Buskfyggaren
Vi har ett avhärdningsfilter av modell Kinetico Mach 2030, installerat hösten 2022.

Aldrig haft några problem men sedan kanske början av oktober har vårat dricksvatten smakat extremt salt vid kanske 7 tillfällen, odrickbart. Spolar man kranen någon minut så försvinner det.

Är det någon som vet vad som kan orsaka detta? Vi hade VVS killen som installerade filtret här och han hittade inget fel. Det roliga är att vi är tre fastigheter som delar på samma vattenanläggning och avhärdningsfilter, men det verkar som att det bara är vi som haft detta problem.

Buskfyggaren Buskfyggaren skrev:
Vi har ett avhärdningsfilter av modell Kinetico Mach 2030, installerat hösten 2022.

Aldrig haft några problem men sedan kanske början av oktober har vårat dricksvatten smakat extremt salt vid kanske 7 tillfällen, odrickbart. Spolar man kranen någon minut så försvinner det.

Är det någon som vet vad som kan orsaka detta? Vi hade VVS killen som installerade filtret här och han hittade inget fel. Det roliga är att vi är tre fastigheter som delar på samma vattenanläggning och avhärdningsfilter, men det verkar som att det bara är vi som haft detta problem.
Vi har haft ett liknande problem efter installation av en mindre modell av samma filter. I vårt fall berodde det på luft I vattnet. Installatören hade missat att det satt en injektor på slangen i brunnen (vanligt att ha det med en hydrofor, som vi hade tidigare). Det resulterade i att filtret inte fungerade som det skulle och tillslut räckte inte backspolningen till för att rensa filtermassan. Använde extra mycket citronsyra i salttablettanken ett tag efter att injektorn togs bort. Det löste problemet.

Buskfyggaren
M Mull129 skrev:
Vi har haft ett liknande problem efter installation av en mindre modell av samma filter. I vårt fall berodde det på luft I vattnet. Installatören hade missat att det satt en injektor på slangen i brunnen (vanligt att ha det med en hydrofor, som vi hade tidigare). Det resulterade i att filtret inte fungerade som det skulle och tillslut räckte inte backspolningen till för att rensa filtermassan. Använde extra mycket citronsyra i salttablettanken ett tag efter att injektorn togs bort. Det löste problemet.
Vi har kommunalt vatten så bör inte vara något sådant hos oss.

Vad är syftet med citronsyra? Lösa upp avlagringar?

Vi har aldrig rengjort salttanken under dessa tre år som anläggningen varit i drift (blir väl lätt så när något samägs, alla tror att någon annan ska göra). Så har planerat att göra det nu i helgen, men är det något som skulle kunna orsaka problem med saltsmak i vattnet?

Vad är syftet med citronsyra? Lösa upp avlagringar?

Vi har aldrig rengjort salttanken under dessa tre år som anläggningen varit i drift (blir väl lätt så när något samägs, alla tror att någon annan ska göra). Så har planerat att göra det nu i helgen, men är det något som skulle kunna orsaka problem med saltsmak i vattnet?
Citronsyra behövs för att backspolningen, dvs rengöringen av filtermassan ska fungera bra. Vi doserar 4-5 dl citronsyra / 25kg salttabletter.

• Wow
Foliehatten3
  • Laddar…
Buskfyggaren
M Mull129 skrev:
Citronsyra behövs för att backspolningen, dvs rengöringen av filtermassan ska fungera bra. Vi doserar 4-5 dl citronsyra / 25kg salttabletter.
Ok, ingen har sagt detta tidigare till mig.Häller du bara pulvret rakt ned i tanken tillsammans med saltet eller löser du upp det i vatten först?

Ok, ingen har sagt detta tidigare till mig.Häller du bara pulvret rakt ned i tanken tillsammans med saltet eller löser du upp det i vatten först?
Jag häller i det (pulvret) samtidigt med saltet. Fråga leverantören av filtret hur mycket citronsyra det ska vara. Ni kanske behöver en del extra ett tag.

• Wow
Foliehatten3
  • Laddar…
Foliehatten3
Men, ja något med backspolningen är knas.

M Mull129 skrev:
Jag borde egentligen tacka för att någon tog upp problemen med avhärdaren.
Under en period har jag haft så fullt upp med sjukdom och dylikt, att jag glömde mata min avhärdare med citronsyra. Men någon saltsmak blev det aldrig.
(Nu sprang jag genast ifrån datorn och hällde citronsyra i behållaren.)

Citronsyran tvättar rent filtermassan (små kulor som inte syns på utsidan). När det är gjort kommer det en extra sköljning av filtermassan med rent vatten. Sen är regenerering-processen fullbordad. Då kan man tappa upp rent vatten igen.

Sen blir jag lite irriterad när någon betecknar citronsyran som ett gift, när den i själva verket används mest som ett disk- eller tvättmedel som sköljs bort med rent vatten.
(Billigaste citronsyran i en större konsumentförpackning hittar jag förresten hos ÖB: på kryddhyllan till råga på allt.)

• Gilla
  • Wow
Mull129 och 2 till
  • Laddar…
Buskfyggaren
Varför diskuterar ni detta i tråden? Starta en egen tråd istället. Totalt 17 svar i tråden, varav ett fåtal rör frågeställningen, resten är tjafs om citronsyra, citroner, rabarber och svartmögel.

Varför diskuterar ni detta i tråden? Starta en egen tråd istället. Totalt 17 svar i tråden, varav ett fåtal rör frågeställningen, resten är tjafs om citronsyra, citroner, rabarber och svartmögel.
Jag diskuterar syra för att tråden rätt tidigt kapades med alarmistisk dynga och den ville jag inte låta stå oemotsagd. Eftersom du redan hade fått konkreta och bra svar med lösning så hade väl tråden fått vila tills du testat och återkommit. Nu ”tjafsades” det under tiden som du var och handlade citronsyra. Det tjafset har hållit tråden högt uppe och gett fler chansen att hjälpa dig. Har du hunnit testa med syra än?

• Haha
Buskfyggaren
  • Laddar…
ClasseClas
Vad är det som gör att ett avhärdningsfilter behövs för kommunalt vatten i Sthlmstrakten?

Buskfyggaren
ClasseClas ClasseClas skrev:
Vad är det som gör att ett avhärdningsfilter behövs för kommunalt vatten i Sthlmstrakten?
Bor i uppsalatrakten nu mera.

Foliehatten3 Foliehatten3 skrev:
Men, ja något med backspolningen är knas.
Ja, verkar så. De gånger jag varit ned och kikat på filtret samtidigt som vattnet varit salt har backspolningen varit igång. Får fortfarande inte ihop dock att det bara är vi som får salt i vattnet men inte de andra två fastigheterna.

Redigerat:
Foliehatten3
Bor i uppsalatrakten nu mera.

Ja, verkar så. De gånger jag varit ned och kikat på filtret samtidigt som vattnet varit salt har backspolningen varit igång. Får fortfarande inte ihop dock att det bara är vi som får salt i vattnet men inte de andra två fastigheterna.
Låter mysko

Helt klart är att det behövs en expert/fackman för att åtgärda denna avhärdare!

Min egen avhärdare är av ett helt annat märke (Olympia). Medan regenereringen - backspolningen pågår, får jag inte ut en droppe vatten ur kranarna! När jag jämför informationen på displayen med bruksanvisningen, ser jag hur långt regenereringen har kommit. Först när regenereringen är färdig, kan jag få kranvatten igen.
Bland inställningarna har jag valt att varje regenerering skall avlutas med en backspolning.

Just nu ligger citronsyran kvar där jag lade den häromdagen. Men jag ser på volym-mätaren att avhärdaren startar en regenerering/backspolning ganska snart, förmodligen under den kommande natten, klockan 5:30.

Jag har också möjlighet att starta processen omedelbart: det finns en särskild knapp för det.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.