Byggahus.se
Hej!

Har hamnat i en lite knepig situation i vårt byggprojekt och ställer hoppet till Byggahus samlade bygglovsexpertis

Vi genomför en större renovering/tillbyggnad av vårt vinkelhus. Hela renoveringen finns på ett bygglov, med facit i hand borde detta ha delats upp på två olika bygglov.

Planen var att göra etapp ett klar och sedan gå på etapp två. Vår KA trodde att vi kunde få ett interimistiskt slutbesked på etapp ett men vår byggnadsinspektör höll inte med. Efter egna undersökningar så förstår jag BIs resonemang om att det inte är så ett interimistiskt beslut används.

Nu är vi nästan klara med etapp ett och behöver flytta in i den delen av huset för att kunna fortsätta renovera (t ex finns köket idag i den delen, på ritning markerat som sovrum)
Förslaget från BI är att färdigställa den här etappen, få slutbesked och sedan ansöka om nytt bygglov för etapp två. För med sig mycket extra administration och kostnader med bygglovsansökningar och ny kontrollplan mm.
Jag gissar att det är enda vägen framåt men vill ändå gärna kasta ut frågan.

Bifogar en liten ritning, grönmarkerat är den biten vi är klara med.

Tack för hjälpen!
 
  • Ritning av vinkelhus med grönmarkerad del som signalerar den färdigställda etappen i byggprojektet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förstår inte varför interimistiskt inte skulle vara ett alternativ. Vi har ofta ett bygglov för 3 separata huskroppar när vi utvecklar egna projekt på jobbet. Då söker vi interimistiskt inför varje hus inflyttning.
Vilken kommun är detta?
 
Tack @falkn, Höganäs kommun.
Byggnadsinspektören hävdar att interimistiskt besked bara kan ges om det saknas mindre saker som t ex något papper i kontrollplan. Inte för att ge slutbesked på en del i bygglovet.
 
Se om det går att ändra bygglovet så de delar som inte är klara blir förråd istället. Sen när tid och ekonomi finns gör ni en anmälan om ändring från förråd till boyta.
Funkade för mig när vi inte hade råd att göra klart övervåningen.
(Boytan behöver uppfylla alla tillgänglighetskrav för att det här ska vara möjligt)
 
  • Gilla
jgn832
  • Laddar…
J jgn832 skrev:
Tack @falkn, Höganäs kommun.
Byggnadsinspektören hävdar att interimistiskt besked bara kan ges om det saknas mindre saker som t ex något papper i kontrollplan. Inte för att ge slutbesked på en del i bygglovet.
Det stämmer inte. Dock har ju kommunen trumf i denna frågan. I mindre kommuner gör de ofta som de vill.
 
J jgn832 skrev:
Tack @falkn, Höganäs kommun.
Byggnadsinspektören hävdar att interimistiskt besked bara kan ges om det saknas mindre saker som t ex något papper i kontrollplan. Inte för att ge slutbesked på en del i bygglovet.
Så är tanken att interimistiskt slutbesked ska användas, det kan vara småsaker som ska fixas till innan slutbesked ges, intyg mm. Det brukar kunna vara sådana saker som inte kan orsaka någon skada för dem som ska flytta in.
 
Vi fick interimistiskt slutbesked för nedervåningen när vi byggde ut, då kvarstod hela övervåningen med extra sovrum och extra badrum. För vår kommun gällde att huset skulle ha de nödvändiga delarna för att vara beboeligt, dvs kök, badrum och sovrum klart.
 
  • Gilla
Pata78
  • Laddar…
Vi fick interministiskt slutbesket för huset då garaget skulle jag bygga själv. 3 år senare ansökte jag om slutgiltigt slutbesked. Så garage kan man göra så med.
 
Inga problem att få interimistiskt slutbesked för liknande saker i flera andra kommuner, så länge man har en bra motivering. Sedan finns det vissa byggnadsinspektörer som verkar ha gjort det till sin grej att vara överjävligt nitiska. Tyvärr har du nog råkat ut för en sån och då är det svårt att nå framgång.
 
Ett "delslutbesked" kan vara ett alternativ. Så här skriver Boverket:
Slutbesked vid projekt i flera etapper
Om en byggåtgärd ska genomföras i flera etapper kan det vara lämpligt att separata interimistiska slutbesked eller slutgiltiga slutbesked upprättas för varje enskild etapp. Då bör det även finnas en kontrollplan för varje etapp. Alternativt kan det finnas en enda kontrollplan för alla etapperna men då måste den vara uppbyggd så att det framgår vilka kontroller som ska ingå i varje etapp.
 
  • Gilla
jgn832
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.