3 268 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Ger små spottar tillräckligt ljus?
Vi har fått lite motsägelsefulla uppgifter från två olika firmor vi anlitat för att renovera vårt badrum. Jag vill gärna ha spottar i taket, men den första firman avrådde från det då man skulle vara tvungen att sänka taket så mycket (15 cm om jag inte minns fel), för att kunna sätta in spots som var tillräckligt bra/ljusstarka. De spottar som krävde mindre taksänkning skulle inte räcka: "De mer eller mindre bara glöder lite"
Den andra firman däremot föreslog att vi bara sänker 7 cm och sätter in just sådana spottar som den första firman avrådde från... Badrummet är ganska avlångt, ca 1,5 * 3,5 m2, och han föreslog att vi sätter in 6 spottar.
Har någon någon erfarenhet av dessa mindre spottar, ger de tillräckligt ljus eller är det som den första firman hävdar?
Vem i hela världen ska man lita på?
/Jowe
Den andra firman däremot föreslog att vi bara sänker 7 cm och sätter in just sådana spottar som den första firman avrådde från... Badrummet är ganska avlångt, ca 1,5 * 3,5 m2, och han föreslog att vi sätter in 6 spottar.
Har någon någon erfarenhet av dessa mindre spottar, ger de tillräckligt ljus eller är det som den första firman hävdar?
Vem i hela världen ska man lita på?
/Jowe
Men mindre spots antar jag att du menar 12V spottar. Dessa ger ju förstås lite mindre ljus, och det beror ju på vilket behov du själv har på badrumsbelysning, en smaksak helt enkelt. I ett badrum kan jag personligen tycka att det kan vara bra även med en ytterligare ljuskälla ovanför handfat eller vid en ev spegel. Men i taket, som rumsbelysning tycker jag gott och väl det kan räcka med 12V spottar. Hur mycket ljus behöver man när man går på toa, eller duschar eller vad man nu gör?
Jag har en kompis som i sitt badrum, kök, vardagsrum och sovrum satt in uteslutande 12V spottar. Han har sänkt taket med 10 cm och sedan satt in 15 spottar i vardagsrummet på 20 kvm. Detta räcker till att lysa upp som vanlig rumsbelysning.
Men som sagt, om du vill ha punktbelysning så skulle jag satsa på en kompletterande ljuskälla som kanske går på egen slinga. 6 spottar låter bra i antal tycker jag...
Jag har en kompis som i sitt badrum, kök, vardagsrum och sovrum satt in uteslutande 12V spottar. Han har sänkt taket med 10 cm och sedan satt in 15 spottar i vardagsrummet på 20 kvm. Detta räcker till att lysa upp som vanlig rumsbelysning.
Men som sagt, om du vill ha punktbelysning så skulle jag satsa på en kompletterande ljuskälla som kanske går på egen slinga. 6 spottar låter bra i antal tycker jag...
Det funkar fint med 12 voltare som mysbelysning men inte som allmänbelysning. Jag har satt in 6 stycken i mitt badrum samt en vanlig taklampa. När det är mys i badkaret så är endast spottarna på och när man skall fixa till sig och se ordentligt då är den vanliga också tänd. Ytterligare en fördel med 12 voltare är att man kan sätta den i taket ovanför duschen (förutsatt att det är kaplsingsklass IP44). Det hittar du ingen 220 voltare till...
Tråden är lite gammal men lånar den ändå.
Jag satte 6 x 50 W med 230V till 10 kvm2 badrum sen kompletterade jag med en dimmer.
Allt är IP44 klassat och ger ett riktigt bra ljus.
Jag har en direkt ovanför duschen och det är inga probs.
Min kompis som är elektriker kopplade in det och rekommenderade 230V lösningen från början med benämningen det är bara onödigt med transformatorer och trams som ligger ivägen.
Jag satte 6 x 50 W med 230V till 10 kvm2 badrum sen kompletterade jag med en dimmer.
Allt är IP44 klassat och ger ett riktigt bra ljus.
Jag har en direkt ovanför duschen och det är inga probs.
Min kompis som är elektriker kopplade in det och rekommenderade 230V lösningen från början med benämningen det är bara onödigt med transformatorer och trams som ligger ivägen.
Jag föredrar att satsa på olika belysningsslingor. Jag har moterat en sk stjärnhimmel med 5 W spottar i taket, vilket ger ett behagligt "kvällsljus" som är skönt vid bad. Som vanlig belysning har jag däremot valt 20 W spottar (4 St) i tak i kombination med 10 W skåpsbelysning.
Ett tips är att testa innan, genom att fästa spottarna tillfälligt i taket och se vad de levererar. Blir det förmycket ljus finns ju alltid dimmers eller som jag gjorde, bytte till svagare lampor.
Istället för att sänka taket massor, skruvade jag upp rostfria plåtskivor under alla spottar med en luftficka mot det gamla innertaket. Dessa leder effektivt bort värme. (den lilla som blir)
Ett tips är att testa innan, genom att fästa spottarna tillfälligt i taket och se vad de levererar. Blir det förmycket ljus finns ju alltid dimmers eller som jag gjorde, bytte till svagare lampor.
Istället för att sänka taket massor, skruvade jag upp rostfria plåtskivor under alla spottar med en luftficka mot det gamla innertaket. Dessa leder effektivt bort värme. (den lilla som blir)
Hejsan!
Jag som är elektriker tror inte det kandlade om 230v eller 12v när dom sa "små" spotar. Om du sänker taket endast 5-6cm så kan man inte sätta den "vanligaste" storleken, dvs den som är lika stor (måttmässigt) oavsett volt pga. avståndet uppåt till brännbart material.
Då finns det en annan typ, även denna 12v som får fällas in direkt mot brännbart material om man vill, för att denna är så pass värmeisolerad uppåt. MEN! För att klara det så måste en mindre ljuskälla användas och denna ger inte allt lika bra ljus. Denna typ av spot är lämplig i möbler eller under överskåpen i köket t.ex.
Inte för att belysa ett rum. Precis som någon skrev så vill man ju ibland faktiskt ha bra med ljus, tex. när man städar. Jag har varit hos många kunder som själv köpt sitt material för att spara pengar och när man kommer dit så ska det bara monteras upp. I efterhand så säger de flesta " oj, jag trodde det skulle bli mer ljus ". Gör inte det misstaget.
Mvh daniEL
Jag som är elektriker tror inte det kandlade om 230v eller 12v när dom sa "små" spotar. Om du sänker taket endast 5-6cm så kan man inte sätta den "vanligaste" storleken, dvs den som är lika stor (måttmässigt) oavsett volt pga. avståndet uppåt till brännbart material.
Då finns det en annan typ, även denna 12v som får fällas in direkt mot brännbart material om man vill, för att denna är så pass värmeisolerad uppåt. MEN! För att klara det så måste en mindre ljuskälla användas och denna ger inte allt lika bra ljus. Denna typ av spot är lämplig i möbler eller under överskåpen i köket t.ex.
Inte för att belysa ett rum. Precis som någon skrev så vill man ju ibland faktiskt ha bra med ljus, tex. när man städar. Jag har varit hos många kunder som själv köpt sitt material för att spara pengar och när man kommer dit så ska det bara monteras upp. I efterhand så säger de flesta " oj, jag trodde det skulle bli mer ljus ". Gör inte det misstaget.
Mvh daniEL
DRX skrev att han hade en spot rakt ovanför duschen.
Är det några speciella regler som gäller för att få ha det?. Brukar det inte vara "elfritt" område i duschen?
Jag antar att det är en speciell typ av spot med någon IP klass? 12v kanske?
Jag skulle väldigt gärna ha belysning i duschen så att man ser vad man håller på med.
Är det några speciella regler som gäller för att få ha det?. Brukar det inte vara "elfritt" område i duschen?
Jag antar att det är en speciell typ av spot med någon IP klass? 12v kanske?
Jag skulle väldigt gärna ha belysning i duschen så att man ser vad man håller på med.
Vad är det för märke på dina våtrumsklassade 220volts-spottar och var har du köpt dem?
Här säljer dom små spottar.Dani [EL skrev:]Hejsan!
Mvh daniEL
http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=5899
Tror ni dom ger för lite ljus för ett badrum?
det står ju att dom går att ha i badrum?
dom ger 20W men glaset är ju frostat så man får ju inte samma ljus som med klarglas, fast man vill kanske inte ha pumptbelysning i badrummet.
nån som has denhär typen av spotar?
Klicka här för att svara