14 812 läst ·
85 svar
15k läst
85 svar
Måste finnas smartare sätt att hantera kondensvätskan!?!
Konstruktionen är nog inte fel, men jag skulle inte placera en del av en värmepump som producerar kondens på en yta där jag inte kan transportera fukten bort det på något vis. T ex via en golvbrunn eller en slang som leder utomhus.
Ett fast rör som leder bort vatten till dagvatten eller avlopp är säkert också helt godtagbar.BZMichael skrev:
En brunn som redan finns är ju lätt att använda, men om en brunn inte redan finns, och måste installeras på nytt kan ju vara överdrivet.
Edit: kanske det kommer aldrig mer kondensvatten som hinken tillfälligt kan svälja. Och att det hinner förånga innan nästa våg kommer. Så att den i praktiken aldrig behöver tömmas.
Risken är ju fortfarande att någon tar bort hinken. Då är golvet inte skyddat från spill.
Kan det bli ett konkret problem i din situation?
Redigerat:
När jag borrade hålet igenom väggen för min llvp så gjorde jag det strax under inne-enheten, för att sedan dra ut slangen genom väggen till utsidan. Hängt upp den på bron utanför, så vattnet rinner ut en bra bit från väggen. Men det är främst när jag rengör innerdelen som det rinner några mängder där. Kör inte pumpen på sommaren så mycket.
Ja det ställer ju till det en del. Men beroende på hur man använder garaget och var värmepumpen är placerad så skulle jag inte säga att det är omöjligt eller orealistiskt.BZMichael skrev:
Jag har VVB i källaren och har dragit skvallerröret över golvet och lagt golvplattor runtomkring. Funkar prima utan snubbelrisk, fast där kör jag ju inte omkring med bilar så det kanske inte funkar i ditt fall.
Jordvärme, pump, modell: Thermia calibra eco 8. Har svårt att se vad modellen hjälper i min fråga?H hakfre skrev:
Det hjälper för att veta vad det är som kommer och vilka volymer.
Det är troligen inte fråga om något kondensvatten utan helt enkelt det som säkerhetsventilen släpper ut vid varmvattenproduktion. Även detta bör ledas till en golvbrunn.
Det är troligen inte fråga om något kondensvatten utan helt enkelt det som säkerhetsventilen släpper ut vid varmvattenproduktion. Även detta bör ledas till en golvbrunn.