Byggahus.se

Slutbesiktning av nytt hus?

1. K
    Medlem · 3 inlägg

Kerstin Andersson1

Medlem
    Vi har köpt ett hus byggt 2019 och slutbesiktning är inte gjord, är det viktigt Att den görs i så fall varför?

2. H
    Nybyggare · Stockholm · 36 inlägg

Hedberge

Nybyggare
    Någon får gärna rätta mig om jag har fel här men som jag förstår det så är slutbesiktningen till för att avsluta entreprenaden. Alltså ansvaret överlämnas till den som beställt bygget(byggherren).

Så fööjdfrågan blir har du köpt huset av en privatperson eller ett företag som byggt huset?
    Har du fått några papper som beskriver när garantidtiden började gälla eller går ut?

3. K
    Medlem · 3 inlägg

Kerstin Andersson1

Medlem
    Sorry menade 2 års besiktningen har köpt huset av de som byggde det, privatpersoner. Är det något man ska tänka på om det?

4. H

Hedberge

Nybyggare
    2 års besiktningen gör man för att upptäcka fel som ska tas om hand av garantin. Alltså den ska göras inom 2 år från söutbesiktningen. Så du kan säga till entreprenören detta är fel åtgärda det enlogt garantin.

Vet ej vad som händer om det ej är gjort inom 2 år. Gissningsvis ska det gå på nybyggnadsförsäkringen om sådan finns.

5. K
    Medlem · 3 inlägg

Kerstin Andersson1

Medlem
    Måste inte de som byggde huset ha gjort den innanhuset såldes?

6. H

Hedberge

Nybyggare
    Det finns nog inte något som tvingar dem att göra den besiktningen. Så dem måste nog inte ha gjort den.
    Men det är bra att göra den enligt skäl ovan.

Besiktning man gör vid försäljning brukar man kalla överlåtelsebesiktning tror jag.

7. K
    Självbyggare · Skåne · 2 499 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Vi har byggt eget hus själva och det med tvåårsbesiktning är något man bara gör om man har garanti från en entreprenör. Vad jag förstått är det alltså inte något kommunen eller boverket kräver och tämligen meningslöst för privatpersoner som ju inte riktigt kan ha garantiåtagande till sig själva.

Som tidigare skrivit så bör ni göra en överlåtelsebesiktning inför överlåtelsen där fel som kan åtgärdas anteckans och ansvaret klargörs i köpekontraktet.

Edit: Egentligen behöver de inte ha gjort någon slutbesiktning heller, i vårt bygge hade vi ett slutsamråd där vi, kommunens bygginspektör och vår KA var på plats. Kommunens bygginspektör gick runt och hummade lite och ställde lite frågor kring hur värmesystemet fungerade men det var ju inte någon direkt grundlig slutbesiktning.

Är ni oroliga bör ni ta in en oberoende besiktningsman.. det finns som sagt stort utrymme för slarv och byggfel. Tror iofs inte att en slutbesiktning hade gjort så mycket skillnad - den som bygger till sig själv slarvar inte...!

Redigerat 10 jun 22:29
  8. H

Hedberge

Nybyggare
    Absolut. Slutbesiktning eller tvåårsbesiktning är något som är aktuellt om man har entreprenörer inblandade i bygget och dem ger garantier.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.