Hej,

Vi är nya i vårt hus och de höga elräkningarna samt all is som ligger i stuprännor och på nedre delen av taket får mig att tänka... hmm det försvinner nog mycket mycket värme genom taket.

I slutet av månaden kommer bergvärmen att dela elräkningen på tre eller lite mer det blir kul.
Men isen blir jag inte kvitt och stuprännorna tar mycket stryk.

Jag undrar om man kan lägga 195 mm (eller mer ) skivor direkt på golvet på vinden?

Nu ligger innertak, ångspärr, kutterspån / glasull 150 mm / golvplan vind. gjort 1965
Dessa skivor kommer ligga nästan över hela taket men inte där jag har förvaring, ca 10% i mitten.

Varför skivor?
- Jag har ej bestämt mig om vi har råd att bygga om takkonstruktionen och höjja till nock... eller om det blir att bryta upp golvet och göra ny tjockare isolering.
- Tidsbrist i vinter.
- Med skivor så har jag inte slängt några pengar i sjön.

Att det inte ligger isolering över allt kommer så klart göra att varm luft tränger upp där... kan det orsaka skador om det får ligga så här i ett år eller två?
Gör det min vind kallare så jag slipper isen ? Eller ger det ingen effekt?

Tacksam för alla åsikter!

Det borde väl rimligtvis fungera bra, tycker jag. Kanske kan du lägga isolering även under förvaringen, med osb-skivor eller nåt emellan. Jag skulle nog ha gjort så tror jag: isoleringsskivor, reglar (kanske onödigt men känns rätt) löst på + billiga träbaserade skivor mlm löst på dessa på förvaringsdelen.

Det är skillnad på om värme eller varm luft läcker upp på vinden. Isoleringen stoppar inte någon varmluft utan kyler endast ner denna i isoleringen vilket kan leda till fuktproblem. Har du bra och tät ångspärr överallt och gärna lite undertryck i bostaden läcker ingen varmluft upp på vinden.

Mät och undersök fukten nu. Är det inga problem så är det bara att lägga på isolering 195:or och gärna minst 145 i förvaringsdelen. Ökar fukten för mycket är det bara att ta bort en del av isoleringen sen eller lösa det på annat sätt. Jag har 45+145+100mm på min vind och aldrig någon is.

Tack för tydliga o bra svar, så ibland har även jag ganska bra ideer. :D

Bör man äga en fuktmätare? Som typ denna?

Hur skall man mäta fukten på vinden? i träet? Eller luften?
Kan ju även va bra när man köper virke och ha koll på källarens betong väggar. Antar att man kan mäta även betong?

Vi skall få badrummet gjort nu, feb, och kommer då se till att stoppa in en riktig frånluftsfläkt.
(Om någon är intresserad är det denna tråd)
Så då skall det bli fason på vent/undertrycket i huset. Kommer även passa på att förbereda så vi kan ta viss frånluft från köket.

Jag tror inte det är några större fel på vinden, ett otätt ställe vid nocken men annars ser plankorna fin fina ut sen 1965.
Skall åtgärda denna läcka i sommar, felaktigt påspikad nockplåt.

Redigerat:
Skillnaden i värmeövergång bli ca. 0,09W/kvmC, Eller 90W på 50 kvm och 20 gr. skillnad.
Förmodligen mindre eftersom vinden i sig också isolerar.
http://www.energiberakning.se/
Jag skulle rekommendera lite detektivarbete innan du satsar på skivorna. Läcker det luft upp på vinden t.ex?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.