David Wallin David Wallin skrev:
Då gör det nog större skillnad att koka pastan med avslagen köksfläkt. Det kan bli immigt inne, men värmen dras inte rakt ut i universum...
Koka pastan med locket på...
- https://www.pluggakuten.se/trad/koka-upp-vatten-med-och-utan-lock/

Visserligen så får man vara noggrannare med att ha rätt värme på plattan för att undvika att det kokar över, men det är ju elräkningen till godo.

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Koka pastan med locket på...
- [länk]

Visserligen så får man vara noggrannare med att ha rätt värme på plattan för att undvika att det kokar över, men det är ju elräkningen till godo.
Finns det på riktigt folk som kokar saker utan lock!? :thinking::rofl:

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Finns det på riktigt folk som kokar saker utan lock!? :thinking::rofl:
Klart kokar man vatten med lock. Men pasta ska väl traditionellt koka livligt, utan lock, och det är så jag gör. Det nya det pratas om är ju att koka pastan med locket på. Det gör jag aldrig. Kanske i januari när jag får spotpris :)

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
S sandos skrev:
Klart kokar man vatten med lock. Men pasta ska väl traditionellt koka livligt, utan lock, och det är så jag gör. Det nya det pratas om är ju att koka pastan med locket på. Det gör jag aldrig. Kanske i januari när jag får spotpris :)
Jag är så jävla dålig på, och ointresseerad av, att laga mat så jag har aldrig ens tänkt tanken eller hört talas om att man ska koka pasta utan lock. Men men. Där ser man. :crysmile:

Pasta får inte småputtra, så man väljer en stor gryta med lite vatten (inte för lite), då kan man stormkoka med lock (gärna glaslock).

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.