Diagram av ett värmesystem med PLC, LVVP, ventiler och luftflöden markerade i olika färger. Visar kopplingar och komponenter för hemautomation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I dessa tider av hemautomatation och olika typer av värmepumpar samt införandet av effekttaxa, så tror jag det finns behov av att göra sitt värmesystem smartare.
Kanske VP och VVB ska blockeras när spisen är på?
Lastbalansering blir lite trubbigt om man ska styra mot effekttaxa utan att frysa.

Med Home Assistant går det att göra mycket, men om lite mer vanligt folk vill nog ha något som kan supportas VVSare och Elektriker. (Även förr i tiden kunde det bli svårt med gränsdragningen, dvs dyrt när "elen" till oljeaggregaten krånglade).

Finns det någon prisvärd PLC som kan läsa lite temperatursensoer och styra lite reläer?
Man vill väl ha något som är lite stabilare än HA på en Raspberry Pi?

Jag har en FLVP Nibe 470 som har lite in (blockering) och utgångar (larm).
Just nu ligger HAn i lådan för lite ombyggnad och uppgradering, men viss risk för att bli liggande där ett tag i brist på tid...

En bekant frågade mig om värmesystem och ventilations, vilket kanske kunde bli ett "litet" projekt.
Kunde man inte "återbruka" en gammal Nibe FLVP och koppla till en modern LVVP (Luft Vatten VP) som klarar svenska vintertemperaturer?
Tja, det triggar ju mig lite...Hur svårt kan det vara...? (Helt plötsligt spelar tid mindre roll 🤔 ).

Fast en Rpi med lite IO är väl fräckt?
Går att köra både Node-Red, Python men det går även att få den med CoDeSys PLC förinstallerat mot en liten extra kostnad.
Revolution Pi Compact, en PLC-styrmodul med flera USB-portar och nätverksanslutningar, monterad på en DIN-skena.
Skapa konto

Det sitter en CM3+ Compute Module i denna lilla skapelse.
Priset är inte lika roligt, men mycket ingår.

Helt plötsligt så framstår Siemens grejor som billiga

Siemens LOGO! 24 CE, en logikmodul med display och flera in- och utgångar för styrning, visas med pris och produktdetaljer.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.