Vissa fönster är lite tröga att stänga så jag köpte låsspray.

Funkar dessa sakerna ihop?

20140801_192943.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om ja, är det bara att spraya på i alla hål jag ser?

Om nej, vad ska jag köpa?

Tack för hjälp!

Spraya vid dom rörliga delarna, dvs vid kolvarna och ev där bromsöverföringen ledas mot spanjoletten eller ändkolvarna om det spanjoletten är utrustad med det, öppna och stäng spanjoletten samtidigt som du smörjer så det är rörelse på det som ska smörjas.
Många spanjoletter har även ett litet smörjhål nästan i höjd med handtaget där ska det även smörjas just din spanjolett har ett stort hål in till mekanismen men ofta är det endast ett litet hål (ca 3mm i diameter).

Assa spray går utmärkt att smörja med.

Själva spanjoletten kräver inga specialmedel jag citerar ASSAs rekommendation för vridbeslag då jag inte tror dom har något om själva spanjoletten på sin hemsida.
http://www.assaoem.se/Other/ASSAOEM/Downloads/Instructions-for-use/Svenska/ASSA_Vridbeslag_Sk%C3%B6tselr%C3%A5d_SVE_140711_OEM008914071_low.pdf skrev:
Rekommenderat smörjmedel
Olja utan syra (Shell, Cassida RLS2 eller likvär-
digt), vaselin, fett alternativt symaskinsolja. Vi
avråder från att använda medel med silikon eller
teflon, då funktionen av dessa avtar för snabbt.
Även SP fönster har en bra guide för smörjning av spanjoletter titta på sidan 13.
http://spfonster.se/images/pdf/skotselrad/SP_skotselrad_jan_2011.pdf
Har du däremot låsbara fönster så ska själva låsen endast smörjas med ett av tillverkaren för ändamålet avsett smörjmedel vilket för ASSA cylinderlås är ASSA låsspray.

När du smörjer fönster och altandörrar tänk på att täckaför/skydda känsligt underlag undertill så det inte blir oljefläckar på stenplattorna vid altandörren och så vidare, vanligtvis så behövs inte mer än lite hushållspapper men ibland så kan smuts lösas upp och droppa undertill och då är det bra att ha skyddat ytan undertill.
Om olja används så är risken för att det droppar betydligt högre än om ASSA låsspray eller spray fett/vaselin används.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.