Byggahus.se

Smålandsvillan - Kalkyl

1. N
    Medlem Nivå 7
    tror inte säljaren säger att deras är dyrare,utan att det är det billigaste !!!
    inte 17 litar väl du på säljarna ??
    och det skiljer mycket i pris på huset i std och grunden och mark,som då saltas om inte kunden själv ombesörjer grunden
    detta togs uppp förra året då älvsby upptäcktes här i forumet,när kan jag inte minnas.
    ,

2. B
    Medlem · Nivå 15
    Om vi för ett ögonblick antar att "skrönan" har viss sanningshalt - och oaktat prisskillnadens storlek - skulle de där säljarna säkert ändå kunna fortsätta sälja sina hus: Dels därför att de som inte kollar prisskillnaden aldrig kommer att upptäcka den. Dels därför att de som faktiskt upptäcker prisskillnaden inte alls måste byta hus bara för att de väljer billigare grävare.

Jag tror för övrigt att ytterst få försäljare skulle öppet medge att deras tips är en enda krona dyrare eller ett enda spadtag sämre än konkurrenternas...

3. bumpaberra
    Medlem Nivå 7
    Vad jag vet så är det väl fast pris på grunden också förutom fyll/spräng etc. Så jag tycker det låter mycket märkligt det som nybyggd skriver om.

4. B
    Medlem · Nivå 15
    Vi kommer inte längre i samtalet innan nybyggd (eller någon annan) ger ett detaljerat och bevisat faktiskt inträffat exempel.

Själv har jag aldrig skrivit på avtal om något kataloghus alls. Kan bara intyga att hussäljare tenderar att underskatta leveranskostnad på allt annat än hussäljarens åtagande i sina kalkyler.

Patrick659 >> Talar du om kontakter INNAN ni skrev på avtal? Eller avser du pristillägg som säljaren påförde (fakturerade) köparen EFTER att ni ingått avtal?

5. N
    Medlem Nivå 7
    för att förtydliga , detta pris för grund och mark kommer givetvis så snart kund köpt hus från dylika.
    jag hoppas åxå det är en skröna,men enligt uppgift så är det sant.
    och blir man förvånad???

6. B
    Medlem · Nivå 15
    Om du menar att priset i avtalet blir högre än det i offerten ser jag inget problem. Det visar bara hur viktigt det är att förhandla och noga läsa vad man undertecknar.

Om du menar att priset på fakturan blir högre än priset i avtalet ser jag däremot något som liknar skandal.

7. ByggareBacchus
    Medlem Nivå 2
    Jag lät bygga en Smålandsvilla 2007.
    Tycker att säljarens kalkyl stämde väldigt bra på samtliga punkter utom kanske just
    grund och markentreprenaden, som när allt var klart och betalt visade sig bli
    ca 70000kr dyrare än estimerat.

Detta belopp inkluderar dock muntliga och skriftliga överenskommelser mellan mig som byggherre och grundentreprenören, som av naturliga skäl inte förutsetts av säljaren (eller mig själv heller för den delen) när kalkylen upprättades några månader tidigare. Kalkylering och grävning sker ju sällan i samma veva.

Exempel på tillkomna kostnader var stenkista, dagvattenhantering, grovplanering av tomten och alla transporter, grävarbeten, timkostnader mm som dessa arbeten inkluderar.

Dyrare än förväntat? Ja, men saker och ting är inte gratis.

Om man bestämmer exakt vad som skall göras med tomten (förutom att bygga hus och grund) innan man låter säljaren göra en kalkyl, borde det inte uppstå några
    extrema skillnader mellan kalylerad och faktisk kostnad.

Det bör även tilläggas att jag valde den av säljaren rekommenderade grundentreprenören. Detta pga av min ovana som byggherre, entreprenörens
    goda vitsord, och tryggheten i att välja en entreprenör som varit med förut.

Så här i efterhand skulle jag ha begärt in offerter från olika entreprenörer, något som visade sig ge lön för mödan när jag lät gjuta en garageplatta ett halvår senare.

Den dyraste offerten visade sig nämligen vara dubbelt så dyr som den billigaste.
    Entreprenören som byggt husgrunden var med och offererade och hamnade någonstans mellan dyrast och billigast.

Alltså,
    kalkyler är ingen garanti, speciellt inte med dolda förutsättningar.
    Däremot står det klart att själv är bäste dräng och man blir alltid lurad.
    Det gäller bara att försöka bli lurad så lite som möjligt.

8. J
    Medlem Nivå 2
    Många verkar ha problem med grund och markarbeten, att priset drar iväg.

Grund+markarbete för en Smålandsvilla, inkl allt, som dränering, dagvatten, gräva ledningar, stenkistor, dagvattenbrunnar, material, etc etc oavsett om det är dåliga förhållanden, ska aldrig kosta mer än 200.000. Det går alltid att få en offert för det priset. Tro mig

Det som alltid tillkommer är grus och fyllmassa. En sådan räkning kan lätt dra iväg om tomten lutar mycker, eller om ni vill att huset ska stå lite högre. Räkna alltid med 50.000 kr här för att vara riktigt säker.

Summa med allt: 250.000 kr. Betala inte mer! Och förhandla om priset innan, och försäkra er om att allt arbete + material (forutom fyllnadsmassor) ska vara inlagda i offerten!

Försök inte att få med fyllnadsmassor i offerten, enteprenören vet aldrig hur mycket det kommer att gå åt, och då i det allra flesta fall så lägger han på för att vara säker om att inte gå med förlust.

Åter igen, 200.000 för allt arbete och material. 50.000 för fyllnadsmassor.

Summa 250.000.

9. N
    Medlem Nivå 7
    varför då spela med att chansa sitt 'rätta'pris för mark och grund??här på forumet anges nog 20 andra husföretag där det är mer rätt pris från början.
    så tillse alltid c,a 2-3 skriftliga oberoende offerter från olika dock inga som säljaren plockat fram.

10. G
    Medlem Nivå 1
    SMV säljer ju "hus ovan grund" och den delen av kalkylen tror jag knappast någonsin felar. Men varför gör då SMVs säljare kalkyler som inkluderar grund och markarbeten. Borde inte en sådan kalkyl upprättas med grund- och markentreprenörerna i så fall :confused:
    Vad jag menar är, att här kommer vi från en hyresrätt och är nyfikna på att bygga ett hus. Har hört och sett reklam som säger att det är inte dyrare att bo i nybyggt hus än i en lägenhet.
    Vi träffar en säljare som är trevlig och verkar kunnig och duktig. Vi får lita på honom eftersom vi själva inte är kunniga inom området. Han ger oss en kalkyl som vi tar med oss till banken och då får man väl ändå räkna med att det är den summan, eller åtminstone i närheten av den summan, som gäller.
    Om det nu är så, som vi fick erfara, att mark- och grundarbetena kan bli betydligt dyrare borde inte säljaren i så fall informera om denna risk? Ingen talade om för oss att en geoteknisk undersökning var bra att göra. Säljaren var ju med på tomten och sa att det såg bra ut!
    Men nu, efter att vårat bygge blivit rekorddyrt, så menar säljaren att han aldrig kommer sälja ett hus utan geoteknisk undersökning. Var vi försökskaniner :confused:

Har ännu inte kontaktat SMV men tänker göra det men jag tror att svaret blir något liknande det jag skrev i min första mening. Man, visst, man kanske borde kontakta Plus så inte andra blir lika lurade.

11. E
    Medlem Nivå 5
    Vill bara ha lite koll här; GL_HL och Patrik 659 är ni samma person?

12. B
    Medlem · Nivå 15
    Till stor del håller jag med GL_HL . Företag tar på sig (åtminstone ett moraliskt) ansvar när man medvetet vänder sig till en målgrupp utan erfarenhet av byggjuridik, upphandling och projektering.

Man kan tycka att branschens företag tydligare borde markera vilka delar av kalkylen som kommer att ingå i parternas avtal, och vilka poster som inte ingår, och därför kan spräcka kalkylen.

Företag som arbetar med finansiell rådgivning lever numera med lagstiftade regler hur varje kund ska informeras. Kanske något liknande behövs också för bygg- och bostadsbranschen.

Redigerat 18 mar 2009 10:55
  13. patrik659
    Medlem Nivå 5
    Nix vi är inte samma person. Vad får dig att tro det?

Jag skulle inte vilja bygga med SMV!!

14. E
    Medlem Nivå 5
    Det var pga det här inlägget .....
    Det kom efter min fråga till TS om vart det gick fel i kalkylen....lät ungefär som om du var TS...jajja, spelar ingen roll egentligen, ville mest veta vem man pratar med *S*

15. N
    Medlem Nivå 7
    jag säljer försäkringar till yrket,där måste jag ha en massa kurser och certifakt bara för att få sälja en sketen hemförsäkring m,m.
    men husförsäljare tycks vara att man bara är läskunnig samt precis har lärt sig räkna. så är ingångs kravet o,k
    så det det tycks vara helt o,k för en hussäljare att totalt blåsa en huskund och sen bara säga 'det hade jag inte en aaaaning om'