Har nu fått lägenheten.
Tänkte automatstyra 2 lampor i hallen
2 i vardagsrummet
2 i sovrummet
utöver det gärna extra lull...
Gardiner
Musik
allt som kan funka

Det är inget nybygge men tänkte dra in automat styrningssystem.
Men frågan är - vilket system rekommenderas ?

Tittat lite på Nexa - på Clas Ohlson
X-10 verkar finnas schyssta displayer etc på Ebay.com samt Intellihome.be

Vad skall man välja?

Ska du inte ändå dra om all el så skulle jag satsa på ett trådlöst system. Nexa går numera att göra en hel del roliga saker med. Som en tillfällig lösning köpte vi Nexa:s system med trådlösa väggbrytare för några år sedan, fungerar riktigt bra och det lär få vara kvar tills vi bygger nytt i framtiden. Jula har ett ganska bra sortiment av Nexas produkter.

Till Nexa kan du köpa tellstick för styrning via datorn om du skulle vilja det.

Har kört många av Nexas produkter i flera års tid. Funkar lysande. Endast någon enstaka har krånglat och gått sönder. Men då de är billiga och ofta finns ännu billigare på kampanjpris hos Jula är det ändå ingen större förlust om man behöver köpa nytt.
Provat Waveman och diverse andra "no name-märken" men det har bara varit skräp.

Vad ska jag välja för Nexa utrustning för att kunna stänga av och på vägguttag? Helst varje uttag för sig. Tänkte mig att kunna ha koll på att kaffebryggaren är avstäng t.ex.

emeratius skrev:
Vad ska jag välja för Nexa utrustning för att kunna stänga av och på vägguttag? Helst varje uttag för sig. Tänkte mig att kunna ha koll på att kaffebryggaren är avstäng t.ex.
Det finns enheter för infällt montage, men de är bara för belysning. I deras provserie finns den här: http://www.nexa.se/WRR1Relamottagare.htm som finns specificerad för andra laster än belysning. Annars kan man ju tänka sig en lösning där man döljer vägguttaget så att du ändå kan ha en s.k plug-in mottagare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.