Jag ska gjuta en sula till växthuset och tänkte såklart armera, men fick lite känsla av att armeringshållarna i plast tar för mycket plats i förhållande till gjutformen. Finns det risk att det blir försvagningar där de står? Sulan blir 15 cm bred och 13-14 cm hög. Betong C30/32.

Är jag orolig i onödan?
Armeringshållare i plast placerade på grus mellan träformar för gjutning av betongsula.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Armeringshållare i plast placerade på grus inuti träform för gjutning av betongsula.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så länge du vibbar betongen så är det ingen fara den kommer då att gå in och omsluta distansen helt

• Gilla
BiFuel
  • Laddar…
B
BiFuel BiFuel skrev:
Jag ska gjuta en sula till växthuset och tänkte såklart armera, men fick lite känsla av att armeringshållarna i plast tar för mycket plats i förhållande till gjutformen. Finns det risk att det blir försvagningar där de står? Sulan blir 15 cm bred och 13-14 cm hög. Betong C30/32.

Är jag orolig i onödan?
[bild] [bild]
Den voten kan man belasta ordentligt. Det kommer inte vara något problem.

• Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Så länge du vibbar betongen så är det ingen fara den kommer då att gå in och omsluta distansen helt
Har ingen vibbra, tänkte knacka på formen m handslägga eller hammare.

B
Jag brukade föra ett armeringsjärn upp och ner på insidan av formen, innan jag skaffade betongvibrator. Knackning utvändigt påverkar ju mest närmast ytan på formen.

Nån droppe yes i blandaren ger aningens jämnare betong, och mindre problem med porer i ytan skulle jag säga, men man ska absolut inte för mycket för då får man luftbubblor i blandningen som gör att man får en svagare produkt som blir aningen lik lättbetong.

• Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.