Hej!
Vi har ledsnat på att handdiska och försöker nu få till en diskmaskin i vårt kök. Tanken är att den ska ersätta ett 60 cm bänkskåp. Det är väldigt tajt med måtten och jag behöver ha lite råd kring hur man kan lösa detta.

Skåpet är 59,8 mm och den smalaste diskmaskinen jag hittat (som inte är nere på 45 cm bredd) är 59,6 mm. Om jag tar bort skåpet där maskinen ska stå kommer bänkskivan inte ha något att stödja sig mot. Detta har skrivits om tidigare på forumen och vissa verkar inte tycka det är ett problem att diskmaskinen är det som stödjer upp bänken medan andra inte tycker det är en bra idé (kanske framförallt om man behöver dra ut maskinen i händelse av att det läcker eller att man vill byta den?). Jag har hittat en konsol som bygger väldigt lite i bredd och höjd som heter Dolle tri, bifogar bild. Den är bockad så att den skulle kunna monteras i vägg och krama maskinen från sidan. Vad tror ni om detta? Alltså:

A) Är det värt att bråka med en konsol el liknande eller är det helt okej att bänken vilar mot diskmaskinen?
B) Är konsolen "dolle tri" något att satsa på? (även om den bara är 25 cm lång - är det tillräckligt för att bära skivan?)
C) Räcker breddmåttet till? Gissar på att konsolen inte är mer än 2 mm bred. Kan låna lite, lite från facket där spisen står, kanske 2 mm. Men då är det alltså bara 2 mm spelrum för att få in diskmaskinen.
D) Sitter någon på ett jättebra tips om diskmaskin som kanske är nere på 59 cm bredd?

Tacksam för råd och tips!

Gammalt kök med spis och bänkskåp där en diskmaskin ska installeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart Dolle Tri-konsol mot vit bakgrund för att stödja bänkskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Åsa Lund
Tror det finns bänkdiskmaskin som är 55 cm bred. Kan vara ett alternativ

Så kallade underbyggda iskmaskiner med 60cm bredd är avsedda för att passa istället för bänkskåp 60cm och den del som ska in mellan skåpen är därför max typ 595mm.
Häjden på diskmaskinen är justerbar så diskmaskinen kan stödja diskbänken så länge ingen ska sitta på diskbänken över diskmaskinen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.