Det måste ju finnas ett smartare sätt att hantera kondensvätskan från värmepumpen? Glöm ju tömma spannet ideligen…. hur har ni löst det?

• Hink på golv under värmepump för att samla kondensvätska, frågeställning om smartare hantering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BZMichael BZMichael skrev:
Det måste ju finnas ett smartare sätt att hantera kondensvätskan från värmepumpen? Glöm ju tömma spannet ideligen…. hur har ni löst det?
Det bör ju finnas en utlopp till en fast brunn.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
M mpostma skrev:
Det bör ju finnas en utlopp till en fast brunn.
Menar du att det är fel konstruktion i detta fall? Att en brunn ska finnas direkt under?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Konstruktionen är nog inte fel, men jag skulle inte placera en del av en värmepump som producerar kondens på en yta där jag inte kan transportera fukten bort det på något vis. T ex via en golvbrunn eller en slang som leder utomhus.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Menar du att det är fel konstruktion i detta fall? Att en brunn ska finnas direkt under?
Ett fast rör som leder bort vatten till dagvatten eller avlopp är säkert också helt godtagbar.

En brunn som redan finns är ju lätt att använda, men om en brunn inte redan finns, och måste installeras på nytt kan ju vara överdrivet.

Edit: kanske det kommer aldrig mer kondensvatten som hinken tillfälligt kan svälja. Och att det hinner förånga innan nästa våg kommer. Så att den i praktiken aldrig behöver tömmas.
Risken är ju fortfarande att någon tar bort hinken. Då är golvet inte skyddat från spill.
Kan det bli ett konkret problem i din situation?

Redigerat:
När jag borrade hålet igenom väggen för min llvp så gjorde jag det strax under inne-enheten, för att sedan dra ut slangen genom väggen till utsidan. Hängt upp den på bron utanför, så vattnet rinner ut en bra bit från väggen. Men det är främst när jag rengör innerdelen som det rinner några mängder där. Kör inte pumpen på sommaren så mycket.

Hör mycket olika förslag och exempel, skulle dock önska om någon vänlig själ tar en bild på det ni själva har och där ni tycker att ni fått till det bra.

Min ADHD begränsar mig att visualisera det ni förespråkar…. :(

Har du någon golvbrunn i samma rum som värmepumpen står i? eller angränsande rum?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S SCB skrev:
Har du någon golvbrunn i samma rum som värmepumpen står i? eller angränsande rum?
Det här är i garaget, det finns en golvbrunn, men den är centralt placerad. Blir ju jättekonstigt att dra en slang eller rör till mitten av garaget där golvbrunnen finns.

Brukar du behöva tömma hinken?

L Lilllen skrev:
Brukar du behöva tömma hinken?
Ja minst 1 gg var 3e vecka

Det här är i garaget, det finns en golvbrunn, men den är centralt placerad. Blir ju jättekonstigt att dra en slang eller rör till mitten av garaget där golvbrunnen finns.
Ja det ställer ju till det en del. Men beroende på hur man använder garaget och var värmepumpen är placerad så skulle jag inte säga att det är omöjligt eller orealistiskt.

Jag har VVB i källaren och har dragit skvallerröret över golvet och lagt golvplattor runtomkring. Funkar prima utan snubbelrisk, fast där kör jag ju inte omkring med bilar så det kanske inte funkar i ditt fall.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Kan inte se att det framgår vad är det för typ av värmepump? Luft-luft, bergvärme, frånlufts, …

Underlättar att ge förslag om vi får lite mer info och kanske en helhetsbild av installationen

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H hakfre skrev:
Kan inte se att det framgår vad är det för typ av värmepump? Luft-luft, bergvärme, frånlufts, …

Underlättar att ge förslag om vi får lite mer info och kanske en helhetsbild av installationen
Jordvärme, pump, modell: Thermia calibra eco 8. Har svårt att se vad modellen hjälper i min fråga?

tommib
Det hjälper för att veta vad det är som kommer och vilka volymer.

Det är troligen inte fråga om något kondensvatten utan helt enkelt det som säkerhetsventilen släpper ut vid varmvattenproduktion. Även detta bör ledas till en golvbrunn.

• Gilla
Joakim654 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.