10 684 läst ·
20 svar
11k läst
20 svar
Smegugn startar inte
Sida 1 av 2
Hej
Vi har just köpt en smeg C92IPX9 med dubbelugn
Huvudugnen funkade för ett bak för att sen inte vilja funka alls.
Plattor och sidougnen funkar fint.
Huvudugnens lampa lyser inte, inga indikationslampor lyser. Alla tecken tyder på att det helt saknas ström till just huvudugnen.
Klockan är ställd, spisen är installerad av elektriker och ugnen funkade som sagt vid ett tillfälle. Vi har kollat alla säkringar och allt ser grett ut. Vi har även brutit strömmen för att "nollställa" spisen.
Jag har inte lyckats hitta info om överhettningsskydd eller andra interna säkringar.
Jag har sett några liknande trådar men har inte hittat några svar.
Någon som har tips på hur vi kan gå vidare i felsökningen?
Vi har just köpt en smeg C92IPX9 med dubbelugn
Huvudugnen funkade för ett bak för att sen inte vilja funka alls.
Plattor och sidougnen funkar fint.
Huvudugnens lampa lyser inte, inga indikationslampor lyser. Alla tecken tyder på att det helt saknas ström till just huvudugnen.
Klockan är ställd, spisen är installerad av elektriker och ugnen funkade som sagt vid ett tillfälle. Vi har kollat alla säkringar och allt ser grett ut. Vi har även brutit strömmen för att "nollställa" spisen.
Jag har inte lyckats hitta info om överhettningsskydd eller andra interna säkringar.
Jag har sett några liknande trådar men har inte hittat några svar.
Någon som har tips på hur vi kan gå vidare i felsökningen?
Se efter i manualen så det inte är en inställning för att starta ugnen/ar på en inställd tid. Då blir det ingen ström till någon förrän tiden ankommit, fanns förr spisar med klocka som startade ugn och stora plattan, klockan se upp sig och det blev svart på dom.
Mät i uttaget/anslutningen att erforderliga spänningar finns, även med last, är så fallet blir det ett ärende för garantin.
Här kommer samlingssvar, för jag är inte bra nog på forumteknik/app från telefon för att få till tagningar och citat mm.
Jag tänkte inte skruva så garantin upphör utan det är så att smegs manualer är kass och de har ganska kass faq på hemsidan, min erfarenhet är att det då kan finnas bra lösningar av typen "bryt strömmen i 10.min och starta med knappen x intryckt".
Klockan och ev tidsinställningar är testade.
Mäta med last på uttag är tyvärr lite överkurs för mig, jag tänker att om plattor och andra ugnen funkar finns det stret.
Alla säkringar är kollade i huset, det är en trefas och alla är uppe liksom jordfelsbrytare och husets huvudsäkringar.
Jag tänkte inte skruva så garantin upphör utan det är så att smegs manualer är kass och de har ganska kass faq på hemsidan, min erfarenhet är att det då kan finnas bra lösningar av typen "bryt strömmen i 10.min och starta med knappen x intryckt".
Klockan och ev tidsinställningar är testade.
Mäta med last på uttag är tyvärr lite överkurs för mig, jag tänker att om plattor och andra ugnen funkar finns det stret.
Alla säkringar är kollade i huset, det är en trefas och alla är uppe liksom jordfelsbrytare och husets huvudsäkringar.
Ugnsymbolen måste lysa för att ugnen ska kunna sätta igång. Gör den det i displayen?
Jag har också en kombinerad ugn/spis från Smeg, och måste trycka in en kombo av ett par knappar för att ugnen ska fungera överhuvudtaget. Vi har inte samma ugn och inte samma knappar, men när jag kollade manualen för din så står det samma sak, däremot är förfarandet annorlunda. Så här står det i din manual:
"Ensure that the programmer clock shows the cooking duration symbol , otherwise it will not be possible to turn on the oven."
Jag kan också bekräfta att om strömmen bryts så är faktiskt default att ugnen inte går att slå på, utan jag måste varje gång det händer trycka in en knappkombination för att den symbolen ska lysa. Väldigt konstigt, men Smeg är konstigt.
Jag har också en kombinerad ugn/spis från Smeg, och måste trycka in en kombo av ett par knappar för att ugnen ska fungera överhuvudtaget. Vi har inte samma ugn och inte samma knappar, men när jag kollade manualen för din så står det samma sak, däremot är förfarandet annorlunda. Så här står det i din manual:
"Ensure that the programmer clock shows the cooking duration symbol , otherwise it will not be possible to turn on the oven."
Jag kan också bekräfta att om strömmen bryts så är faktiskt default att ugnen inte går att slå på, utan jag måste varje gång det händer trycka in en knappkombination för att den symbolen ska lysa. Väldigt konstigt, men Smeg är konstigt.
Jupp raderat tidsinställning.
Skapat tidsinställning för att se om det skulle få igång den.
Just nu är gissningen något med vredet.
Tyvärr är det för mycket jobb att komma åt så jag kan inte testa om det händer något när vredet vrids
Skapat tidsinställning för att se om det skulle få igång den.
Just nu är gissningen något med vredet.
Tyvärr är det för mycket jobb att komma åt så jag kan inte testa om det händer något när vredet vrids
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
ok, ja då hade jag åberopar garantin för då låter det onekligen som att ugnen är trasig.A anlu42 skrev:
jag tog över en del vitvaror från smeg när vi köpte huset och alla har gått sönder och bytts ut mot annan tillverkare. Den enda vitvaran som är kvar är spis/ugnen och ugnen tenderar att överhetta på högre temperaturer och låser inne maten tills den är bränd så den används bara i nödfall. Istället är det en separat ugn från Siemens som får stå för det riktiga arbetet.
Spisplattorna har fungerat felfritt i alla fall, alltid något…
