MathiasS skrev:
Ok.

Jag tror att bästa lösningen är att göra som jag gjort. Beställa materialet. Lägga det ovanpå skåpet där det inte syns. Låta det ligga där.

Har funkat klockrent i tio år nu.
Min baldakin står fortfarande i hallen - 18 månader sedan köket var "klart"...

Skivan skruvas inifrån från skåpet men hur skruvas den mot taket, kan man bortse från det?

Paul-Staffanstorp
Är den upp till max 150mm så brukar den inte behöva stöd uppe vid taket.
I vissa fall väljer folk att lägga en latexfog där med och "måla in" skarven.

I annat fall får man loda upp i taket och fästa t.ex en 28x70 i taket som takanslutningen får stöd mot, men de behöver ju inte fästas i varandra.

Några vinkeljänt med magnetfäste på skulle funka tänkte om man vill ta bort det nån dag bara klicka dit och sen skruva i underkant.

Paul-Staffanstorp
Finns säkert många lösningar som fungerar.
Det viktiga upp mot taket är att man inte kan ttrycka takanslutningen inåt vid t.ex städning och avtorkning.
Utåt kommer den ju aldrig...

Skruva dem underifrån med någon vitlackad skruv. Köpte en kartong Grabber för tjugotalet år sedan till sådana arbeten med vita skivor. Sjävförsänkande huvud som gör att den blir helt plan med ytan och det blir bara några streck som syns av stjärnhuvudet. Fungerar också bra till att dra samman stommar till köksskåp/garderob så man slipper de stora plastplupparna och man slipper då dessutom att skruva i hyllhålen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.