Varför skulle de låta kostnaderna skena iväg för att skrämmas när det ändå oftast blir en förlikning?

F
markanläggaren markanläggaren skrev:
Varför skulle de låta kostnaderna skena iväg för att skrämmas när det ändå oftast blir en förlikning?
helvete, är det lagligt att var hur naiv som helst? Tror du eventuellt att det kan vara ett tungt påtryckningsmedel för att acceptera just en förlikning fast man har mycket bra förutsättningar att vinna just för att man riskerar företagets skenande juristkostnader på en miljon vid förlust?

@Elina Blom Westergren har ni försökt få någon kommentar från Elda centralt eller från den aktuella butiken?

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
helvete, är det lagligt att var hur naiv som helst? Tror du eventuellt att det kan vara ett tungt påtryckningsmedel för att acceptera just en förlikning fast man har mycket bra förutsättningar att vinna just för att man riskerar företagets skenande juristkostnader på en miljon vid förlust?
För att anknyta till detta fall. De har alltså låtit sina juridiska kostnader skena till 500 000 för att skrämma motparten till en förlikning för att de inte vill att motparten ska vinna ca 80 000?

Unikt namn
markanläggaren markanläggaren skrev:
För att anknyta till detta fall. De har alltså låtit sina juridiska kostnader skena till 500 000 för att skrämma motparten till en förlikning för att de inte vill att motparten ska vinna ca 80 000?
Denna historia kommer alla framtida kunder som hamnat i tvist med butiken att hitta.
Man ställer sig då frågan är det värt 350k att ta detta till rätten och riskera uppåt en miljon vid förlust.
...eller skiter man i det och behåller sin sunkiga panna och går vidare i livet....?

Det räcker ju då med att 10 missnöjda kunder inte bråkar för att butiken ska göra "vinst".

• Gilla
Pergoteborg
  • Laddar…
C
Unikt namn Unikt namn skrev:
Man ställer sig då frågan är det värt 350k att ta detta till rätten och riskera uppåt en miljon vid förlust.
...eller skiter man i det och behåller sin sunkiga panna och går vidare i livet....?
Problemet är att få ser detta framför sig i början av en process. Sen när man väl kommit en bit in och bränt, låt säga 100', så är känslan istället att man inte kan lägga sig nu när man redan lagt in så mycket och det kanske bara är en liten bit kvar. Sen när det dragit iväg ordentligt blir man rejält skitnödig och sliten, men det är så dags då.

Sen var det väl i just detta case så att Johan erbjöd sig att lägga sig rätt tidigt, men det budet accepterades inte av Elda-butiken(?)

Men jag fattar inte, i artikeln står att Johan fick en ny kamin, men han själv :säger att han inte är nöjd med det estetiska och ska försöka fixa kaminen? Var han inte heller nöjd med ersättningskaminen?

P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag tänker då aldrig sätta min fot i en elda-butik igen.
71 gillamarkeringar (+1 till snart).

Nu blir väl Byggahus stämda av Eldabutiken i Haninge. :p

P
T Thex skrev:
Jag har tyvärr samma känsla och har suttit i en ännu värre sits; en nybyggd villa där entreprenören vägrar åtgärda 80+ fel och istället stämmer för utebliven betalning..
Vilken entreprenör handlar det om? Så vi vet vilken vi ska undvika.

P
F fsn skrev:
Har kompenserat mig själv mentalt genom att lägga mig i diskussioner på en mässa där jag talade om för kunder att det dom sålde var skit... Barnsligt som bara den men bra terapi att se dom förlora kunder.
Nej, det var inte barnsligt. Det var bra konsumentupplysning.

P
D Daniel 109 skrev:
Det är möjligt att den rök in. Men det betor ju i så fall på för dåligt drag. Inte på att luckan är dålig. Nu verkar han ju installerat rökgasfläkt, så uppenbarligen har även TS insett att det var ett problem.
Var rökgången installerad av någon annan än Eldabutiken i Haninge?

P
P PiaHelena skrev:
Att den läcker rök ur luckan är bara okunnighet i att elda. Man måste ha drag i skorstenen först.
Med torr ved blir det bäst drag i skorstenen när jag har luckan på glänt när jag börjar elda. Det ryker inte in då.
Jag har en Handöl braskamin.

(Med fuktig ved kan det ryka in hur mycket som helst).

P
TorpAnders TorpAnders skrev:
Kan inte nog understryka att gå inte till tinget om det inte är absolut livsavgörande.
Om man blir stämd måste man faktiskt infinna sig i rätten.

P
M MartinP666 skrev:
ARN har ju sin svarta lista
ARN har ingen svart lista. Däremot publicerar Råd & Rön en lista över bolag som inte följer ARNs rekommendationer.

• Gilla
MartinP666
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Med torr ved blir det bäst drag i skorstenen när jag har luckan på glänt när jag börjar elda. Det ryker inte in då.
Jag har en Handöl braskamin.

(Med fuktig ved kan det ryka in hur mycket som helst).
Beror också på om du har en bostad med undertryck i eller inte...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.