Ska kakla ett kök i morgon och undrar om det är OK att "bre" fixet på kaklets baksida och sedan smacka upp plattan på väggen eller fäster det bättre om man fixar på väggen och sätter plattan i det.

/V

T
Varför göra så?

Det är ju lättare att bre ut fixet på väggen på det vanliga sättet.

vojma skrev:
Ska kakla ett kök i morgon och undrar om det är OK att "bre" fixet på kaklets baksida och sedan smacka upp plattan på väggen eller fäster det bättre om man fixar på väggen och sätter plattan i det.

/V
Inga problem, jag gjorde det för ett 20-tal år sen och det var inga plattor som lossnade under denna tiden. Fördelen med detta tycker jag att man inte får så mycket fix mellan fogarna, där vill man ju ha så mycket fogmassa som möjligt.

Så kör på, men det tar lite längre tid att kakla på detta sättet, om man är själv vill säga.

Om man ska vara petig så blir det bättre vidhäftning om man kammar in fixet i väggen ordentligt, särskilt om det rör sig om våtrum med tätskikt, men det är egentligen rent akademiskt. Vidhäftningen blir tillräcklig även om man kammar på plattorna.

Jag kammade på plattorna , idag satt plattorna kvar när jag fogade.. :P
Jag tyckte det var smidigare faktiskt, men är ju inget proffs på ngt sätt. Gissar på att jag hade fel verktyg, en för smal kam, jag fick inte till det bra på väggen, men på plattorna var det lätt.

/ Fredrik

Jag kommer att ha hjälp med "smörningen" så jag räknar med att det går fortare med smörgåsversionen.

Tack för svaren.

/V

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.