886 läst ·
5 svar
886 läst
5 svar
Smyglist för att motverka golvdrag, isolerdrev eller inte?
Har ett nyligen renoverat rum med ny trossbotten, stenull och massivt trägolv direkt på bjälklaget. Vi har väldigt höga socklar i rummet så på vissa ställen ligger sockeln inte dikt mot golvet. Vintertid kan man uppleva ett lättare golvdrag och nu tänkte vi sätta smyglist för att täta ordentligt mot golvet. Min fråga, bör vi trycka in isoleringsdrev under sockeln innan vi spikar dit smyglist? Isf, vilken isoleringstyp, samma som i bjälklaget dvs stenull. Eller nåt annat?
Har du hel Örnpapp, Windy, gnu, asfaboard eller liknande under fasaden?
Att dreva i vinkeln mellan golv och vägg är nog inte fel, jag har drevat otätheterna i en gammal panelad timring innifrån med lindrev och det fungerade fint.
Att dreva i vinkeln mellan golv och vägg är nog inte fel, jag har drevat otätheterna i en gammal panelad timring innifrån med lindrev och det fungerade fint.
Tror nog bara det är trossbottenskivor, stenullsisolering och sedan det massiva trägolvet. Men då kanske jag petar in lite glasullsdrev isf. Anledning till att jag frågar är att jag vill undvika att man gör något "för tätt" om det i sin tur kan skapa något annat problem 🙂F fribygg skrev:
Om du inte har nått fungerande vindskydd under fasaden är det rätt meningslöst att försöka stoppa draget med "lite glasullsdrev"_fredd_ skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byta försäkringsbolag för att motverka höjning av premie
Försäkringar -
Värt att lägga ny isolering för att motverka kallt källargolv?
Golv -
Smarta ventiler i takfoten för att motverka fukt och mögel?
Tak & Vind -
Varför motverkar golvet marktrycket i en källare?
Grund & Markarbeten -
Utsug för att motverka fukt på kallvind
Byggmaterial & Byggteknik