21 370 läst ·
106 svar
21k läst
106 svar
Smålandsvillan - Kalkyl
Medlem
· Södermanland
· 206 inlägg
Om man som kund berättar för säljaren att man är okunnig om husbygge och behöver raka, tydliga svar på vad som kan förväntas så är bollen hos säljaren. Nu ska han/hon se till att ni får den hjälp som behövs. Sedan måste kund alltid ha en löpande, öppen, diskussion med säljare, byggledare och kvalitetsansvarig för att undvika obehagliga överraskningar.evasch skrev:Mycket intressant diskussion, vet inte riktigt vilken sida jag ska stå på. Visst krävs det ett ansvar från köparen att kolla upp saker och framföralt vara medveten att säljaren är just en säljare, vilkens primära uppgift är att sälja ett hus till dig som du är nöjd och glad med. Tyvärr finns det många säljare som inte har förståelse för att en medveten köpare är en nöjd köpare.
När vi tillslut kommer till den punkten då jag har sorterat ut vilka vi kan tänka mig att bygga med så kommer vi gå till säljaren och säga något liknande det här.... "Vi är inga huskunniga människor, därför förväntar vi oss av dig att du ser kritiskt på den här kalkylen och ger oss en tydlig bild på vad som kan gå fel och vad vi bör undersöka lite extra"......Är jag godtrogen och oansvarig då?
Det jag mest funderar över är, är det mer rätt att söka information på ett forum på nätet än hos sin säljare/byggare.
Först och främst ska vi nog söka oss till säljaren.
ja med vissa inlägg här så verkar det helt klart att bara för att det är en säljare på smv så får kunden skylla sig själv om denne inte likt en polis korsförhör säljaren innan köp.
samt att man skall besitta kunskapen om mark och entrepenad juridik.
varför då ha säljare??då är det bätttre man själv skickar in en order till husföretaget.
köparen är i förtroende ställning mot säljaren som skall besitta god kunskap i kalkyl och allt vad som har med huset att göra.
dom har även en utbildning hos sveriges trähusfabrikers riksförbund där dom blir certifierade för att få sälja hus.
detta har jag läst på deras hemsida.
köparen är punkt och slut i en ställning så denne ej kan begäras kunna alltinom hus branschen samt byggnation.
och sedan snack om tele,mark,anslutningar m,m det ska säljaren känna till och inget snack om att dom är människor eller helt enkelt kan missa det.
tänk om jag i mitt jobb som försäkrings säljare 'glömmer'ett villkor när jag säljer en livförsäkring t,e,x att den gäller bara att betala in premier på ,att den gäller ej om man dör,för att jag som säljare inte visste när köparen gjorde så.
nej tillse att samtliga hussäljare kan sin läxa och gör trygga affärer för oss samtliga antingen korkade eller översmarta köpare.
själv ska jag plåga 2 olika husföretag i veckan med mina 'dumma frågor.
samt att man skall besitta kunskapen om mark och entrepenad juridik.
varför då ha säljare??då är det bätttre man själv skickar in en order till husföretaget.
köparen är i förtroende ställning mot säljaren som skall besitta god kunskap i kalkyl och allt vad som har med huset att göra.
dom har även en utbildning hos sveriges trähusfabrikers riksförbund där dom blir certifierade för att få sälja hus.
detta har jag läst på deras hemsida.
köparen är punkt och slut i en ställning så denne ej kan begäras kunna alltinom hus branschen samt byggnation.
och sedan snack om tele,mark,anslutningar m,m det ska säljaren känna till och inget snack om att dom är människor eller helt enkelt kan missa det.
tänk om jag i mitt jobb som försäkrings säljare 'glömmer'ett villkor när jag säljer en livförsäkring t,e,x att den gäller bara att betala in premier på ,att den gäller ej om man dör,för att jag som säljare inte visste när köparen gjorde så.
nej tillse att samtliga hussäljare kan sin läxa och gör trygga affärer för oss samtliga antingen korkade eller översmarta köpare.
själv ska jag plåga 2 olika husföretag i veckan med mina 'dumma frågor.
Det är suveränt att du plågar säljaren med alla "dumma frågor".
Det är det som är problemet för andra, de gör sannolikt inte det. De förlitar sig till 100% utan att ställa alla frågor eftersom de inte vet vad de skall fråga om. De vet det inte för att de har inte läst på frågan och kan inte ställa motfrågor.
Varför skall en nybyggare anses ha lägre undersökningsplikt än en köpare av ett begagnat hus (likaså upplysningsplikt för en säljare) ? Det man inte kan själv hyr man in kompetens till.
Det är det som är problemet för andra, de gör sannolikt inte det. De förlitar sig till 100% utan att ställa alla frågor eftersom de inte vet vad de skall fråga om. De vet det inte för att de har inte läst på frågan och kan inte ställa motfrågor.
Varför skall en nybyggare anses ha lägre undersökningsplikt än en köpare av ett begagnat hus (likaså upplysningsplikt för en säljare) ? Det man inte kan själv hyr man in kompetens till.
nybyggd skrev:ja med vissa inlägg här så verkar det helt klart att bara för att det är en säljare på smv så får kunden skylla sig själv om denne inte likt en polis korsförhör säljaren innan köp.
samt att man skall besitta kunskapen om mark och entrepenad juridik.
varför då ha säljare??då är det bätttre man själv skickar in en order till husföretaget.
köparen är i förtroende ställning mot säljaren som skall besitta god kunskap i kalkyl och allt vad som har med huset att göra.
dom har även en utbildning hos sveriges trähusfabrikers riksförbund där dom blir certifierade för att få sälja hus.
detta har jag läst på deras hemsida.
köparen är punkt och slut i en ställning så denne ej kan begäras kunna alltinom hus branschen samt byggnation.
och sedan snack om tele,mark,anslutningar m,m det ska säljaren känna till och inget snack om att dom är människor eller helt enkelt kan missa det.
tänk om jag i mitt jobb som försäkrings säljare 'glömmer'ett villkor när jag säljer en livförsäkring t,e,x att den gäller bara att betala in premier på ,att den gäller ej om man dör,för att jag som säljare inte visste när köparen gjorde så.
nej tillse att samtliga hussäljare kan sin läxa och gör trygga affärer för oss samtliga antingen korkade eller översmarta köpare.
själv ska jag plåga 2 olika husföretag i veckan med mina 'dumma frågor.
Fast det verkar som att ni missar den poäng många försöker att få fram. Det handlar inte om att låta bli att ställa frågor utan om man kan lita på säljarens uppgifter. En kalkyl gör köpare tillsammans med säljare, om säljaren då presenterar en siffra vad ska följdfrågan då vara?
"-Ljuger du inte nu? Jag tror att du försöker presentera siffror som inte stämmer"
"-Ljuger du inte nu? Jag tror att du försöker presentera siffror som inte stämmer"
tack danne! äntligen en som förstår vad jag och trådskapren menar.Danne12345 skrev:Fast det verkar som att ni missar den poäng många försöker att få fram. Det handlar inte om att låta bli att ställa frågor utan om man kan lita på säljarens uppgifter. En kalkyl gör köpare tillsammans med säljare, om säljaren då presenterar en siffra vad ska följdfrågan då vara?
"-Ljuger du inte nu? Jag tror att du försöker presentera siffror som inte stämmer"
köper man ett nytt hus så skall säljaren besitta sådan kunskap att klakylen i princip är 100 % ( förutom sådant jag tror ingen kan se mark)
jag vill inte känna oro i mitt köp över att bara för jag inte kunde ala nödvändiga frågor så har säljaren rätt att lura mig och jag får skylla mig själv.s
Medlem
· Södermanland
· 206 inlägg
Det har väl framgått i detta fall att det rör sig om en ökad kostnad för markarbetet? Men oavsett tycker jag att det är fel att hävda att säljaren har allt ansvar. Jag köper inte nybyggds resonemang alls.nybyggd skrev:tack danne! äntligen en som förstår vad jag och trådskapren menar.
köper man ett nytt hus så skall säljaren besitta sådan kunskap att klakylen i princip är 100 % ( förutom sådant jag tror ingen kan se mark)
jag vill inte känna oro i mitt köp över att bara för jag inte kunde ala nödvändiga frågor så har säljaren rätt att lura mig och jag får skylla mig själv.s
När du köper ett hus FÅR DU INTE gå in i husköpet som om det vore en liter mjölk du köper. Du MÅSTE ha vett och kunskap nog för att ställa frågor. Det behöver inte vara sakfrågor om detaljer utan öppnande frågor som ger dig svar på sådant som måste anses viktigt för ditt projekt/investering.
Du sitter med säljaren och gör en första kalkyl. När detta sker måste du som köpare/kund vara på hugget och be om förtydligande och sånt. Du måste fråga sånt som du funderar över. Det handlar om vatten och avlopp, eldragning, bredband och telefoni, dagvatten, tomtens utseende och eventuella problem... Allt detta måste du som köpare/kund vara beredd att ställa frågor om. Du köper inte en liter mjölk, du köper ett hus.
Litar du 100% på att säljaren ger dig allt och att du bara behöver sitta i fåtöljen utan göra ett jota får du skylla dig själv, på riktigt.
Säljaren informerar dig som kund om MASSOR av saker. Det står sedan att läsa om dessa saker i din huspärm, som du antagligen inte läser. Allt som kan komma att påverka den kalkyl du och säljaren arbetat fram tillsammans.
Gör ni kalkylen över ett telefonsamtal ska du också skämmas. Det är ju så sat*** korkat att det inte finns ord för det. Är du som kund seriös i ditt husköp tar du med dig info om din tomt och alla de frågor som du förhoppningsvis har ställt dig tillsammans med din man/fru/sambo/partner. Du tar med dig rubbet och ser till att få¨svar på allt. Ofta tar säljaren upp det du vill ha reda på men vissa saker kan han/hon inte veta.
Jag ger mig fan på att när samme kund köper en bil så läses det i servicebok och kryps runt och frågas om det ena och det andra. Det samma gäller här, och i större omfattning eftersom att det gäller en större affär. Du MÅSTE vara engagerad!!!
Avslutningsvis: Om du inte förstår att du måste granska din kalkyl ordentligt innan du går till banken och söker lån ska du kanske inte låna 2-3 miljoner för att bygga ett hus. Kolla din tomt så att du VET att du inte behöver påla för 200kkr eller spränga och köra bort sprängsten för 350kkr. Eller vad det nu må vara. Det ligger på dig att kolla detta och kan inte lasta säljaren.
Dumheter.
Redigerat:
o,k då kan vi skrota konsumentköplagar m,m om vi ska vara så pålästa att vi kan förstå när säljaren vill lura oss.orstigsnybro skrev:Det har väl framgått i detta fall att det rör sig om en ökad kostnad för markarbetet? Men oavsett tycker jag att det är fel att hävda att säljaren har allt ansvar. Jag köper inte nybyggds resonemang alls.
När du köper ett hus FÅR DU INTE gå in i husköpet som om det vore en liter mjölk du köper. Du MÅSTE ha vett och kunskap nog för att ställa frågor. Det behöver inte vara sakfrågor om detaljer utan öppnande frågor som ger dig svar på sådant som måste anses viktigt för ditt projekt/investering.
Du sitter med säljaren och gör en första kalkyl. När detta sker måste du som köpare/kund vara på hugget och be om förtydligande och sånt. Du måste fråga sånt som du funderar över. Det handlar om vatten och avlopp, eldragning, bredband och telefoni, dagvatten, tomtens utseende och eventuella problem... Allt detta måste du som köpare/kund vara beredd att ställa frågor om. Du köper inte en liter mjölk, du köper ett hus.
Litar du 100% på att säljaren ger dig allt och att du bara behöver sitta i fåtöljen utan göra ett jota får du skylla dig själv, på riktigt.
Säljaren informerar dig som kund om MASSOR av saker. Det står sedan att läsa om dessa saker i din huspärm, som du antagligen inte läser. Allt som kan komma att påverka den kalkyl du och säljaren arbetat fram tillsammans.
Gör ni kalkylen över ett telefonsamtal ska du också skämmas. Det är ju så sat*** korkat att det inte finns ord för det. Är du som kund seriös i ditt husköp tar du med dig info om din tomt och alla de frågor som du förhoppningsvis har ställt dig tillsammans med din man/fru/sambo/partner. Du tar med dig rubbet och ser till att få¨svar på allt. Ofta tar säljaren upp det du vill ha reda på men vissa saker kan han/hon inte veta.
Jag ger mig fan på att när samme kund köper en bil så läses det i servicebok och kryps runt och frågas om det ena och det andra. Det samma gäller här, och i större omfattning eftersom att det gäller en större affär. Du MÅSTE vara engagerad!!!
Avslutningsvis: Om du inte förstår att du måste granska din kalkyl ordentligt innan du går till banken och söker lån ska du kanske inte låna 2-3 miljoner för att bygga ett hus. Kolla din tomt så att du VET att du inte behöver påla för 200kkr eller spränga och köra bort sprängsten för 350kkr. Eller vad det nu må vara. Det ligger på dig att kolla detta och kan inte lasta säljaren.
Dumheter.
dessa lagar har kommit till för att en råkorkad kund ska kunna ha möljigheten att köpa ett hus eller en bil tv m,m.
dumheter är väl isåfall om säljaren likt en hök sitter och lurpassar på ifall kunden inte har förstånd att fråga,ska anses som villebråd bara för den skull.
en hussäljare har ju avsikten att på bästa pris locka en kund till att skriva på,och för att efter avtals påskrift plocka på dom kostnader som från början saknades.
en familj på våran gata drabbades av just en sådan säljare som så många på denna siten förvarar med sitt liv,klakylen var fram tills kalkylkontrolen på 2.100.000 inkl allt och sedan vid slutbesiktning stod huset klart för 2.400.000 utan tillval eller något.
grannen fick njuta av sitt hus i 4 månader.
ska det behöva vara så???och jag lovar han var noga i sina kontroller,men säljaren 'råkade'glömma poster både här och där.
ska den kunden då slylla sig själv??
och alla dessa på dett aforum som just angriper dom inte fattat någonting och blivit blåsta på stora summor eller material,ska dom åxå skylla sig själva??
åter igen,jag vill vara trygg när jag köper inte behöva titta mig över axeln i tron att ifall jag inte passar mig så då torskar jag.
Undrar om vi ställt alla frågor man skall....... eller kanske man rent av ska hoppa över att bygga då jag varken är jurist eller byggnadsigenjör? Vi ska till och skriva i veckan på vårt hus, totalentrepenad. Undrar vad vi glömt att fråga om??
Medlem
· Södermanland
· 206 inlägg
Du, baserat på din grannes öde är jag inte på din "sida" nu heller. Varför ska det vara en rättighet att köpa hus utan skyldigheter? Vet du att vi svenskar ska kunna Sveriges Rikes lagar och förordningar? Om du åker fast för något olagligt hjälper det inte att säga att du inte kände till lagen.nybyggd skrev:o,k då kan vi skrota konsumentköplagar m,m om vi ska vara så pålästa att vi kan förstå när säljaren vill lura oss.
dessa lagar har kommit till för att en råkorkad kund ska kunna ha möljigheten att köpa ett hus eller en bil tv m,m.
dumheter är väl isåfall om säljaren likt en hök sitter och lurpassar på ifall kunden inte har förstånd att fråga,ska anses som villebråd bara för den skull.
en hussäljare har ju avsikten att på bästa pris locka en kund till att skriva på,och för att efter avtals påskrift plocka på dom kostnader som från början saknades.
en familj på våran gata drabbades av just en sådan säljare som så många på denna siten förvarar med sitt liv,klakylen var fram tills kalkylkontrolen på 2.100.000 inkl allt och sedan vid slutbesiktning stod huset klart för 2.400.000 utan tillval eller något.
grannen fick njuta av sitt hus i 4 månader.
ska det behöva vara så???och jag lovar han var noga i sina kontroller,men säljaren 'råkade'glömma poster både här och där.
ska den kunden då slylla sig själv??
och alla dessa på dett aforum som just angriper dom inte fattat någonting och blivit blåsta på stora summor eller material,ska dom åxå skylla sig själva??
åter igen,jag vill vara trygg när jag köper inte behöva titta mig över axeln i tron att ifall jag inte passar mig så då torskar jag.
Vidare ser du bara dårarna bland säljare. Och, som det diskuterats och debatterats för tidigare: Du måste bära del av ansvar själv och ta reda på saker på egen hand, speciellt om du ligger på gränsen av vad du klarar av ekonomiskt. Om du klarar 2100000 kr i lån men inte en krona till måste du väl som kund/låntagare vara än mer intresserad av att undersöka allt?! Att utgå ifrån att du blir lurad är så sjukt tamt att det får mig att må illa. Om du som kund vet vad du gör blir du inte lurad. Säljaren som försöker lura dig blir antagligen också av med jobbet.
Du sjunger de okunnigas lov och det låter illa. Om alla läste på om vad som gäller innan de genomför saker skulle ARN och konsumentombudspersonen ha så lite att göra att de inte behövde finnas alls.
Du hävdar att du ska kunna köpa ett hus utan att känna till ett jota. Att allt som behövs tillgodoses av säljaren. Jag hävdar att du som köpare måste veta vad du gör och se till att undersöka saker och ting innan du skriver på avtal som kan försätta dig och din familj i ekonomisk kris. Allt annat är helt puckat.
Jag fattar inte varför du anser att man som köpare av ett hur för 2-3 miljoner kronor inte behöver kunna något eller behöver ta reda på saker... Om kunden är så förb***** korkad att den inte tar reda på sånt som inte ingår i huset som telefon osv får denne kund skylla sig själv. Det tar säljaren upp men en kund som inte är påläst eller villig att undersöka sitt husköp till någon del alls kommer inte komma ihåg det säljaren säger. Lika lite som de ägnar tid åt att läsa i pärmen de fått där det står vad som ingår.. Sen kommer det papper från kommunen på vilka avgifter de ska betala. Allt sånt ska ju in i huspärmen och funkar inte det tycker jag ärligt att personen i fråga inte är lämplig för ett stort lån samt ett husägande över huvudtaget.
Berätta för mig hur du tänker. Rada upp allt du anser vara fel i förfarandet "husköp" och på vilka sätt du anser att en kund blir lurad. ge mig en lista på detta och grunderna för hur fan man blir lurad.
Trams!
Redigerat:
Skulle ni resonera likadant om det vore ett begagnat hus? Tror ni på vad allt säljaren säger då?
Medlem
· Södermanland
· 206 inlägg
Fråga säljaren... gör en lista på grejer som ni undrar över... Allt från insektsnät på vinden till telefon och schakt... Det du inte frågar om får du kanske inte veta och det gäller speciellt de saker som egentligen ligger utanför din husleverantörs åtaganden.patrik659 skrev:
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Aluminiumduk för insekter Jowema
Skydd för t.ex insekter och möss
104 kr inkl moms
Läs mer
efter 1 timmes letande så hittade jag utdrag abs 09
läs här och se ifall det är säljaren eller köparen som har rätt.
Uppdraget m m
Utförande och material
4-7 och 51 §§ konsumenttjänstlagen.
2. För riktigheten av uppgifter, material, undersökningsmaterial, konstruktioner och utsättning svarar den part som tillhandahållit dem.
3. Entreprenören förutsätts före avgivandet av anbud ha skaffat sig den kännedom om arbetsområdet och andra förhållanden av betydelse som kan erhållas genom besök på platsen. Härigenom inskränks inte konsumentens ansvar enligt punkt 2 i dessa bestämmelser.
Entreprenörens undersökningsplikt enligt föregående stycke omfattar inte uppgifter som endast kan erhållas genom demontering, förstörande åtgärder eller markundersökningar.
Entreprenören förutsätts överta arbetsområdet i det skick det hade vid tiden för avgivande av anbudet. Om arbete inom arbetsområdet skall utföras före entreprenadens påbörjande, förutsätts arbetsområdet övertaget i det skick det kunnat antas befinna sig i efter ifrågavarande arbetes utförande.
4. Om det vid tidpunkten för anbudets avgivande saknas uppgift om visst förhållande som berör entreprenaden, skall detta förhållande antas vara sådant som med hänsyn till omständigheterna kunnat förutsättas vid en fackmässig bedömning.
5. Oaktat vad som föreskrivs i punkt 2-4 i dessa bestämmelser, är entreprenören skyldig att före kontraktets ingående och inför ändringar eller tilläggsarbete enligt punkt 9 eller 10 i dessa bestämmelser upplysa och i förekommande fall avråda beställaren om sådant förhållande rörande kontraktsarbetenas, ändringens eller tilläggsarbetets beskaffenhet eller ändamålsenlighet, som entreprenören kände till eller borde ha känt till och som han insåg eller borde ha insett vara av betydelse för beställaren.
6. Omfattningen av kontraktsarbetena, priset eller grunderna för hur priset bestäms, tiden för betalning och tiden för kontraktsarbetenas avslutande bestäms av kontraktshandlingarna.
Behövligt material ingår i kontraktsarbetena, om inte annat får anses avtalat.
51 § Vid småhusentreprenad gäller vad konsumenten påstår har avtalats om
1. arbetets omfattning,
2. priset eller grunderna för hur priset bestäms,
3. tiden för betalning, och
4. tiden för arbetets avslutande,
om inte annat framgår av ett skriftligt avtal eller av omständigheterna i övrigt.
läs här och se ifall det är säljaren eller köparen som har rätt.
Uppdraget m m
Utförande och material
4-7 och 51 §§ konsumenttjänstlagen.
2. För riktigheten av uppgifter, material, undersökningsmaterial, konstruktioner och utsättning svarar den part som tillhandahållit dem.
3. Entreprenören förutsätts före avgivandet av anbud ha skaffat sig den kännedom om arbetsområdet och andra förhållanden av betydelse som kan erhållas genom besök på platsen. Härigenom inskränks inte konsumentens ansvar enligt punkt 2 i dessa bestämmelser.
Entreprenörens undersökningsplikt enligt föregående stycke omfattar inte uppgifter som endast kan erhållas genom demontering, förstörande åtgärder eller markundersökningar.
Entreprenören förutsätts överta arbetsområdet i det skick det hade vid tiden för avgivande av anbudet. Om arbete inom arbetsområdet skall utföras före entreprenadens påbörjande, förutsätts arbetsområdet övertaget i det skick det kunnat antas befinna sig i efter ifrågavarande arbetes utförande.
4. Om det vid tidpunkten för anbudets avgivande saknas uppgift om visst förhållande som berör entreprenaden, skall detta förhållande antas vara sådant som med hänsyn till omständigheterna kunnat förutsättas vid en fackmässig bedömning.
5. Oaktat vad som föreskrivs i punkt 2-4 i dessa bestämmelser, är entreprenören skyldig att före kontraktets ingående och inför ändringar eller tilläggsarbete enligt punkt 9 eller 10 i dessa bestämmelser upplysa och i förekommande fall avråda beställaren om sådant förhållande rörande kontraktsarbetenas, ändringens eller tilläggsarbetets beskaffenhet eller ändamålsenlighet, som entreprenören kände till eller borde ha känt till och som han insåg eller borde ha insett vara av betydelse för beställaren.
6. Omfattningen av kontraktsarbetena, priset eller grunderna för hur priset bestäms, tiden för betalning och tiden för kontraktsarbetenas avslutande bestäms av kontraktshandlingarna.
Behövligt material ingår i kontraktsarbetena, om inte annat får anses avtalat.
51 § Vid småhusentreprenad gäller vad konsumenten påstår har avtalats om
1. arbetets omfattning,
2. priset eller grunderna för hur priset bestäms,
3. tiden för betalning, och
4. tiden för arbetets avslutande,
om inte annat framgår av ett skriftligt avtal eller av omständigheterna i övrigt.
Medlem
· Södermanland
· 206 inlägg
Det där är ju ett stöd för mina åsikter.
Det som gör att en kalkyl blev fel är inte utelämnade el- och teleinstallationskostnader. De stora kostnadsökningar som sker inträffar när det är något knas med marken där huset ska resas. T ex måste marken förstärkas för att kranen ska kunna stå där. Kanske måste modulerna lastas om ett par gånger på grund av för trånga gator, kanske måste det pålas, kanske måste det sprängas. Det är sånt som säljaren INTE förmodas känna till.
Detta jag nu kommer att skriva ska jag orda så enkelt jag kan, för att nå fram till dig:
Om du som kund inte engagerar dig i ditt husköp kommer du att råka ut för otrevligheter. Du kan inte lasta säljaren för ökade kostnader som DU SOM KUND enligt AVTAL med husleverantören har fullt ansvar för. Vad är det som svårt att förstå?
Om säljaren medvetet försöker luras är saken annorlunda - lite - men med engagemang från kunds sida kan säljaren inte luras heller.
Jag vet inte varför du intehåller med om att du som kund också har ansvar... märkligt.
Det som gör att en kalkyl blev fel är inte utelämnade el- och teleinstallationskostnader. De stora kostnadsökningar som sker inträffar när det är något knas med marken där huset ska resas. T ex måste marken förstärkas för att kranen ska kunna stå där. Kanske måste modulerna lastas om ett par gånger på grund av för trånga gator, kanske måste det pålas, kanske måste det sprängas. Det är sånt som säljaren INTE förmodas känna till.
Detta jag nu kommer att skriva ska jag orda så enkelt jag kan, för att nå fram till dig:
Om du som kund inte engagerar dig i ditt husköp kommer du att råka ut för otrevligheter. Du kan inte lasta säljaren för ökade kostnader som DU SOM KUND enligt AVTAL med husleverantören har fullt ansvar för. Vad är det som svårt att förstå?
Om säljaren medvetet försöker luras är saken annorlunda - lite - men med engagemang från kunds sida kan säljaren inte luras heller.
Jag vet inte varför du intehåller med om att du som kund också har ansvar... märkligt.
Redigerat:
visst har köparen ansvar,men säljaren skall vara den som vet dom kostnader som denne bör känna till.för det är väl säljaren som skall upprätta en kalkyl ??
det är säljaren som är proffs inte kunden.så jag vet inte varför du försvarar smv säljarna så som du gör??
det är inte köparen som ska mästra,det är säljaren som skall vara seriös och proffsig.
det tycker jag är en rimlig begäran,sen förlåt om du anser att inte smv säljarna skall följa konsument köplagarna precis som alla andra som säljer varor bara för att kunden inte har kunskapen att vara byggnads kunnig eller en fena på entrepenad juridik.
det är säljaren som är proffs inte kunden.så jag vet inte varför du försvarar smv säljarna så som du gör??
det är inte köparen som ska mästra,det är säljaren som skall vara seriös och proffsig.
det tycker jag är en rimlig begäran,sen förlåt om du anser att inte smv säljarna skall följa konsument köplagarna precis som alla andra som säljer varor bara för att kunden inte har kunskapen att vara byggnads kunnig eller en fena på entrepenad juridik.
Medlem
· Södermanland
· 206 inlägg
Du läser in info som inte finns eller feltolkar mina inlägg.
Du klandrar säljare för sådant de inte kan rå för. I trådskaparens fall handlar det om ökade markarbeteskostnader. Dessa kan säljaren inte förutspå. Det kan bli skitdyrt om det upptäcks lera, eller berg eller annat i marken där huset ska stå. Det är inte säljarens ansvar.
Jag upprepar mig men det är ju för att du inte verkar vilja fatta. Det uppkommer också merkostnader om det måste lastas om eller övrigt husleverantören måste göra som du INTE betalt för.
Det finns flera bitar som vilar på oss kunder och vill vi inte acceptera dessa ansvarsbitar ska vi inte skriva på avtalet.
Jag tar inte säljarna i försvar - jag kräver att kunderna tar sitt ansvar. It takes two to tango.
Du som kund är intresserad av ditt husköp och tar reda på vad det innebär och ser till att du inte blir överraskad av sånt som kan hända. Du har en dialog med säljaren och andra personer som är inblandade i ditt husprojekt.
Du sitter inte på en pall och dregglar med tomma ögon medan folk runt omkring dig gör saker du inte förstår. Du låter inte din huspärm ligga oläst. Du låter inte informationspapper ligga i en hög på bordet.
Säljaren har sitt ansvar - kunden har sitt. Det är skillad. Du utgår ifrån att säljaren lurat trådskaparen. Jag utgår ifrån att trådskaparen inte lyssnat på sin säljare och/eller byggledare om vad som gäller när förhållandena under markarbetet förändras. jag utgår ifrån att de inte varit uppmärksamma och haft en bra dialog med sitt husföretag/säljare/byggledare. Jag utgår ifrån att de inte varit vakna.
Vi höll på att ramla i samma "fallgrop" men fick upp ögonen i tid. Vi började läsa pärmen och sedan började vi också ställa frågor. Hade vi slarvat med det ett tag till hade vi hamnat i trubbel. Det var vårt ansvar att läsa på i pärmen och skaffa oss kunskap om husbygget.
Du klandrar säljare för sådant de inte kan rå för. I trådskaparens fall handlar det om ökade markarbeteskostnader. Dessa kan säljaren inte förutspå. Det kan bli skitdyrt om det upptäcks lera, eller berg eller annat i marken där huset ska stå. Det är inte säljarens ansvar.
Jag upprepar mig men det är ju för att du inte verkar vilja fatta. Det uppkommer också merkostnader om det måste lastas om eller övrigt husleverantören måste göra som du INTE betalt för.
Det finns flera bitar som vilar på oss kunder och vill vi inte acceptera dessa ansvarsbitar ska vi inte skriva på avtalet.
Jag tar inte säljarna i försvar - jag kräver att kunderna tar sitt ansvar. It takes two to tango.
Du som kund är intresserad av ditt husköp och tar reda på vad det innebär och ser till att du inte blir överraskad av sånt som kan hända. Du har en dialog med säljaren och andra personer som är inblandade i ditt husprojekt.
Du sitter inte på en pall och dregglar med tomma ögon medan folk runt omkring dig gör saker du inte förstår. Du låter inte din huspärm ligga oläst. Du låter inte informationspapper ligga i en hög på bordet.
Säljaren har sitt ansvar - kunden har sitt. Det är skillad. Du utgår ifrån att säljaren lurat trådskaparen. Jag utgår ifrån att trådskaparen inte lyssnat på sin säljare och/eller byggledare om vad som gäller när förhållandena under markarbetet förändras. jag utgår ifrån att de inte varit uppmärksamma och haft en bra dialog med sitt husföretag/säljare/byggledare. Jag utgår ifrån att de inte varit vakna.
Vi höll på att ramla i samma "fallgrop" men fick upp ögonen i tid. Vi började läsa pärmen och sedan började vi också ställa frågor. Hade vi slarvat med det ett tag till hade vi hamnat i trubbel. Det var vårt ansvar att läsa på i pärmen och skaffa oss kunskap om husbygget.