Självtvättstation med kontrollpanel och tvättprogramsinstruktioner, inklusive olika steg som avfettning och högtryckstvätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Besökte idag för första gången en självtvätt. I denna variant betalar man för en viss mängd tid och klockan börjar ticka direkt när du knappat in din kod, så det gäller att jobba snabbt. Jag hann med:
• Avfettning
• Smutsupplösning
• Högtryck
• Sköljning

... för de 105 kr jag laddade med. Helt okej resultat, billigare än en maskintvätt. Men jag tror att maskintvätten brukar inkludera vax och ytbehandling också, och det han jag inte med själv.

Så nu började hjärnan gå: hur optimerar man en självtvätt för bäst resultat per krona och minut?
Det finns åtta olika steg/behandlingar att välja på:
  1. Avfettning
  2. Upplösning av smuts
  3. Insektslösning
  4. Högtryckstvätt
  5. Skumtvätt (med borste)
  6. Sköljning
  7. Hetvax
  8. Ytbehandling
Skulle jag ha avslutat med vax och ytbehandling? Hur mycket gör det för resultatet och hållbarheten?

Jag började också tänka att det borde gå att kapa tid om man förbehandlar hemma, t.ex. sprutar på kallavfettning på uppfarten innan man rullar till tvätten. Och vissa steg - som "upplösning av smuts" - känns ju som att de borde få verka några minuter innan man spolar av... men det har man ju inte riktigt råd med när taxametern tickar och det bara finns ett kryptiskt lamp-system som visar hur mycket tid man har kvar (inte ens minuter, bara... släckta lampor).

Så jag slänger ut frågan:
Vilka steg är värda att ta varje gång?
Hur mycket tid lägger ni på varje?
Några spartips eller smarta knep?

Alla erfarenheter och nörderier välkomnas!

Min standardtvätt kostar 30 kr och den kör jag när bilen blir för skitigt. Består av:

Hetvattentvätt metodisk spolning av paneler med fokus mot dörrskarvar och hjulskärmar. Vindrutetorkare på auto så de hjälper till att göra rent runtor.

Spolar av schampot direkt med vax.

Mer ordentlig rengöring av flygrost och asfalt ett par ggr per år hemma.

• Gilla
ulfben
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Jag tvättar på liknande automat då och då! Då med en polett som kostar 20 kr.

Jag kör 4-5 på en polett, väntar lite så schampot får verka och sen 6 med en polett.

Just det där med att de är tid man köper krånglar ju till det för både avfettningen och schampot behöver ju egentligen tid att verka.

• Gilla
ulfben
  • Laddar…
C
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Jag kör 4-5 på en polett, väntar lite så schampot får verka och sen 6 med en polett.
Har aldrig utnyttjat självtvätten själv, men sett andra köra exakt den taktiken att ladda för ett moment i taget.
Hur mycket långsammare tickar klockan när man sätter den på STOPP ?

RoTe
Själv kör jag oftast 60kr för sommarsmuts och 80kr för vintersmutsig bil. Använder egen avfettning vid behov och låter verka, sköljer av, eller om jag inte använt avfettning så sköljer jag av bara, alltså vanlig högtryck, sedan eget schampo i hink, har en vattendunk med mig att fylla hinken med. Sköljer av då och då. Har jag kört långt och bromsat mycket så tar fälgarna en evinnerlig tid, vilket gör att jag får mindre tid för lyxen spray wax, men annars är avslutet vax och sedan avhärdat vatten. Därefter kör jag bilen i motorvägsfart hemåt innan jag torkar av det som inte tas av fartvinden, går på fem min max.

Det är dock inte Kärschers system, men ett som funkar likadant.

• Gilla
ulfben
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.