Hemma från jobbet och försöker få lite gjort i renoveringsprojektet. Jag har lossat en massa utanpåliggande el men behöver kapa en som går från rum till rum då jag inte klarar (styrkemässigt) att dra alla metrarna genom hålet. Sladden är redan av i respektive ände och elen urkopplad av min elektriker. Jag hämtade en liten sidavbitare men fick inte av den. Är den för liten/slö eller har jag fel verktyg?

Om du är säker på att den är urkopplad så är det bara att klippa ta lite i taget om du har för liten avbitare så går den nog av iallafall

okej. får försöka igen... ska ta med pannlampa denna gång...

tommib
Sekatör. Se till att vara helt säker på att den är helt urkopplad. Om proppen är ur men nolla och jord är anslutna kan en ev jordfelsbrytare lösa ut.

Helst inte sekatör skulle jag säga!
De är utmärkta till rör och slang men blir slöa direkt efter kabelklipp.

Ta en vanlig sidavbitare eller hugg med hammaren på en slö morakniv. Samma där, onödigt att ta den fina vassa kniven för den blir slö.
Titta på elektriker, de har alltid två knivar en för skalning som är vass och en för allt annat som var vass.

• Gilla
MmeMim
  • Laddar…
tommib
Hmm... det kanske stämmer. Min Felco 2 börjar faktiskt bli lite trött, men den har å andra sidan hängt med rätt länge.

Fördelen med Felco är det finns resevskär att köpa sen är den som ny igen:D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.