Håller på att renovera en gammal drillborr och behöver några fjädrar till chucken. Någon som kan tips om var jag kan hitta det? Diameter ca 3mm längd ca 10mm. Försökte med en slaktad kulspetspenna men den var lite för stor.
/B

försökte googla fram nåt senskt men hittade inte. Jag har för mig att jag sett en butik men kommer inte ihåg var :-(. Nåt google resultat sade nåt om att biltema hade en fjäder sats. Utomlandsgoogling gav denna i UK kanske har rätt sort? http://www.assocspring.co.uk/ ?

Det heter skruvfjädrar. Det finns även något som heter spiralfjädrar, men de ser ut som spiraler. Det blir lättare att söka om man använder rätt sökord.

Är det inner- eller ytterdiametern som ska vara 3mm? Kanske har något i gömmorna :)

phl skrev:
Är det inner- eller ytterdiametern som ska vara 3mm? Kanske har något i gömmorna :)
Mätte lite noggrannare och kom fram till att ytterdiametern ska va ca 3.5mm (max 3,7)
Finns det något i gömmorna vore det toppen!
/B

Det enda jag hittade i form av "tryckfjädrar" (motsatsen till "dragfjäder" i min värld) var en med ytterdiameter 3,1mm. Den var ganska hård. Om den kan vara till någon nytta så kan jag posta den i morgon.

phl skrev:
Det enda jag hittade i form av "tryckfjädrar" (motsatsen till "dragfjäder" i min värld) var en med ytterdiameter 3,1mm. Den var ganska hård. Om den kan vara till någon nytta så kan jag posta den i morgon.

Tack för erbjudandet och för letandet! Jag beställer nog en liten påse från Ironbill som verkar ha lämplig storlek istället.
/B

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.