3 839 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Snabb fråga om att kapa elkabel
Hemma från jobbet och försöker få lite gjort i renoveringsprojektet. Jag har lossat en massa utanpåliggande el men behöver kapa en som går från rum till rum då jag inte klarar (styrkemässigt) att dra alla metrarna genom hålet. Sladden är redan av i respektive ände och elen urkopplad av min elektriker. Jag hämtade en liten sidavbitare men fick inte av den. Är den för liten/slö eller har jag fel verktyg?
Produkter som diskuteras: "sidavbitare"
Sidavbitare
Sidavbitare, även kända som diagonalavbitare, är ett typ av handverktyg som främst används för att klippa tråd och små stångmaterial. Dessa verktyg har två motsatt sittande blad som skär mot varandra på en diagonal, vilket gör dem
Läs mer
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Om du är säker på att den är urkopplad så är det bara att klippa ta lite i taget om du har för liten avbitare så går den nog av iallafall
Helst inte sekatör skulle jag säga!
De är utmärkta till rör och slang men blir slöa direkt efter kabelklipp.
Ta en vanlig sidavbitare eller hugg med hammaren på en slö morakniv. Samma där, onödigt att ta den fina vassa kniven för den blir slö.
Titta på elektriker, de har alltid två knivar en för skalning som är vass och en för allt annat som var vass.
De är utmärkta till rör och slang men blir slöa direkt efter kabelklipp.
Ta en vanlig sidavbitare eller hugg med hammaren på en slö morakniv. Samma där, onödigt att ta den fina vassa kniven för den blir slö.
Titta på elektriker, de har alltid två knivar en för skalning som är vass och en för allt annat som var vass.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden