Jag tycker faktiskt att det ser väldigt bra ut med denna kombo. Någon golvlampa, kanske ett sideboard mot vänster väggen för förvaring och ytterligare belysning i form av en bordslampa.

Jag köper resonemanget med stolarna och är det en "mustigare" känsla ni är ute efter så kommer stålrörsunderredena trollas bort så småning om. Mer textil så klart, och då hade jag satsat på att sätta ett draperi för att dölja dörren och rören i taket på den korta väggen närmast stora bordet..

Det som i min mening gör rummet iskallt är den där soffan. Snygg i sig, men inte i den där miljön. 4st små bruna läderfåtöljer med lite patina runt ett runt litet bord i samma stil som stora bordet. Samt byta ut taklampan mot en pendellampa av något slag över det runda bordet? Där kan man rycka fram schackbrädet och något gott att dricka...

Kanske måla en av de långa väggarna i en snygg mörkare gråbål färg, alt varmt grå?

Får man fråga vilken social aktivitet man bedriver i tolv timmar i streck i en källare? =) Bara av ren nyfikenhet =)

Redigerat:
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Låter som bra tips! Jag hoppas kunna få fart på inredningen i rummet så snart fönsterna är dit satta.

Hur ser en varm grå färg ut?

Vi samlas en gång i månade för att spela lite mer avancerade brädspel(än Monopol) och så är det en hel dag som gäller. Tyvärr är min sida nere just nu, men man kan läsa mer här om man vill : www.bradspel.net

snowjim skrev:
Låter som bra tips! Jag hoppas kunna få fart på inredningen i rummet så snart fönsterna är dit satta.

Hur ser en varm grå färg ut?

Vi samlas en gång i månade för att spela lite mer avancerade brädspel(än Monopol) och så är det en hel dag som gäller. Tyvärr är min sida nere just nu, men man kan läsa mer här om man vill : www.bradspel.net
En varm grå har någon enstaka procent gul i sig. Inte synbart för ögat, men stor skillnad mot vanlig grå.

Jag verkar avvika lite från många här, då jag tyckte den tjocka lila mattan gav en härligt mustig och varm känsla på bild, speciellt tillsammans med det där bordet och stolarna! I like!

Ett annat alternativ som jag skulle testa är nog att dels ändå ta smällen och måla väggarna in en ljus men varmare färg - t ex en ljus cappuccino eller liknande, och även testa med en enfärgad/lugn beige eller sandfärgad ton på matta, gärna en stor och tjock matta. Om ni vill behålla soffan som ser rätt ny ut så kan ju både filtar och kuddar i varma färger lyfta den och göra den mindre "kall".

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker också den lila mattan var snyggast och stilrenast till. Sen gör ju väggarnas sjukhusvita färg inte nåt positivt för rummet. Varmgrå håller i längden och jag har själv flera olika grå enfärgade tapeter. Tapeter ger varmare känsla än målafärg. Fast det kanske inte funkar om det är källarväggar. Sen gäller det så klart att ändå pryda väggarna med nåt så det inte blir för kalt. Kan bli ett kanonbra mysrum i slutänden. :)

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Jag gillar den sista mattan bäst. Däremot tycker jag att bordet och soffan inte passar ihop. Fast båda två är snygga var för sig! Hellre ett vitt bord eller en mörkare soffa. Vad är det för golv? Plastmatta med träimitation, laminat? En kul grej om man har rätt typ av golv är att måla dit en matta, se min blogg
https://ostadat.wordpress.com/

pillan71 skrev:
Jag gillar den sista mattan bäst. Däremot tycker jag att bordet och soffan inte passar ihop. Fast båda två är snygga var för sig! Hellre ett vitt bord eller en mörkare soffa. Vad är det för golv? Plastmatta med träimitation, laminat? En kul grej om man har rätt typ av golv är att måla dit en matta, se min blogg
[länk]
Ikea matchar själv bordet med både bruna och vita skinnstolar så visst fungerar det men brun/svart läder matchar bordet klart bäst och det är en av anledningarna varför vi betalade dubbelt så mycket för att få de mörka stolarna(hittade en bra deal på vita stolar(blocket)). Matta, bord och stolar gör den delen av rummet klart mörkare, lampan och delvis mattan lyser dock upp. Hade vi satt en mörk soffa så hade rummet blivit på tok för mörkt, dessutom fick vi en bra deal på den vita skinnsoffan hos IKEA :D. Vi anser att det bryter av de 2 delarna i rummet på ett bra vis men allt sådant är såklart en smaksak. Vissa sker kan man dock säga direkt att det inte fungera, ex de lila mattorna störde mig direkt efter att de hamnat på golvet, troligen matchande de otroligt dåligt men jag är ingen expert på detta. Det man kan säga också är att just de mattor vi hade hemma på prov hade blivit en mardröm att hålla rena även med robot!

Golvet är helt nylagt(av oss själva) och är en träimitations klinker, inte den finaste kvalitén men klart gott nog för detta golvet. Ytan är plan vilket gör det enklare att hålla rent men framförallt härligare att gå på.

Att måla matta känns väldigt budget oavsett golv, matta är inte bara där för att se bra ut, den ska framförallt göra det skönare att gå på och förhoppningsvis hålla fötterna lite varmare :)

En liten uppdatering för de som är intresserade:
U6AdEGk.jpg
W8b4J95.jpg

Egentligen ville jag inte ha något bord framför soffan men folk insisterade så jag köpte ett mindre bord på blocket, sågade av benen och vips så hade jag något som matchade det stora bordet också för en liten peng :)

Efter att fönsterna är isatta kommer 2 stora mörka hyllor med brädspel att sättas upp bakom soffan, en annan taklampa(troligen ramp med spottar) sättas upp och slutligen även någon stå lampa och tavlor.

Större ingrepp som att byta tak och måla väggar kommer senare.

Hemmakatten
Du behöver hänga ett draperi för väggen där källarfönstren är i någon varm färg. Tyvärr är det nu mer kalt och sterilt istället för varmt och mysigt.

Hemmakatten skrev:
Du behöver hänga ett draperi för väggen där källarfönstren är i någon varm färg. Tyvärr är det nu mer kalt och sterilt istället för varmt och mysigt.
Ja precis, mattan med det gula mönstret gjorde det lite varmare och jag anser att mörka bordet gör också det varmare. Men jag håller med, draperi är en tanke jag funderat på från början i någon beige färg. Det behövs dessutom efter som det ekar en del i rummet just nu. Sen var de sak hänga är en annan sak, min tanke var först längs väggen bakom vita soffan, men det får då bli på var sida om hyllorna som ska stå där i mitten.

Kan tillägga att det inte är lätt att få bra foto, de blir gärna mer kalla än vad det verkligen är. Ex lampan är inte alls så stark som visas på bilden och den lyser med ett mer gult sken vilket gör att det blir varmare i rummet.

Snyggt med det gula och grå och att mönstrena i mattorna är lika men inte identiska.
Ser inte vad du har till höger om soffan men det hade varit snyggt med ett bord till vänster om soffan, med lite fina grejjer, en krukväxt (byts ut mot en annan om den börjar få solbrist), lite böcker, en lampa eller ett par ljusstakar. Sedan ett par fotpallar, en pläd och i soffan lite kuddar. Vore kanske bra med ett sidobord där ni kan lägga undan glas/muggar/tallrikar och bestick eller annat man håller på med samtidigt som man spelar.
Jag tycker inte du ska ta in beige i rummet, det räcker med det grå och gula.

https://ostadat.wordpress.com/

Redigerat:
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.