Jag ska installera 1 eller 2 laddboxar troligen en i garaget till att börja med och ha sladd ut genom garagedörren och hängande på väggen.

På väggen ska också sitta 3 fas uttag för att kunna flytta dit/ sätta dit laddbox/använda 3 fas reseladdare..

Tegelvägg - det man sätter upp innebär lite vikt - vet inte om tegelväggen klarar vikten.
Grejorna ska sitta till vänster om garageporten Tegelvägg med garageport och sidodörr, vitt skåp på väggen, husnummer 12, bil framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funderar på smarta lösningar för att väderskydda både 3fasuttag/laddbox sam där laddsladden hänger på väggen.

går ju att bara ha enkelt tak över i plåt/trä?

men
kanske någon har gjort/byggt/köpt något skåpliknande med dörrar etc som rymmer laddbox och sladd?

Har ni några lösningar ni kan visa eller tipsa om?

Du har ju ett gammalt sopskåp som jag gissar inte används längre (till sopor iaf). Hade det inte varit en bra lösning att placera laddare och kabel där med en snygg genomföring?

Då får du ju väderskydd och dessutom möjlighet att låsa om grejerna.

• Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
Intressant ide har inte alls tänkt på den. Mest krukor som inte används i det skåpet nu:D.

Möjligen inte bra för laddboxen utan ventilation.

Men ska fundera på det

Men det är ju ventilationsgälar på dörren, räcker inte de finns det större som går sätta dit.

Protte

• Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
J
jag hade samma tankar, men takfoten skyddar lite och för övrigt lär boxarna vara designade för att sitta ute så jag tror inte det är ett problem... Jag satte min hyfsat högt upp på väggen så den skyddas från direktregn av takutsticket, tror det räcker...

Däremot att fixa en -snygg- lösning att hänga upp sladden på har jag inte kommit på...

ClasseClas
Jag vill påstå att vikten på laddboxen inte är något problem för att sätta upp den på tegel eller träpanel. Sen är boxarna designade för att kunna monteras utomhus. Du har ju även takutsticket från garaget som skyddar. Min box från Charge Amps har suttit ute på garageväggen i 2,5 år utan problem.

J
Däremot belastningen pga kabeln är nog mer att vara orolig för, men är det inte bara fasadtegel? Går det inte sätta en lång skruv in i en regel? Först montera en platta av tex marinplyfa med långa franskskruv som sen laddaren monteras på?

• Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.