Ett körsbärsträd med blad täckta av små svarta insekter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Prydnadskörsbärsträd med blad täckta av små svarta insekter, liknande knott, under klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett av våra relativt nyplanterade körsbärsträd (prydnadskörsbär) har fått sjuka mängder med några svarta små insekter.
Det ser ut som riktigt små knott som ser ut att ha vingar. Vad kan det vara?

Jag har besprutat med såpavatten ett par dagar och det ser ut att ha stoppat upp det.

Det uppstod nästan över en natt... 😯

Bladlöss? Brukar blåsa av dem med vattenslangen varje kväll så ger de sig efter ett tag. Såplösning utomhus kan göra att bladen bränns i solen

• Gilla
anders07 och 1 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Bladlöss? Brukar blåsa av dem med vattenslangen varje kväll så ger de sig efter ett tag. Såplösning utomhus kan göra att bladen bränns i solen
Jag har varit lite rädd att sprida dem genom att blåsa på med slangen... 😬

anders07 anders07 skrev:
Jag har varit lite rädd att sprida dem genom att blåsa på med slangen... 😬
De klarar sig inte om de hamnar i gräsmattan.

• Gilla
anders07
  • Laddar…
Jag kör också bort dem med vattenslangen. De blir mat till fåglar och andra insekter. I de allra flesta fall gör de ingen större skada men de ser lite äckliga ut.

Hos mig så bär myrorna bladlössen till min fläder och "farmar" dem. Trädet klarar sig, även om det ser tråkigt ut.

Just i år verkar det vara rätt mycket svarta bladlöss hos mig, jag har fått kraftiga angrepp på mina björnbär som aldrig drabbats tidigare. I de stora träden så märks dock inte angreppen i praktiken.

Om man nu insisterar på att såpa väljer man en mulen dag och vattensprutar av såpan redan efter ett par korta timmar.

Jag får lätt sådana här otyg på vissa Dahliasorter och då kan man inte hårdspruta som på träd och buskar.

• Gilla
anders07
  • Laddar…
Om ni skall spruta såpa, gör det på kvällen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.