9 140 läst ·
47 svar
9k läst
47 svar
Smart TV LG eller Sony
Valde mellan c2 och a80j (k är uppföljaren) för ett år sedan när jag letade ny. Valet blev Sonyn pga Android (vilket jag upplever som framtidssäkert), högtalare bakom skärmen (som ger förvånansvärt bra ljud, behöver bara använda bara ljudsystemet för mer seriös serie/filmtittande) och proffsreviews ger Sonyn ofta en litenliten fördel framför LGn i bildkvaliteten.
Med det sagt är LGn i stort sett lika bra. Men personligen ville jag verkligen ha Android i TVn vilket fällde avgörandet.
Oavsett var du väljer kommer du att bli blown away av bildkvaliteten. Se bara till att gå igenom bildinställningarna och lämna inte (INTE) på fabriksinställningarna, ex här https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/a80k-oled/settings
Med det sagt är LGn i stort sett lika bra. Men personligen ville jag verkligen ha Android i TVn vilket fällde avgörandet.
Oavsett var du väljer kommer du att bli blown away av bildkvaliteten. Se bara till att gå igenom bildinställningarna och lämna inte (INTE) på fabriksinställningarna, ex här https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/a80k-oled/settings
Nja, Telia har en app till Android. Att göra programvara/app till all defactostandard avstår många.N Nyikåk skrev:
Så väljer man Android-baserat operativ så väljer man en form av accepterad standard.
Så mitt fel som fall slarvade när köpet gjordes, skulle kollat begränsningar med WebOS.
Jag är ju av åsikten att Telia kan skapa sin app till både android, Samsungs os, Webos, äppeltv och Firestick. Om man vill vara med i matchen så måste man finnas på plattformarna.A AndersS skrev:
Jag valde bort Telia som alternativ för länge sen av just den anledningen.
Fast det är ju en utopi eftersom man då skulle behöva supporta varje gammal sunktv som tillverkats från Samsung, LG etc. De drivs av för gamla kretsar som inte klarar systemkraven sen länge. Det är säkert därför man riktat in sig på de stora plattformarna som Ios och Android.Cheesen skrev:
VARNING FÖR LG.. Deras WebOS är det sämsta på marknaden. Lurades till att köpa den och det är väldigt svårt att använda de inbyggda apparna. Den är två år gammal och snart åter den ut. Man behöver ibland starta om tv för att kunna tex se på SVT play. Appen bara snurrar.
Eller så väljer man en TV med bra bild och köper en box för att hantera själva funktionerna. En box kan kosta någon tusenlapp för att få senaste funktionerna och en bra box, medans en tv kan gå på 25000 för en bra bild .J Jocke Best skrev:
Trots att dess hårdvara för program osv är omodernt efter ett år så kan skärmens kvalitet vara väldigt konkurrenskraftig i 10-20 år.
Jag upplever att det beror på instabilt internet. Prova dra en kabel till TVn istället och testa. Våran Wifi var boven när vi hade dylika problem. Löstes med ett mesh-nätverk.Ludde Jakobsson skrev:
Mjae... Inte ens den allra värsta skärmen för 150.000:- 2013 är konkurenskraftig med en skärm för 15.000:- idag. Utvecklingen på skärmarna har ju gått otroligt fort, framförallt ljusstyrka, rgb och latancy uppdateras väldigt snabbt. Man ser även att den inbyggda "datorn" som sköter om att omvandla signalen har blivit långt bättre, men där har utvecklingen knappt startat.Tomtom79 skrev:
Eller så väljer man en TV med bra bild och köper en box för att hantera själva funktionerna. En box kan kosta någon tusenlapp för att få senaste funktionerna och en bra box, medans en tv kan gå på 25000 för en bra bild .
Trots att dess hårdvara för program osv är omodernt efter ett år så kan skärmens kvalitet vara väldigt konkurrenskraftig i 10-20 år.
Jag har 100/100 trådlöst och inte något instabilt internet. Det blev värre när jag fick högre hastighet i nätet. Jag tycker en modern apparat skall klara av detta. Har inte något problem med någon annan apparat i huset. Kör själv med Ubiquiti UniFi UAP-AC-PRO och 250/250 fiber in i fastigheten.Cheesen skrev:
Jag upplever att det beror på instabilt internet. Prova dra en kabel till TVn istället och testa. Våran Wifi var boven när vi hade dylika problem. Löstes med ett mesh-nätverk.
Mjae... Inte ens den allra värsta skärmen för 150.000:- 2013 är konkurenskraftig med en skärm för 15.000:- idag. Utvecklingen på skärmarna har ju gått otroligt fort, framförallt ljusstyrka, rgb och latancy uppdateras väldigt snabbt. Man ser även att den inbyggda "datorn" som sköter om att omvandla signalen har blivit långt bättre, men där har utvecklingen knappt startat.
Wifi kan verka bra men är det bra där TVns antenn sitter? Du kan ju ha en stor skärm som skärmar signalen. (det är i alla fall vårat problem). Det var inga problem att streama eller så men när man skulle göra något annat så var det som om TVn ibland inte kunde kontakta nätet.Ludde Jakobsson skrev:
Så varför har man i så fall wifi på en tv om det inte funkar? Frågan var ju vad man tyckte om LG (tv:n) och det är ju allmänt känt att Webos inte är något bra operativsystem. Om det är operativsystemet som är dåligt eller om det är placeringen av antennen som är dålig kan jag inte svara på. Jag märker bara att vissa appar fungerar sämre än andra.. och en mjuk reset av tv gör att den fungerar bättre. Jag skulle aldrig köpa en ny LG-tv om jag så fick 50 % rabatt. Och ja, ev skulle det funka med att köra en cat6 kabeln in i tvn men det gör inte jag.Cheesen skrev:
Exakt. Jag kör båda.Tomtom79 skrev:
Eller så väljer man en TV med bra bild och köper en box för att hantera själva funktionerna. En box kan kosta någon tusenlapp för att få senaste funktionerna och en bra box, medans en tv kan gå på 25000 för en bra bild .