran till bastugolvet. Blir nog kanon!H hakfre skrev:Jag har impregnerade reglar och gles impregnerad trall (ca 5mm springor) som golv i min fristående bastu. Upplever ingen dålig lukt. Funkar jättebra om man vill tvätta sig med rikligt med vatten inne i bastun.
Här är en snabb grovskiss ovanifrån. Hur menar du att jag kommer undan med färre, eller samma antal, plintar utan bärlina när jag behöver ha 50cc på skruvreglarna? Jag missar kanske nåt? Med bärlina (med 45x145 reglar) får jag det till 11 reglar med spännvidd på max 150cm. Bärlina då nerifrån och upp i bild.F fribygg skrev:
Jag är öppen för nya tankesätt👍🏻
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: plintar jag tänkt är rött
Varför ska du ha bärlina? Spika ihop ett bjälklag av 2*8 (med cc50 cm om du vill) virket bär upp till tre meter utan stöd under med 60cm cc avståndDavidbagare skrev:
OM du ska ha nån extra plint tänker jag att den bör vara mitt under kaminen.
Tack för input! Ska tänka ett varv till med detta i åtankeF fribygg skrev: