Har en Makita BHP452 sedan några år. Tänkte nu köpa en fickmodell som komplement. Ser att Makita verkar ha gått från batteri i greppet (DF330) till påskjutsbatteri (DF331) och ökat till 12V. Hikoki har ju samma system, har kollat på DS12DA.

Är påskjutsbatteri en stor nackdel för smidigheten, vad tycker ni som provat? Vill verkligen ha en ultrasmidig modell som komplement när man står på stegen och skruvar upp kameror 5 meter ovan mark eller vad det nu kan vara.

Eller är Bosch helt överlägsna bägge märkena? Har dock en svaghet gör Makita, tycker dom gör trevliga verktyg. Jag skall bara använda maskinen för hemmabruk.

Cheesen
A Anders_Nilsson skrev:
Har en Makita BHP452 sedan några år. Tänkte nu köpa en fickmodell som komplement. Ser att Makita verkar ha gått från batteri i greppet (DF330) till påskjutsbatteri (DF331) och ökat till 12V. Hikoki har ju samma system, har kollat på DS12DA.

Är påskjutsbatteri en stor nackdel för smidigheten, vad tycker ni som provat? Vill verkligen ha en ultrasmidig modell som komplement när man står på stegen och skruvar upp kameror 5 meter ovan mark eller vad det nu kan vara.

Eller är Bosch helt överlägsna bägge märkena? Har dock en svaghet gör Makita, tycker dom gör trevliga verktyg. Jag skall bara använda maskinen för hemmabruk.
För hobbybruk är det sak samma vilken maskin du köper, du hinner ändå inte slita ut den.

Om du nu inte har investerat i ett aktuellt batterisystem så är mitt tips, åk till en välsorterad butik som håller alla märkena och testa vilken maskin du tycker har bäst balans och skönast grepp. Den köper du oavsett om det står Aeg, bosch, hikooki eller Makita. Du kommer inte att vara missnöjd då du kommer att komma ihåg att du valde den bäst balanserade maskinen med bästa greppet varje gång du använder den.

Som parentes kan jag nämna att det var detta jag gjorde när jag valde min nuvarande 12v serie. Var helt inne på att köpa röda maskiner, visade sig att butiken hade tre märken som var bättre balanserade. Varav ett av dom ligger i min verkstad idag, har inte ångrat detta en enda gång.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Jag håller med Cheesen, åk och känn på maskinerna. Jag var helt inställd på en Blå Bosch 12V, men jag har små händer och den passade inte min hand så bra. Kände på en Hitachi DS10DAL (föregångaren till den du tittar på antar jag) och var såld. Jag fick lägga på 300 mot Boschen, men då fick jag en maskin som passade mig bättre, var starkare och med två 3Ah-batterier.

I 18v har du annars Makita DDF083 som är sjukt kompakt

För övrigt är 12v och 10,8v exakt samma, det är bara att man marknadsför 12v istället som låter bättre. Det är fortfarande 3st 3,6v celler i batteriet.

Jag tycker påskjutsbatteri är smidigare, och AEG har bäst fäste med klämfunktion på sidan. Fast på deras 12v är batteriet i handtaget, smidigt men ger ett tjockare handtag och maskinen kan inte stå själv.

Svart och orange 14,4V litiumjonbatteri för elverktyg med kapacitetsindikator och texten "PRO".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Kör makita. Då kan man köpa häcksaxar och trimmer och annat i framtiden på samma batteri.

Ifall jag inte hade något som helst förbehåll på vad för modell/batteri jag haft innan så hade jag defenitivt valt en modell med utbytbar chuck likt Bosch GSR 12 FC https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5017855 eller liknande från någon annan tillverkare.

Med det sagt så har jag själv Makitas 12V (10.8...) serie, liknande kit som detta: https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-combokit-clx224a-12v-df333d-td110d-vaska och är grymt nöjd. Har nog inte plockat fram någon 18V maskin för att skruva sen jag fick och upptäckte den slagskruvdragaren. Det är en fröjd att skruva med slag helt enkelt.

Miluwakee M12 familjen har fått omtycke också, speciellt deras mutterdragare

Fairlane
A andersda skrev:
Kör makita. Då kan man köpa häcksaxar och trimmer och annat i framtiden på samma batteri.
Inte 12V väl?

Grästrimmer, skruvdragare, sticksåg, dammsugare, slagskruvdragare, mutterdragare, borrhammare, laser, ciekelsåg, multiverktyg och lite till har Makita i 12v. Men ingen häcksax

Fairlane
Inte illa. En hel del och självklart kollad ejag bara efter häcksax :)

En stor fördel med 18V är dock att Makita har en kaffebryggare . Men jag har ju redan 18V så det problemet är löst.

Tackar för alla svar, blir att ta sig en rejäl funderare och åka till en butik. Måste också kolla vilka maskiner det finns hölster till.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Miluwakee M12 familjen har fått omtycke också, speciellt deras mutterdragare
Har deras lilla 12 v borr/skruvdragare gedigen som fan starkare en kollegans bosch men är det mest mindre hål och skrivning som gäller är bosch en överlägsen så mycket smidigare mindre o lättare

A Anders_Nilsson skrev:
En stor fördel med 18V är dock att Makita har en kaffebryggare . Men jag har ju redan 18V så det problemet är löst.

Tackar för alla svar, blir att ta sig en rejäl funderare och åka till en butik. Måste också kolla vilka maskiner det finns hölster till.
Bosch har ju riktigt bra hölster enda inputt jag har medans Miluwakee kör med rejäl bälteskrok, dock beroende på kitt brukar dessa vara tillbehör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.