Att inte kunna ladda ned de appar vi skulle vilja ha. SVT finns men inte Telia Play som exempel.
Så vi får köra mobil och casta för en del.
 
Jag har LG oled som är några år gammal. Bra tv men usla appar som inte funkar med diverse kanaler och play tjänster. Kompletterade med en Apple TV så nu fungerar det mycket bra.
 
J
Valde mellan c2 och a80j (k är uppföljaren) för ett år sedan när jag letade ny. Valet blev Sonyn pga Android (vilket jag upplever som framtidssäkert), högtalare bakom skärmen (som ger förvånansvärt bra ljud, behöver bara använda bara ljudsystemet för mer seriös serie/filmtittande) och proffsreviews ger Sonyn ofta en litenliten fördel framför LGn i bildkvaliteten.

Med det sagt är LGn i stort sett lika bra. Men personligen ville jag verkligen ha Android i TVn vilket fällde avgörandet.

Oavsett var du väljer kommer du att bli blown away av bildkvaliteten. Se bara till att gå igenom bildinställningarna och lämna inte (INTE) på fabriksinställningarna, ex här https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/a80k-oled/settings
 
A AndersS skrev:
Att inte kunna ladda ned de appar vi skulle vilja ha. SVT finns men inte Telia Play som exempel.
Så vi får köra mobil och casta för en del.
Men det är ju inte LGs fel, det är Telia du ska klaga på i det fallet.
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
N Nyikåk skrev:
Men det är ju inte LGs fel, det är Telia du ska klaga på i det fallet.
Nja, Telia har en app till Android. Att göra programvara/app till all defactostandard avstår många.
Så väljer man Android-baserat operativ så väljer man en form av accepterad standard.
Så mitt fel som fall slarvade när köpet gjordes, skulle kollat begränsningar med WebOS.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
A AndersS skrev:
Nja, Telia har en app till Android. Att göra programvara/app till all defactostandard avstår många.
Så väljer man Android-baserat operativ så väljer man en form av accepterad standard.
Så mitt fel som fall slarvade när köpet gjordes, skulle kollat begränsningar med WebOS.
Jag är ju av åsikten att Telia kan skapa sin app till både android, Samsungs os, Webos, äppeltv och Firestick. Om man vill vara med i matchen så måste man finnas på plattformarna.
Jag valde bort Telia som alternativ för länge sen av just den anledningen.
 
  • Gilla
Nyikåk
  • Laddar…
J
Cheesen Cheesen skrev:
Jag är ju av åsikten att Telia kan skapa sin app till både android, Samsungs os, Webos, äppeltv och Firestick. Om man vill vara med i matchen så måste man finnas på plattformarna.
Jag valde bort Telia som alternativ för länge sen av just den anledningen.
Fast det är ju en utopi eftersom man då skulle behöva supporta varje gammal sunktv som tillverkats från Samsung, LG etc. De drivs av för gamla kretsar som inte klarar systemkraven sen länge. Det är säkert därför man riktat in sig på de stora plattformarna som Ios och Android.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
VARNING FÖR LG.. Deras WebOS är det sämsta på marknaden. Lurades till att köpa den och det är väldigt svårt att använda de inbyggda apparna. Den är två år gammal och snart åter den ut. Man behöver ibland starta om tv för att kunna tex se på SVT play. Appen bara snurrar.
 
J Jocke Best skrev:
Fast det är ju en utopi eftersom man då skulle behöva supporta varje gammal sunktv som tillverkats från Samsung, LG etc. De drivs av för gamla kretsar som inte klarar systemkraven sen länge. Det är säkert därför man riktat in sig på de stora plattformarna som Ios och Android.
Eller så väljer man en TV med bra bild och köper en box för att hantera själva funktionerna. En box kan kosta någon tusenlapp för att få senaste funktionerna och en bra box, medans en tv kan gå på 25000 för en bra bild .

Trots att dess hårdvara för program osv är omodernt efter ett år så kan skärmens kvalitet vara väldigt konkurrenskraftig i 10-20 år.
 
  • Gilla
7ender och 4 till
  • Laddar…
Jag har LG och har inga större problem med WebOS. Dock använder jag inte så många av de inbyggda apparna, utan mest Viaplay och RakutenTV för roliga kattklipp. Till 80% anväds Chromecast.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
VARNING FÖR LG.. Deras WebOS är det sämsta på marknaden. Lurades till att köpa den och det är väldigt svårt att använda de inbyggda apparna. Den är två år gammal och snart åter den ut. Man behöver ibland starta om tv för att kunna tex se på SVT play. Appen bara snurrar.
Jag upplever att det beror på instabilt internet. Prova dra en kabel till TVn istället och testa. Våran Wifi var boven när vi hade dylika problem. Löstes med ett mesh-nätverk.
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Eller så väljer man en TV med bra bild och köper en box för att hantera själva funktionerna. En box kan kosta någon tusenlapp för att få senaste funktionerna och en bra box, medans en tv kan gå på 25000 för en bra bild .

Trots att dess hårdvara för program osv är omodernt efter ett år så kan skärmens kvalitet vara väldigt konkurrenskraftig i 10-20 år.
Mjae... Inte ens den allra värsta skärmen för 150.000:- 2013 är konkurenskraftig med en skärm för 15.000:- idag. Utvecklingen på skärmarna har ju gått otroligt fort, framförallt ljusstyrka, rgb och latancy uppdateras väldigt snabbt. Man ser även att den inbyggda "datorn" som sköter om att omvandla signalen har blivit långt bättre, men där har utvecklingen knappt startat.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Jag upplever att det beror på instabilt internet. Prova dra en kabel till TVn istället och testa. Våran Wifi var boven när vi hade dylika problem. Löstes med ett mesh-nätverk.

Mjae... Inte ens den allra värsta skärmen för 150.000:- 2013 är konkurenskraftig med en skärm för 15.000:- idag. Utvecklingen på skärmarna har ju gått otroligt fort, framförallt ljusstyrka, rgb och latancy uppdateras väldigt snabbt. Man ser även att den inbyggda "datorn" som sköter om att omvandla signalen har blivit långt bättre, men där har utvecklingen knappt startat.
Jag har 100/100 trådlöst och inte något instabilt internet. Det blev värre när jag fick högre hastighet i nätet. Jag tycker en modern apparat skall klara av detta. Har inte något problem med någon annan apparat i huset. Kör själv med Ubiquiti UniFi UAP-AC-PRO och 250/250 fiber in i fastigheten.
 
Cheesen
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag har 100/100 trådlöst och inte något instabilt internet. Det blev värre när jag fick högre hastighet i nätet. Jag tycker en modern apparat skall klara av detta. Har inte något problem med någon annan apparat i huset. Kör själv med Ubiquiti UniFi UAP-AC-PRO och 250/250 fiber in i fastigheten.
Wifi kan verka bra men är det bra där TVns antenn sitter? Du kan ju ha en stor skärm som skärmar signalen. (det är i alla fall vårat problem). Det var inga problem att streama eller så men när man skulle göra något annat så var det som om TVn ibland inte kunde kontakta nätet.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Wifi kan verka bra men är det bra där TVns antenn sitter? Du kan ju ha en stor skärm som skärmar signalen. (det är i alla fall vårat problem). Det var inga problem att streama eller så men när man skulle göra något annat så var det som om TVn ibland inte kunde kontakta nätet.
Så varför har man i så fall wifi på en tv om det inte funkar? Frågan var ju vad man tyckte om LG (tv:n) och det är ju allmänt känt att Webos inte är något bra operativsystem. Om det är operativsystemet som är dåligt eller om det är placeringen av antennen som är dålig kan jag inte svara på. Jag märker bara att vissa appar fungerar sämre än andra.. och en mjuk reset av tv gör att den fungerar bättre. Jag skulle aldrig köpa en ny LG-tv om jag så fick 50 % rabatt. Och ja, ev skulle det funka med att köra en cat6 kabeln in i tvn men det gör inte jag.
 
J
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Eller så väljer man en TV med bra bild och köper en box för att hantera själva funktionerna. En box kan kosta någon tusenlapp för att få senaste funktionerna och en bra box, medans en tv kan gå på 25000 för en bra bild .

Trots att dess hårdvara för program osv är omodernt efter ett år så kan skärmens kvalitet vara väldigt konkurrenskraftig i 10-20 år.
Exakt. Jag kör båda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.