Hej!

Delikat problem. Vi har ca 180 m rundstav i en-meterslängder i räcket på altanen. Tidigare ägares design, och jag gillar den. Däremot, nu vet jag problematiken med svartmålat, och de här är spruckna och tråkiga. Trallen har jag nyss fräschat till, så dags för nästa del.

Jag vill nog åtminstone slipa dem, och sen kanske behandla dem på något vis. Inte måla svart dock :).

Hållarna går att ta loss, så jag kan ha enskilda rundstavsbitar, de måste inte sitta fast i räcket.

Så, är det någon med smarta idéer hur jag effektiviserar arbetet? Jag har ett barn men man vet ju hur kvaliteten på barnarbete är. Förslag på behandling - obehandlat, oljat (trallen är såpad), måla, eldkastare, något annat?

edit: att byta ut dem alla skulle landa på runt 10 tkr, vilket känns lite saftigt.

• Altanräcke med rundstavar i trä, delvis slitna och svarta, som sitter horisontellt mellan vertikala trästolpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Skaffa stor chuck och använd borrmaskin och slippapper? Jag gissar att du inte har en svarv.

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Hej

Eftersom verktyg och maskiner nästan alltid går att motivera ett inköp av så säger jag att en träsvarv behövs.

1795 för en Meec lär duga plus sandpapper för några hundralappar. Svarven klarar längder upp till 1000 mm. Så är rundstavarna bara hyfsat raka så kan du slipa av dem på några minuters arbete på varje.

https://www.jula.se/catalog/verktyg...rbetningsmaskiner/trasvarvar/trasvarv-022936/

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Förslag på efterbehandling efterfrågades ju också.

Roslagsmahogny med ljus tjära för en härlig doft av fiskeläge är en.
Järnvitriol om grått passar bättre än svart en annan.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Svarven klarar längder upp till 1000 mm.
Fast kolla isåfall noga att enmeterslängd inte i verkligheten är 1010 mm och/eller att svarvens 1000 mm i verkligheten inte är 990 mm...

Det bästa hade varit ev svarv där chucken går att öppna och föra in arbetsstycket rakt genom. Men då gissar jag att det blir en betydligt dyrare svarv som behövs.

Jula brukar ha maskinerna uppställda så det går ju att ta med en rundstav och provmäta.

Smart idé med svarv och svarvliknande konstruktion! Vet inte varför jag inte mentalt kunde göra hoppet från "rör sandpappret" till "rör arbetsstycket". Och nu har jag ju trefas nyligen utdraget i garaget så... men jag lockas nog mer av att göra det lite svårare för mig och göra någon form av chuck + roterande mothåll för att sätta stolpen i. Tror jag, får fundera lite.

Roslagsmahogny m tjära låter intressant, läser här om det.

Tack alla! Återkommer med resultat, även om det kan ta ett tag. Måste byta lite fasad, måla ett andra skikt, laga putsen i källartrappan, ta upp öppning upp på vinden, ......

Bosch AUZ 70G på en typ Fein multimaster? Blir inte lika runt som andra alternativ och slipningen tar längre tid än svarven, men mindre i demontering/montering/setup osv.

En person använder en Bosch multimaskin för slipning av ett runt trästycke på ett arbetsbord i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S Svante Svenson skrev:
slipningen tar längre tid än svarven,
Undrar hur lång tid det skulle ta att putsa 180 pinnar med en sån...

Gärna svarv, men stor pelarborr gör samma sak. Har man ingendera kan man fuska, sök på youtube efter

DIY Drill Powered Lathe

Ställa dom i vatten en vecka och hoppas på att färgen släpper med en trasa?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.