Hej,

Har sökt efter hyllor och förvaringslådor i plast som ”matchar” utan framgång. Tar men t ex IKEAs produkter nedan så passar inte lådan i hyllan. Eller, den passar men det går inte in två i bredd, utan typ 1.5. Det blir mycket död yta. Man kan ställa dem på bredden, men det blir mkt döyta också. Nån som sett något system där lådor och hyllor matchar?

Elfahyllor (som saknar stolpar i framkant) är såklart en lösning, men det borde väl finnas andra, ej väggfasta alternativ.

• Illustration av IKEA:s HEJNE hylla i massivt barrträ, dimensioner 78x50x171 cm. Fyra hyllplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Transparent IKEA SAMLA plastlåda med lock, mått 57x39x42 cm, kapacitet 65 liter.
    Skapa konto
  • Transparent plastlåda, NORDISKA PLAST Store It 60L, med måtten 395x360x590 mm. Produktpris 99 kr.
    Skapa konto
Jag svor själv över samma ”mismatch” när jag letade förvaring till Ivarhyllorna. Ikeas egna sortiment passar inte deras hyllsystem. Expedit undantaget.
Nåväl, vanliga Euro-backar blev lösningen i matkällarens Ivarhyllor. För 30 djupa använde jag 300x400-modul och till 50 djupa 400x500-modul. De senare lite bökiga att få tag på.
Nordisk plast StoreIt är annars de som slösar minst utrymme i Ivar-hyllan. Tyvärr kräver de lock för att kunna staplas.

• Gilla
Masthugg
  • Laddar…
Eurobackar är ju trevliga men jag behöver ha transparenta lådor. Samlar på mig för mycket så jag hittar inte annars.

Det beror ju också lite på vad du vill ha för stil på hyllorna. Om vägghängda Elfa-konsoller med valfritt hyllplan är ett alternativ, skulle jag säga att Nordiska Plast StorIT-sustem är trevligt. Då får du ju öppna hyllorni sidled och kan passa in vad som helst. Kör då med 400 eller 600 djup hylla. Ivarhyllorna har en öppning på 800, och 400 mm och 300 och 500 djupt.

NP-plast har ett annat system Nordic med stabelbara backar som inte behöver lock, men dessa har inte ”modulmått” som StoreIT. Jag har själv rätt många sådana som tyvärr inte passar i någon hylla, men däremot perfekt i bagaget på bilen.

(NP-plast är svensktillverkade också 🇸🇪)

Redigerat:
Ivar har ju blivit en fin-hylla för övrigt. En fristående sektion kostar 1500 kr medans Hejne kostar 400kr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.