Vill se över möjligheten att bättre kunna styra & automatisera värmesystemet i mitt hus. Skaffade nyligen Tibber, så smart koppling därtill hade varit bra. Har en Rasberry Pi som jag tänkte installera Home Assistant på men i övrigt inga smarta hem-prylar än (förutom lite Trådfri). Styrningen behöver dock inte vara ”smarta hem” smart.

Mitt nuvarande värmesystem: Luft/vatten-värmepump IVT Optima 900 med elpanna 290 A/W & reglercentral Rego 800. Utegivare men ingen rumsgivare till värmepumpen & verkar inte ha någon modern extern kopplingsmöjlighet eller IR (för t.ex. Sensibo). Har också vattenburen golvvärme i vardagsrummet & i ett badrum (LK Minishunt M60). Vattenburna radiatorer i övriga rum, vissa med egna reglage, andra utan. (Bild på golvvärmen)
Vattenburna golvvärmekomponenter med kopplingar, ventiler och reglage monterade på en stenvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggmonterad LK Minishunt M60 för vattenburen golvvärme med anslutna rör och reglerventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Per Ola Persson
Ja detta är ett intressant område, och värmesystem överlag behöver mer översyn än vad de normalt får i hemmen. Merparten av landets värmepumpar och värmesystem går inte på den verkningsgrad som utlovas.
Nu ska jag inte göra någon reklam här, utan bara saklig info. Kolla på easyserv.se. Här är nog det du letar efter, tillverkarna har också en del inom appar och övervakning.

Börja med att fundera på vad du vill uppnå. Bättre komfort? Lägre driftkostnad?
Vill du sänka driftkostnaden så är det, som Per Ola är inne på, viktigare att hålla koll på att anläggningen funkar som den ska än att kunna sänka temperaturen nån grad då och då.

Per Ola Persson Per Ola Persson skrev:
Ja detta är ett intressant område, och värmesystem överlag behöver mer översyn än vad de normalt får i hemmen. Merparten av landets värmepumpar och värmesystem går inte på den verkningsgrad som utlovas.
Nu ska jag inte göra någon reklam här, utan bara saklig info. Kolla på easyserv.se. Här är nog det du letar efter, tillverkarna har också en del inom appar och övervakning.
Tack för tipset, har kikat på något liknande tidigare (husdata.se), men detta såg ju också intressant ut.

useless useless skrev:
Börja med att fundera på vad du vill uppnå. Bättre komfort? Lägre driftkostnad?
Vill du sänka driftkostnaden så är det, som Per Ola är inne på, viktigare att hålla koll på att anläggningen funkar som den ska än att kunna sänka temperaturen nån grad då och då.
Klokt, helt rätt ände att börja i. Prioritet är att säkerställa att driftskostnaderna är rimliga (och gärna sänka, om möjligt), men i samband med det också se till att temperaturen ligger på rimliga nivåer. Låter som att jag kanske borde börja med att ta in en servicetekniker för att kolla så systemet (inkl radiatorer och golvvärme) är korrekt grundinställt. Köpte huset förra året och har ingen aning vad tidigare ägare fipplat med.

Jag har egentligen inget behov av att kunna manuellt styra temperaturen av och till. Helst hade jag velat att det styr sig själv, men då jag också skaffat Tibber har tankarna kommit att det vore toppen om det finns ytterligare pengar (och miljö) att spara.

Per Ola Persson
Ja det bra med översyn på plats vart 3:e år, och kontrollera även det som inte går att logga t.ex. expansionskärls funktion, läckage osv.
När det gäller Easyserv så fungerar det som så att värmepumpen blir jämförd med andra liknande värmepumpar, samt med tiden också med sin egen driftshistorik. Om det sker avvikelse så får du notis i appen. Detta gör att avvikelser ofta hittas på ett tidigt stadium och därför kan små fel fixas innan det blir dyra reparationer. Lite annorlunda än alla andra system.

Har också fått tips om Ngenic Tune, vilket jag förstår är ett system med innegivare som kopplas upp mot värmepumpen & hjälper till att reglera värmen mer jämnt. Den har även stöd för elprisstyrning, så att man kan undvika att värma på när elen är som dyrast. Någon som har erfarenhet av Ngenic? Funderar också på om det är ett alternativ att köpa till innegivare från IVT.

Per Ola Persson
Thulesius Thulesius skrev:
Har också fått tips om Ngenic Tune, vilket jag förstår är ett system med innegivare som kopplas upp mot värmepumpen & hjälper till att reglera värmen mer jämnt. Den har även stöd för elprisstyrning, så att man kan undvika att värma på när elen är som dyrast. Någon som har erfarenhet av Ngenic? Funderar också på om det är ett alternativ att köpa till innegivare från IVT.
Thulesius Thulesius skrev:
Du kan ju också koppla en termostat på golvvärmen så att du reglerar flödet över golvvärmen. Anners blir det kanske obalans mellan golvvärme och radiatorer.
Innegivare går att koppla till Rego 800 som är styrsystemet i 290AW/Optima 800.
Jag tror inte Ngenic är att rekommendera på en luftvatten eller frånluftvärmepump, då man inte får manipulerar utegivaren pga att risk för att avfrostningen inte då fungerar som den skall.

Du kan ju också koppla en termostat på golvvärmen så att du reglerar flödet över golvvärmen. Anners blir det kanske obalans mellan golvvärme och radiatorer.
Jag tror inte Ngenic är att rekommendera på en luftvatten eller frånluftvärmepump, då man inte får manipulerar utegivaren pga att risk för att avfrostningen inte då fungerar som den skall.

Hade man då kunnat komplettera med en IVT innegivare som man kopplar upp den smarta styrningen mot och på så vis behålla utgivaren i drift?

På rego 800 styrs avfrostningen av givare i själva värmepumpen (T11 och T12), så det är ganska riskfritt att manipulera utegivarens värde.

Men att manipulera innegivaren är också ett alternativ.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.