Skall bygga en platsbyggd bokhylla (ikea hacks) och behöver lite belysning i hyllan. Antingen så hade jag tänkt sätta en spot under varje hyllplan eller ledlister bakom dekorlisterna på framsidan.
Skickar med två bilder för att visa mina tankar.
Någon som gjort något liknande och kan dela med sig av lite erfarenheter?
Vart kan man hitta sådana där små-små spottar till hyllplanen? Bra om du är dimbara förstås och att man kan dimma dom till väldigt lite ljus också
Ledlister är också ett alternativ men vet inte om det blir för mycket att ha ledlister bakom dekorlisterna, kanske lyser upp väldigt.
Sedan två bilder på hur jag gärna vill att ljuset skall vara i hyllan, ingen aning om hur dom gjort.
Skickar med två bilder för att visa mina tankar.
Någon som gjort något liknande och kan dela med sig av lite erfarenheter?
Vart kan man hitta sådana där små-små spottar till hyllplanen? Bra om du är dimbara förstås och att man kan dimma dom till väldigt lite ljus också
Ledlister är också ett alternativ men vet inte om det blir för mycket att ha ledlister bakom dekorlisterna, kanske lyser upp väldigt.
Sedan två bilder på hur jag gärna vill att ljuset skall vara i hyllan, ingen aning om hur dom gjort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det sitter LED-strip ( metervara ) bakom en bredare list i framkant på tvärväggen, då blir det helljus in mot bakre väggen, är bäst så ,annars blir det mycken skugga under nästa hylla som du kryssat på andra fotot,. Går att dimmra dom . t .o. m byta färg på en del , allt från en dosa i handen
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Prydnadsföremål bör nog belysas framifrån om man ska se dem ordentligt. Med spottar i mitten av hyllplanet är det risk för att föremål syns dåligt, det blir motljuseffekt.
VI har ett vitrinskåp med en ledlist i en hörnprofil längs framkanten av skåpets toppskiva som då lyser snett inåt. Det har en glashylla så det räcker med en ledlist för att lysa upp föremålen på båda hyllplanen. Måste dimmas annars lyser det upp hela rummet.
Det kanske är denna profil: https://www.xcen.se/aluprofil-h-trekant-30-60gr-16x16mm
Vitlackad så den smälter in i skåpet.
VI har ett vitrinskåp med en ledlist i en hörnprofil längs framkanten av skåpets toppskiva som då lyser snett inåt. Det har en glashylla så det räcker med en ledlist för att lysa upp föremålen på båda hyllplanen. Måste dimmas annars lyser det upp hela rummet.
Det kanske är denna profil: https://www.xcen.se/aluprofil-h-trekant-30-60gr-16x16mm
Är lite trög nu, men är inte riktigt med på vart ledlisten sitter som du beskriverJ jonaserik skrev:
har du en bild på det du beskriver?BirgitS skrev:
Prydnadsföremål bör nog belysas framifrån om man ska se dem ordentligt. Med spottar i mitten av hyllplanet är det risk för att föremål syns dåligt, det blir motljuseffekt.
Det kanske är denna profil: [länk]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Inte så lätt att få det att synas men det är en vinklad list innanför skenorna för glasluckorna:K kotten33 skrev:
Logga in
Skapa konto
När man ser det framifrån så tänker man inte på vinkellisten. Led-listen är sen monterad diagonalt så att det lyser snett nedåt.
Klicka här för att svara