Hej, flyttade soffan för att komma åt att dammsuga när jag upptäckte något som jag först bara trodde var något vi råkat spilla men visade sig inte vara löst utan sitter fast i parketten. Misstänker svartmögel men vet inte varför det skulle sprida så på det viset runt möbelfoten och inget alls under vägglisterna.
Vi har haft en mindre invasion av myror tidigare några gågnger men inte värre än att det löstes med myrmedel. Kanske kan vara myrspill?
Någon som sett något liknande tidigare?
Vi har haft en mindre invasion av myror tidigare några gågnger men inte värre än att det löstes med myrmedel. Kanske kan vara myrspill?
Glömde bifoga bilder.M motorn skrev:Hej, flyttade soffan för att komma åt att dammsuga när jag upptäckte något som jag först bara trodde var något vi råkat spilla men visade sig inte vara löst utan sitter fast i parketten. Misstänker svartmögel men vet inte varför det skulle sprida så på det viset runt möbelfoten och inget alls under vägglisterna.
Det är ju knappast vanlig smuts, hade det varit så enkelt hade jag väl knappast startat en tråd för det eller hur.Jonatan79 skrev:
Det kanske är svårt att se men det sitter verkligen fast i parketten, jag har skrubbat med en fuktad trasa till ingen nytta. Provade med ättika också, inte så bra för golvet men tar ju död på mögel om det nu är mögel. Nästa steg är att slipa bort det men jag ville först höra om någon kände igen det och hade något bra tips.
Det är vardagsrummet det handlar om som både är ventilerat och uppvärmt. Platsen med detta "ingrodda smuts" ligger ut mot en yttervägg och det är förresten betonggrund under parketten. Det syns förvisso inte på bilderna men det finns inget av detta "smuts" under vägglisterna vilket är lite märkligt om det nu är mögel.Jonatan79 skrev:
Nej inget som spillts vilket vi är säkra på för just det stället sitter vi knappt på och än mindre när vi äter och dricker. Hade det varit något som spillts borde det dessutom vara koncentrerat på ett ställe vilket det inte är. Det finns lite utspritt utmed väggen cirka en meter men med nästintill rena stycken emellan.Jonatan79 skrev:
Edit: stavfel
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 199 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 199 inlägg
Kan det vara så att det blir så kallt där längs ytterväggen (när det har varit som kallast ute) att fukten i luften kondenserar och tar åt sig damm som sen torkar fast?M motorn skrev:
Jag har sett det i kring friskluftsventiler som sitter på väggen.
Mögel behöver både fukt och näring för att kunna växa till. Näring är någon sorts organiskt material, hudceller, matrester etc.
Kan ju inte utesluta det helt men vi bor i malmö där det inte blir sådär värst kallt samtidigt är det bara på en liten del och dessutom inte ens där friskluftsventilen sitter utan tvärtom.BirgitS skrev:
Kan det vara så att det blir så kallt där längs ytterväggen (när det har varit som kallast ute) att fukten i luften kondenserar och tar åt sig damm som sen torkar fast?
Jag har sett det i kring friskluftsventiler som sitter på väggen.
Mögel behöver både fukt och näring för att kunna växa till. Näring är någon sorts organiskt material, hudceller, matrester etc.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 199 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 199 inlägg
Kanske köldbrygga i golv-vägg-vinkeln?
Det i kombination med att luftflödet längst in under en soffa är mycket litet. Se om det upphör om du ställer soffan 10 cm från väggen. Eller mät med en IR-kamera för att ta reda på om det är lägre temperatur där.
Det i kombination med att luftflödet längst in under en soffa är mycket litet. Se om det upphör om du ställer soffan 10 cm från väggen. Eller mät med en IR-kamera för att ta reda på om det är lägre temperatur där.
Nej vi ha inte torkat någonstans och ja det är konstigt att det inte finns något på golvlisten, antar att det var det du menade. Undersökte inte foten jättenoga men av det jag såg fanns det inget på den men jag ska ta en närmre titt där med.Jonatan79 skrev: