4 166 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Smeg kylskåp/frys vatten samling
Kolla om det är stopp ut utloppet. Relativt långt ner i bakkant så borde det vara ett litet rör som leder ut ur kylskåpet ner till kompressorn. Ibland kladdar det igen, och då kommer kondensen på botten av kylskåpet.
Typ en piprensare modell lite större, lite längre brukar vi använda för att hålla det hålet rent.
Typ en piprensare modell lite större, lite längre brukar vi använda för att hålla det hålet rent.
finns ingen på denna modellen, letat och letat.
är en ventilerande kyl ?
är en ventilerande kyl ?
B BSOD skrev:Kolla om det är stopp ut utloppet. Relativt långt ner i bakkant så borde det vara ett litet rör som leder ut ur kylskåpet ner till kompressorn. Ibland kladdar det igen, och då kommer kondensen på botten av kylskåpet.
Typ en piprensare modell lite större, lite längre brukar vi använda för att hålla det hålet rent.
Märkligt. Man släpper alltid in lite varm fuktig luft varje gång man öppnar dörren. Det kondenserar mot en kall yta som kyler kylskåpet, och den kondensen leds ner till den varma kompressorn där den förångas. Den principen trodde jag gällde för alla fabrikat, eftersom det ett enkelt sätt att lösa problemet.
Om du drar ut kylen, och lokaliserar kompressorn, finns det nån slang ovanför den som leder till den? Funderar på om de lyckats dölja den väl på insidan i kylen. Kanske kan man rensa den bakifrån.
Om du drar ut kylen, och lokaliserar kompressorn, finns det nån slang ovanför den som leder till den? Funderar på om de lyckats dölja den väl på insidan i kylen. Kanske kan man rensa den bakifrån.
jaha en french door lösning från arcelic, trodde inte att turkarna gav sig på denna lösningen.D Daggen79 skrev:
du har en kall luftström från frysen som kyler överdelen så det borde inte bli kondensvatten i kyldelen.
kan du se om det fuktar på luftkanalen? de kan ju skitit i att isolera denna.
annars kan det vara att det byggts upp is i kanalen från frysen som nu sakta tinar.
Har du möjloghet att stänga av hela skåpet för att se om det fortsätter komma vatten så kan det vara en isbildning.
Den stora nackdelen med frenchdoors är att det är svårt över tiden att hålla såväl kyldörrar som fryslådor täta.
så luftläckage är vanliga med ökad isbildning som resultat.
kolla alla lister och stäng lådor och dörrar prova med en bit papper typ tidningspapper runt alla lister för att känna om pappret sitter fast.
Du kan ju ta bort plastkanalen i ryggen på kylen för att se hur det ser ut där bakom. där kanske finns ett hål för kondensvatten.
Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara