Fairlane
Bosch har en modell som mäter upp till 15 meter också. Den kostar omkring 500:- och brukar komma på rea, bland annat hos Bauhaus, för 300:- med jämna mellanrum.

Den räcker kanske för de flesta?

M MoggeS skrev:
Vill höja ett varningens ord för "billigare" laseravståndsmätare. Hade tidigare en Uni-T och som jag kontrollmätte mot en 10 meters talmeter, funkade riktigt bra och mätte rätt. Blev liggandes ett tag och när jag nu har dragit igång min utbyggnad så så kom jag till en punkt då jag skulle kontrollmäta ett par väggar. Mätte med lasern och den gav samma resultat varje gång men jag blev inte klok på resultatet.. mätte väggen med talmetern och mycket riktigt så visade lasern fel. ca 20 mm diff på en 4 meters sträcka. Lånade även hem en Fluke avståndslaser som bekräftade Uni-T:s fel.
Var det utom hus i stark kyla använde en Hilti laser instrument för avvägning i stark kyla och den visade fel och när vi kollade specen och vid kallare än -10 drog fel avvikelsen iväg. Nu var det här ca 15 år sen så kvalitets instrument visar säkert bättre i dag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.