Jo, har en 5-6 år gammal kondenstumlare, märket Candy, som inte går längre. När jag trycker på startknappen så brummar motorn men det händer inget mer. Jag lossade kåpan bakpå och hittade där en fläkt. När jag gav fläkten en liten knuff så gick maskinen igång men när maskinen stannar för att byta håll så "fastnar" maskinen igen. Ska jag försöka smörja nånstans eller är det nåt elfel då det låter som att motorn står och slår och inte kan bestämma sig åt vilket håll den ska starta.
När jag ger den där lilla skjutsen på fläkten så behöver jag bara peta på den så startar maskinen. Och det spelar heller ingen roll vilket håll jag snurrar åt.
Tacksam för hjälp!

Redigerat:
Det är nog kondensatorn som givit upp.....

Jaså, det lät ju tråkigt. Förklara gärna hur du drog den slutsatsen. Vad gör en kondensator?

Aha tack! Kan den vara trasig även om motorn startar med en liten knuff på trumman eller fläkten?

Jag vet inte om jag är så bra på att förklara, men man kan säga att en kondensator påverkar tiden för strömmen, ström som passerar genom en kondensator ligger före i tid.

I motorn finns det flera spolar som alstrar magnetfält, genom att strömmen till en av spolarna kommer "tidigare" så vill magnetfältet från den roterande rotorn "komma ifatt", och drar då rotorn mot den "tidiga" magneten, men pga att vi har växelström som hela tiden varierar så flyttar sig det "tidiga" magnetfältet runt motorn, man har då skapat ett roterande magnetfält mha. kondensatorn. Rotorn dras med av det roterande fältet.

När motorn väl har börjat snurra så skapar ju den roterande rotorn själv ett roterande fält som får motorn att fortsätta snurrandet. Därför behövs kondensatorn bara i starten.

Detta var ett försök att förenkla beskrivningen.

Om man skall byta kondensator så är det två siffror man måste titta på, dels vilken spänningstålighet den skall ha (ofta 475 - 500V), dels vilken kapacitans den har, den anges i mikrofarad för motorkondensatorer. Den jag länkade till är på 10 mikrofarad.

Det kan vara en praktisk fördel att köpa den som reservdel för den aktuella maskinen, då får man en kondensator med rätt typ av anslutningar som går enkelt att plugga in. Köper man på ex. Elfa så är det risk att man måste fixa en annan inkoppling. Som reservdel kostar den dock oftast 2 - 10 ggr mer.

Jag såg just att även Clasolsson säljer motorkondensatorer, men bara som reservdelar (för sina egna maskiner) och bara på postorder.

Underbart svarat!! Det låter ju som att felet med stor sannolikhet har hittats.
Tusen tack!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.