P
Chansar att lägga frågan här.
På taket där ventilationen (?) till värmepumpen går ut så har våra takpannor blivit smutsiga, jag tycker att det blir mer och mer för varje år. Är det någon som har vart med om samma eller vet varför det blir så? Eller är det vi som rengör filtret i pumpen för sällan?

Huset är 7år gammalt och vi har en Nibe750F

• Tegeltak med synliga fläckar av smuts kring en takmonterad ventilationsutgång för en värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det smuts? Det kan ju vara så att den kalla avluften gör att det blir kondens/fukt och algpåväxt på pannorna.

P
Det skulle det ju kunna vara. Vi måste nog gå upp och kolla vad det är för sorts smuts vilket vi inte gjort, tack för input!

Märkligt.
Gick just ut och kollade på mitt eget hus, tak från -92 som är tvättat för 10 år sen, men det finns ingenting runt avluftningen, lika rent/smutsigt som resten av taket.

Noterar dock att min avluftning sen annorlunda ut, kanten på locket är lägre och täcker inte hela gallret.
Formen på er kanske trycker ner luften mer mot taket.
För mörkt att ta ett kort nu.

Det är inte så att det är lite frost på taket men just runt ventilationen läcker det ut lite varmare luft som då tinat frosten?

Det ser ungefär likadant ut på vårt tak (5 år gammal bild):
Tak med tegelpannor och avluft från FTX-aggregat med svärta runt omkring.
Skapa konto

Men detta är avluften från vårt FTX-aggregat.
En del av svärtan är nog dock pga branden vi hade tre år tidigare, då en del sot sögs ut av FTX'en.

Så här ser det ut idag:
Svart missfärgning runt avluftsventil på tegeltak med mossbildning.
Skapa konto

• Gilla
Plupp 89609
  • Laddar…
moaemilia skrev:
Chansar att lägga frågan här.
På taket där ventilationen (?) till värmepumpen går ut så har våra takpannor blivit smutsiga, jag tycker att det blir mer och mer för varje år. Är det någon som har vart med om samma eller vet varför det blir så? Eller är det vi som rengör filtret i pumpen för sällan?

Huset är 7år gammalt och vi har en Nibe750F
Hej! Har du hittat orsaken till detta? Jag har exakt samma problem. Tacksam för svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.