Hej!

Håller på med ett litet hus och ska ha en bärlina som takstolarna vilar på men inser att jag vet inte hur man jackar ur reglarna på ett bra sätt för att fälla in bärlinan.

Det bästa jag kommer på är att använda fogsvansen men det blir många meter handjagande och dessutom brukar jag ha problem att såga rakt med fogsvansen vilket är viktigt här då jag vill ha det vågrät och rak bärlina. Inbillar mig att man ska vara noggrann för att undvika snedbelsatningar i onödan.

Finns någon smart lösning? funderar på att lägga upp alla reglar och köra vågräta snittet med cirkelsåg (borde kunna gå i kapgeren också), men det lodräta snittet?

Det ska fällas in en 45x145 i en 45x95 reglar typ så här, fast lite djupare.

Urjackad regel.JPG

Bilden lånad från http://www.randek.com/se/maskiner-u...kning-foer-baerlina-urhakning-urhakningssaag/ som har en fin maskin för ändamålet som jag hade köpt om jag tänkt mig serieproduktion.

En cirkelsåg med ett sidoanhåll på? Så gjorde jag iaf.

Sidoanhållet borde funka när man har en bunt reglar (har aldrig använt det) ska fundera på den lösningen.

Massor med snitt/regel och sen stämjärn?

• Gilla
Pliv
  • Laddar…
Jag ska bygga garage nästa år och planerar nu för fullt. Uttag för bäring kommer jag att göra genom att lägga upp alla reglar jämt, på skenan och sedan såga 45mm djupt genom alla på en gång. Då blir höjden korrekt/lika och sedan märka på och ta det långa snittet med sticksåg. Det bör bli rakt nog.
Som jag ser det är höjden viktigast så bärlinan ligger stabilt.

Mikael_L
pjodden skrev:
Jag ska bygga garage nästa år och planerar nu för fullt. Uttag för bäring kommer jag att göra genom att lägga upp alla reglar jämt, på skenan och sedan såga 45mm djupt genom alla på en gång. Då blir höjden korrekt/lika och sedan märka på och ta det långa snittet med sticksåg. Det bör bli rakt nog.
Som jag ser det är höjden viktigast så bärlinan ligger stabilt.
Så gjorde jag. Men jag tog nog bara vanliga handcirkeln, inte sånksåg med skena för det 45mm djupa snittet genom alla reglarna. Och jag sågade nog på fri hand mot den ritade linjen.
Klämde ihop hela bunten med reglar med en tving först.

Alltså jag minns inte riktigt helt säkert, men så vill jag minnas att jag gjorde.
Man ritar en linje och sen har man skyddsglasögon och kollar noga där klingan bearbetar materialet längs linjen så blir det garanterat tillräckligt bra. 1mm diff lär knappast påverka huset märkbart. ;)

Jag ritade också upp för det långa lodräta snittet (en hultafors vinkelhake är trevligt nog exakt 45mm bred, som reglarna (bärlinan) är) och sågade det med sticksågen. Inte heller här är det svårt att få tillräckligt bra, bara sticksågen är av hyfsad kvallisort och bladen likaså.
Jag körde med ett blad som nuddat i en spik/skruv och blivit lite ovasst på några tänder på ena sidan, ja då blev det inte 90° rakt snitt längre. :|
Så använd ett fräscht och bra blad, kolla någon regel då och då att snittet verkligen är 90° hela vägen.

Jag har sett snickare arbeta i lag om två, en gör första snittet med kap och gersågen och den andra renkapar med klyvsågen.

Definitivt inte lika seriöst och bra resultat som de förslag tidigare i tråden, men snabbt gick det :)

Jag har bara spikat, iof en plank vågrätt ovanpå också och takstolarna ovanför de stående reglarna.
Med hammarbandet utanpå kommer de att liva med spikreglarna längre ned på väggen.

Protte

Lättast är om du har en cirkelsåg eller ännu hellre en sänksåg med skena. Såga först alla reglar i rätt längd med hjälp av en kap och gersåg, tillverka ett längdstopp så alla reglar blir lika långa. Lägg ihop reglarna, rita ut med vinkelhake var urtaget ska vara och lägg skenan eller en list att styra emot ifall du har cirkelsåg. Ställ in djupet på sågen och såga ett snitt lika på alla. Ställ sen in hur mycket du såga ut från regeln på en bordscirkelsåg och såga bort biten.
blir mycket exakt och bra!

• Gilla
DSM
  • Laddar…
C ChrisseE skrev:
Lättast är om du har en cirkelsåg eller ännu hellre en sänksåg med skena. Såga först alla reglar i rätt längd med hjälp av en kap och gersåg, tillverka ett längdstopp så alla reglar blir lika långa. Lägg ihop reglarna, rita ut med vinkelhake var urtaget ska vara och lägg skenan eller en list att styra emot ifall du har cirkelsåg. Ställ in djupet på sågen och såga ett snitt lika på alla. Ställ sen in hur mycket du såga ut från regeln på en bordscirkelsåg och såga bort biten.
blir mycket exakt och bra!
Väcker liv i en gammal tråd.

En fundering när man gör snittet med bordscirkelsågen kör man då så att hela träbiten lossnar?
Jag tänker om man kör så så blir ju sågsnittet kvar på andra sidan regeln eftersom klingan är rund.
Har detta någon betydelse eller ska man ta sticksågen sista biten?

P
J JED skrev:
Väcker liv i en gammal tråd.

En fundering när man gör snittet med bordscirkelsågen kör man då så att hela träbiten lossnar?
Jag tänker om man kör så så blir ju sågsnittet kvar på andra sidan regeln eftersom klingan är rund.
Har detta någon betydelse eller ska man ta sticksågen sista biten?
Vi kör så hela biten ramlar av, är du petig så kan du handsåga eller såga med sticksåg det sista men det har ingen betydelse om det är inbyggt i en vägg..

Rejäl skrev:
Vi kör så hela biten ramlar av, är du petig så kan du handsåga eller såga med sticksåg det sista men det har ingen betydelse om det är inbyggt i en vägg..
Tack för svaret. Går ju mycket snabbar då.

P
J JED skrev:
Tack för svaret. Går ju mycket snabbar då.
Yes och har noll betydelse..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.