Hej,
Vi skall bygga ett sutteränghus på en sluttningstomt i Göteborgsområdet.
Detaljplanen säger:
Max tillåten byggnadshöjd: 4,5 meter
Max tillåten totalhöjd: 7,0 meter
Nu till vårt lilla dilemma:
Vi har anlitat en kille som skall rita bygglovsritningar åt oss.
Och när han häromdagen frågade vad vi skulle ha för tak, så svarade jag "sadeltak".
Han frågade då varför vi inte byggde ytterligare en våning (vån 3) med sluttande väggar.
Han förklarade då att man bara lägger ett mellanbjälklag extra mellan våning 2 och våning 3.
Det tyckte vi verkligen var en bra ide.
Men nu kommer själva frågan:
Kan vi ha 3 våningar med full ståhöjd då vi endast får ha en byggnadshöjd på 4,5 meter och en totalhöjd på 7 meter?
Uträkning av höjd:
1. Markplattan sticker upp 10cm
2. Våning 1 är 240cm i höjd
3. Första mellanbjälklaget är 30cm
4. Våning 2 är 240cm i höjd
5. Andra mellanbjälklaget är 30cm
6. Våning 3 är 240cm i höjd (åtminstone i mitten då det är sluttande väggar)
7. Vet ej hur långt det är mellan innertaket på våning 3 och taknocken.
Totalhöjden kommer ju hamna någonstans mellan 8,5 - 9,0 meter.
Men eftersom vi har en sluttande tomt och skall bygga ett sutteränghus så lägger vi ju ned hela baksidan av vån 1 under mark.
Och båda kortsidorna på vån 1 kommer ju ligga delvis under mark.
Så, hur mycket kan vi tillgodoräkna oss på höjden genom att vi lägger ned viss del av vån 1 under mark?
Dvs, vart hamnar vår nya "medelmarknivå"?
Sedan så skulle jag uppskatta väldigt mycket ifall någon kunnig kunde svara på punkt 7 i min lista ovan.
För oss så är det helt avgörande ifall vi kan ha 3 våningar eller ej eftersom vi skulle kunna rita in desto fler rum i det fallet.
Det översta våningsplanet (vån 3) blir ju halvt eftersom det har sluttande väggar så en bättre definition vore kanske att säga 2½ plans hus.
Jag var nere på kommunhuset idag och ställde exakt samma frågor men dom kunde inte ge några tydliga svar mer än att "någon" får sätta sig ned och räkna på det.
Bifogar en amatörmässigt gjord bild men den kanske hjälper något.
Tack på förhand och ser fram emot synpunkter ifrån andra ByggaHus medlemmar
Vi skall bygga ett sutteränghus på en sluttningstomt i Göteborgsområdet.
Detaljplanen säger:
Max tillåten byggnadshöjd: 4,5 meter
Max tillåten totalhöjd: 7,0 meter
Nu till vårt lilla dilemma:
Vi har anlitat en kille som skall rita bygglovsritningar åt oss.
Och när han häromdagen frågade vad vi skulle ha för tak, så svarade jag "sadeltak".
Han frågade då varför vi inte byggde ytterligare en våning (vån 3) med sluttande väggar.
Han förklarade då att man bara lägger ett mellanbjälklag extra mellan våning 2 och våning 3.
Det tyckte vi verkligen var en bra ide.
Men nu kommer själva frågan:
Kan vi ha 3 våningar med full ståhöjd då vi endast får ha en byggnadshöjd på 4,5 meter och en totalhöjd på 7 meter?
Uträkning av höjd:
1. Markplattan sticker upp 10cm
2. Våning 1 är 240cm i höjd
3. Första mellanbjälklaget är 30cm
4. Våning 2 är 240cm i höjd
5. Andra mellanbjälklaget är 30cm
6. Våning 3 är 240cm i höjd (åtminstone i mitten då det är sluttande väggar)
7. Vet ej hur långt det är mellan innertaket på våning 3 och taknocken.
Totalhöjden kommer ju hamna någonstans mellan 8,5 - 9,0 meter.
Men eftersom vi har en sluttande tomt och skall bygga ett sutteränghus så lägger vi ju ned hela baksidan av vån 1 under mark.
Och båda kortsidorna på vån 1 kommer ju ligga delvis under mark.
Så, hur mycket kan vi tillgodoräkna oss på höjden genom att vi lägger ned viss del av vån 1 under mark?
Dvs, vart hamnar vår nya "medelmarknivå"?
Sedan så skulle jag uppskatta väldigt mycket ifall någon kunnig kunde svara på punkt 7 i min lista ovan.
För oss så är det helt avgörande ifall vi kan ha 3 våningar eller ej eftersom vi skulle kunna rita in desto fler rum i det fallet.
Det översta våningsplanet (vån 3) blir ju halvt eftersom det har sluttande väggar så en bättre definition vore kanske att säga 2½ plans hus.
Jag var nere på kommunhuset idag och ställde exakt samma frågor men dom kunde inte ge några tydliga svar mer än att "någon" får sätta sig ned och räkna på det.
Bifogar en amatörmässigt gjord bild men den kanske hjälper något.
Tack på förhand och ser fram emot synpunkter ifrån andra ByggaHus medlemmar
Man räknar nog från medelmarkhöjd runt byggnaden. Vån 1 räknas nog inte som en våning utan som källare, så sett. Huset du har skissat ser ut som vårt så sett. Enplanshus med källare i souteräng och inredd vind, max tillåtna byggnadshöjd 4,7m om jag minns rätt. Iaf så räknades det så förr, i vårt område tillåts endast enplanshus och folk har varit väldigt kreativa med den regeln genom åren.
Klicka här för att svara