Hej!
Jag har 2st främre 95x95 stolpar som främre bärlinan skall fästas imot.
Frågan är nu hur man fäster in 2st 145x45 reglar (dubbla bärlinor pga relativt långt avstånd mellan stolpar) på bästa sätt.
Bifogar 2 olika varianter, kom gärna med synpunkter och smakråd för snyggast infästing.
Exempel 1, så vilar endast 1 utav bärlinorna på stolparna och då kan jag fästa in dem från utsidan av stopen in i bärlinorna.
Exempel 2, så vilar båda på stolparna, men då måste jag ha någon form av bleck för infästning.
Som sagt, kom gärna med smakråd och idéer?
Jag har 2st främre 95x95 stolpar som främre bärlinan skall fästas imot.
Frågan är nu hur man fäster in 2st 145x45 reglar (dubbla bärlinor pga relativt långt avstånd mellan stolpar) på bästa sätt.
Bifogar 2 olika varianter, kom gärna med synpunkter och smakråd för snyggast infästing.
Exempel 1, så vilar endast 1 utav bärlinorna på stolparna och då kan jag fästa in dem från utsidan av stopen in i bärlinorna.
Exempel 2, så vilar båda på stolparna, men då måste jag ha någon form av bleck för infästning.
Som sagt, kom gärna med smakråd och idéer?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänker på nummer två, snyggast, men med modifikation.
Att den inre bärlinan skruvas i den yttre, så att endast halva stolpen klyvs för att bära upp den ena bärlinan, då behövs inga bleck eller dylikt.
Ungefär som att förstärka befintlig bjälklag med en extra bjälke på sidan om....
Att den inre bärlinan skruvas i den yttre, så att endast halva stolpen klyvs för att bära upp den ena bärlinan, då behövs inga bleck eller dylikt.
Ungefär som att förstärka befintlig bjälklag med en extra bjälke på sidan om....
Ett exempel
Om man sätter Ihop 2st 45x95 så fördubböar man bärigheten jämfört med 1st 45x95.
om man istället dubblar på höjden dvs. en 45x195 så fyrdubblas bärigheten.
Det är alltså alltid bättre om man kan använda en högre balk.
Om man sätter Ihop 2st 45x95 så fördubböar man bärigheten jämfört med 1st 45x95.
om man istället dubblar på höjden dvs. en 45x195 så fyrdubblas bärigheten.
Det är alltså alltid bättre om man kan använda en högre balk.
Jag tror nog förövrigt att 1st 45x170 inte motsvarar 2st 45x145.Mikael_L skrev:
I stand corrected ...
Men 1st 45x195 ger nästan lika styrka. Tror jag (mha lite överslagsräkning), och 1st 45x225 ger högre styrka än 2st 45x145 lagda bredvid varandra.
Ta inte mina snabba överslag för sanning nu, förrän minst någon till tycker jag har rätt ...
Om du köper C24-klassat virke kan du nog gå ner en dimension jämfört med vanligt oklassat brädgårdsvirke.
Om du skall gå på förslag 2, gör den högra regeln något kortare och lägg den på vänster sida så den hamnar mellan stolparna, den har ändå inget upplägg.
ang dimensioner så håller samtliga som diskuterats, men du kan få en nedböjning vid extrem tyngd som sedan kanske inte går tillbaka. Dubbla 45x170 är mitt tips, har du klenare kommer du få kommentarer på detta i all evighet ;-)
Jag tror plasttaket ger sig före konstruktionen om du skulle få en extrem snölast.
ang dimensioner så håller samtliga som diskuterats, men du kan få en nedböjning vid extrem tyngd som sedan kanske inte går tillbaka. Dubbla 45x170 är mitt tips, har du klenare kommer du få kommentarer på detta i all evighet ;-)
Jag tror plasttaket ger sig före konstruktionen om du skulle få en extrem snölast.
Klicka här för att svara